Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av äldre bock  (läst 2886 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Slakt av äldre bock
« skrivet: 09 feb-16 kl 02:48 »
Jag kan ingenting om getkött, men har hört att getabockar till mat måste kastreras för inte smaka get.

Jag har  ALDRIG haft sk bocksmak på mina bockars kött, om de slaktats ;1) när de mått bra, 2) utanför brunstperioden (andra veckan i augusti till andra veckan i oktober), 3) det gått lungt och fint/värdigt till och 4) slaktaren tagit av skinnet före urtag och sotning. Den 4:de punkten förhindrar att slakt-/styck-kniv och handskar samt förkläde kommer i kontakt med både bockragg och kött. Detta så att nya och rena knivar och handskar samt förkläden används både till a) urtag och senare  b) vid styckningen.
Detta, att fett syror och fettlösliga lukt och smakämnen över förs från ragg / päls /hårlag är ett ofta förbisett skäl till vämjelig smak på både get- och får-kött.  Även om metoden att först ta av skinnet, i andra hand ta ur och sota, samt i tredje hand stycka - och i varje moment ha "nya och rena arbetsredskap" kräver fler knivar, handskar och förkläden blir också hygienen lättare att ha på en god och hög nivå.

(Personligen skulle jag hellre slakta än kastrera en bock, men det är min personliga åsikt som färgats av att bockar är svåra att söva och smärtstilla tillräckligt, utan att oavsiktligt också avliva dem.)

H/Tt

Det här inlägget är flyttat från en tråd på Brunst-tavlan, och fick en egen tråd här på Slakt-tavlan istället. Håll till godo!
Vänligen/skräptanten, moderator
« Senast ändrad: 09 feb-16 kl 16:39 av skräptanten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser