Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta getkött  (läst 8642 gånger)

tyskland820

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
Äta getkött
« skrivet: 31 jul-14 kl 15:37 »
Brukar ni äta getkött? Jag hörde att man inte äter getkött i Sverige. Stämmer det? Själv har jag inte gjort det men det beror på att jag aldrig haft möjlighet.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Äta getkött
« Svar #1 skrivet: 31 jul-14 kl 16:20 »
Vi slaktade ett par getter för nåt år sedan och åt köttet. Det var oerhört gott, lite som en blandning mellan nöt och vilt. Hade de inte varit så svåra att hägna in hade vi haft getter för köttets skull.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

columbuz

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Äta getkött
« Svar #2 skrivet: 31 jul-14 kl 16:39 »
Hej , läste ditt inlägg å är också nyfiken på att både äta å kanske skaffa en liten grupp djur . Frågan är om det finns efterfrågan på getkött ? för då kanske man skulle prova att föda upp för slakt å försäljning ! Vore kul med fler som undrar å funderar  :)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Äta getkött
« Svar #3 skrivet: 31 jul-14 kl 16:43 »
En invandrarkille berättade att dom åt get i hans hemland och det var godare än fårkött. Det skulle säkert gå att sälja till invandrare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Äta getkött
« Svar #4 skrivet: 31 jul-14 kl 19:00 »
Get är nog inte så vanligt, däremot killing

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Äta getkött
« Svar #5 skrivet: 01 aug-14 kl 17:13 »
Brukar ni äta getkött? Jag hörde att man inte äter getkött i Sverige. Stämmer det? Själv har jag inte gjort det men det beror på att jag aldrig haft möjlighet.
Det är inte så många som äter getkött, men de som gör det brukar tycka att det är gott! (OK då, kurt, killingkött är det mest...)
Du som bor i getnäringens förlovade land (ungefär hälften av Sveriges getter finns i Jämtland, har jag hört) borde ha alla möjligheter att få tag på getkött från djur som haft ett bra liv!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Äta getkött
« Svar #6 skrivet: 02 aug-14 kl 01:01 »
Getter borde ha framtiden för sig,vet knappt om de något slakteri (kanske Norrut ) som slaktar Getter,& bockarna använder man knappt. alls,getter är inte alls så känsliga för parasitangrepp som får, antagligen beroende på att de inte betar så hårt ner i marken ,Getter är ett vanligt djur i många länder även med vinterklimat,

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Äta getkött
« Svar #7 skrivet: 02 aug-14 kl 02:07 »
Rökt getkött är riktigt gott!

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Äta getkött
« Svar #8 skrivet: 13 aug-14 kl 08:54 »
Jag äter gärna getkött. Min favorit är getlår i ugn (man steker den ungefär som när man steker hjortkött) med örter serverat med rotfruktsgratäng.  :)
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Äta getkött
« Svar #9 skrivet: 13 aug-14 kl 09:36 »
Vad jag förstår så är det en hel del som äter köpt "lamm" som faktiskt ätit get eftersom slakterier i Sverige inte gör nån skillnad (eftersom det är så få som håller get i större skala). Jag kan däremot inte lova att det är sant.

Anledningen vad jag förstår till att get inte är stort i Sverige är för att det var "fattigmanskött" (geten var ju fattigmanskon) så det hade inte lika hög status som tex får eller nöt.
Tamkanin var ju också fattigmanskött och det är ju inte heller vanligt i Sverige men väldigt vanligt i tex Frankrike vad jag förstår.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Äta getkött
« Svar #10 skrivet: 15 aug-14 kl 14:59 »
Tidigare när jag hade getter blev det alltid bockkillingar kvar som gick till frysboxen. Väldigt gott kött! Brukade tillaga det precis som lamm. Enklaste sättet är att ta ett fryst lår och lägga det i ugnen över natten i 60 graders värme, efter 12-14 timmar lägga låret med saltlag och kryddor i en påse i kylen. Efter några timmar är det bara skiva upp och det smakar gudomligt.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: Äta getkött
« Svar #11 skrivet: 05 sep-15 kl 12:15 »
Många spännande trådar om getköttet! Om vi blickar ut i världen kan vi se att det finns en växande efterfrågan på getkött och jag hoppas och tror att marknaden kan växa även i Sverige. Trots att vi som har getter oftast håller små besättningar. Diskussionerna här visar ju att det finns en efterfrågan - och en stor nyfikenhet.
Tack för alla recept. Kom gärna med fler på olika sätt att tillaga getkött. Idag blir det för egen del en franskinspirerad gryta av getkött, morätter, vitlök, lök, fänkål, rödvin, lagerblad, en burk Mutti körsbärstomater och lite annat som eventuellt finns hemma.
 
På min "getsida" http://www.soderkrokensgetter.se/ försöker jag också argumentera för att marknaden för getkött måste växa.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Äta getkött
« Svar #12 skrivet: 05 sep-15 kl 20:30 »
och vi har avnjutit en gryta typ Kreolskans med syltlök, cornichons, oliver och starka korvar. Köttet är stek av en årsgammal getabock som fått koka nästan 3 timmar. Gott

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta getkött
« Svar #13 skrivet: 06 sep-15 kl 21:33 »
Smaken påminner mer om rådjur än om lamm/får.  Mycket smakligt kött.  Men högre uppfödningskostnad än lamm.  Killingar växer inte lika fort, men äter ungefär lika mycket som lamm.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Äta getkött
« Svar #14 skrivet: 08 sep-15 kl 08:25 »
Ja, getkött smakar ju (till skillnad från kött från ett visst annat djur *host*) inte gammal kofta ;D !
Ibland ugnssteker jag killingkött på låg temperatur, blir mycket smakligt, nu under det varma halvåret kan en använda egna färska örter till marinaden! Blir det kött över, har jag finstrimlat det och wokat tillsammans med finhackade grönsaker, hemmagjord woksås och pasta/nudlar. Wokad killing är riktigt gott!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser