Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utveckla alternativ.nu med en karta för besök av verksamheter/projek  (läst 3080 gånger)

Tuvaliten

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Vet inte om jag skriver på rätt ställe?!
Jag kom på en idé som ni skulle kunna ha på alternativ.nu Det här är vad jag spånat fram:
En karta där användare kan lägga till en plats och fylla i några fält och ladda upp en bild.  Kanske går att få en funktion att de som registrerat en punkt ombeds uppdatera varje år. Det kan vara allt från gårdsbutiker, ekobyar till odlare eller getfarmer (som vill ha besök). Så kan man klicka på kartan och få upp en faktaruta(enligt förslag nedan).
Kan vara bra ifall man vill på roadtrip har vägarna förbi eller kanske rent av har en granne man inte känner till.

[Bild]
[Namn]Solgården
[Verksamhet]Vi odlar vår mat och säljer honung och bygger ett halmbalshus.
[kort beskrivning]Vi är två familjer som bor här och bla bla bla
[Besök] Besök när som helst på sommaren ring innan på andra årstider
[Kontakt] Anna Alm 070-555555, Solgården 1, 5555 Landsbygden
[Webbsida] www.solgarden.se
[Senast uppdaterad] 2014-12-12


Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Bra förslag! Även om jag inte själv har något att visa upp så hälsar jag gärna på andra 😊
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Jättebra förslag.
Jag har en hel del att visa upp av olika slag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Ja, det var en intressant idé. Vi hade ju en liknande grej vi kallade AlternativSverigeKartan men det var innan internet riktigt hade kommit igång.
Jag vet att några använder en sådan funktion för Google Maps, bl a för att märka ut övergivna fruktträdgårdar i städer osv. Om någon tar reda på hur det funkar och drar igång det kanske man kan lägga upp det här på hemsidan någonstans om det verkar bra. Man skulle i rutan som ploppar upp kunna ha bara ettfält som kort beskriver vad det är, länkat till en tråd här som berättar mer, på en särskilt tavla.

MagdaMaggan

  • Inlägg: 46
    • Bohuslän
Det tycker jag var en jättebra ide! Själva har vi en gård fast vi bor där inte (lång historia) ca 500 m från där vi bor nu.
Vi har några nötdjur o lite odlingar där och jag vill så gärna och så mycket med gården. men det är så mycket att göra med hus och uthus
att man ibland känner att man skulle behöva komma iväg och få hämta inspiration och kunskap och dela tankar med likasinnade.
Vi har inte heller något att visa , fast den som vill är välkommen att hälsa på och titta på vår dröm  :)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Nu har jag hittat det: http://fruktkartan.se
Om intresse finns och någon håller i det kanske vi kan få kopiera deras lösning.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
Låter som en jättebra idé, speciellt nu inför sommaren :) Här i byn finns det en hel del eko och gårdsbutiker som är värda ett besök

hummelur

  • Inlägg: 16
    • Övriga världen
Det finns andra sidor o företag som kanske går att använda eller kopiera.
Ett förslag, företag är Oddville i Uppsala.
"sökare"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser