Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita mjäll ovanpå fjädrarna?  (läst 2169 gånger)

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
Vita mjäll ovanpå fjädrarna?
« skrivet: 24 feb-15 kl 14:58 »
Hej.
Undrar om någon vet vad det är på hönsen, ser ut som små vita cocosflingor fast mindre och det lägger sig ovanpå fjädrarna sen åker det ner på bajsbrädan
(har torv under så jag ser att det ramlar av från hönsen) Är det ohyra eller något som kommer från fjädrarna när dom putsar sig? Det är inte mycket men syns då hönsen är mörka.
OM det är ohyra vad behandlar man det med?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vita mjäll ovanpå fjädrarna?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-15 kl 15:30 »
Så ser det ut när nya fjädrar växer ut. De har liksom ett skal, som flagar bort.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: Vita mjäll ovanpå fjädrarna?
« Svar #2 skrivet: 25 feb-15 kl 07:17 »
Så ser det ut när nya fjädrar växer ut. De har liksom ett skal, som flagar bort.

Hönorna är bara 3 månader så ja det kan det kanske vara, verkar inte vara ngt som rör på sig i alla fall.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vita mjäll ovanpå fjädrarna?
« Svar #3 skrivet: 25 feb-15 kl 07:23 »
De byter ut alla de små fjädrar de fått i sin första fjäderdräkt till större vuxenfjädrar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: Vita mjäll ovanpå fjädrarna?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-15 kl 17:01 »
Tack  :)

lantlig

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Vita mjäll ovanpå fjädrarna?
« Svar #5 skrivet: 30 aug-18 kl 15:03 »
Skönt att läsa detta! Har just sett "mjäll" på mina ruggande unghöns! Då ska jag inte oroa mig mer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser