Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur går en getslakt till?  (läst 4258 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Hur går en getslakt till?
« skrivet: 19 maj-14 kl 15:03 »
Det var inte lika lätt att hitta beskrivning och bilder/filmer på getslakt som tuppslakt. Jag undrar hur man går tillväga när man slaktar en get. Använder man bult eller finns det olika sätt?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-14 kl 18:21 »

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-14 kl 20:50 »
Tusen tack! :)

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #3 skrivet: 19 maj-14 kl 21:29 »
 Jag brukar använda gevär 22wm, skjuter i huvudet och avblodar sen. Har aldrig testat med bult. Tycker det fungerar bra med gevär. Men det är nog en smak- och vanesak.
Men har du inte slaktat själv någon gång så är mitt råd att ta med en erfaren person.
Janne
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #4 skrivet: 21 maj-14 kl 15:10 »
Tack. Ja vi har inga getter än men planerar att skaffa, så jag försöker läsa på innan och lära mig mer. Min svåger (som ska sköta slakten med min man) är jägare så det löser sig nog.

Stort tack!

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #5 skrivet: 21 maj-14 kl 15:10 »
Tack. Ja vi har inga getter än men planerar att skaffa, så jag försöker läsa på innan och lära mig mer. Min svåger (som ska sköta slakten med min man) är jägare så det löser sig nog. Och vi kommer att ta hjälp av någon första gången.

Stort tack!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #6 skrivet: 21 maj-14 kl 21:24 »
Ja vi har inga getter än men planerar att skaffa, så jag försöker läsa på innan och lära mig mer.

Mycket klokt  :)! Här på gettavlan finns massor av kunskap att ta del av. Lycka till !

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-14 kl 23:12 »
Tack! :) Ja jag hoppas få lära mig mycket här innan det blir dags. Vi letar nu gård åt våra framtida getingar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur går en getslakt till?
« Svar #8 skrivet: 04 mar-15 kl 11:15 »
Välkommen till gettavlan!  :D  Underbart att läsa att du tänker igenom hela getens liv innan du skaffar en!  :D  Hoppas du hittar den info du behöver, och sen trivs riktigt bra med dina blivande vänner!  Har något tipsat dig om FiasCo Farms instruktiva bilder och filmer?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser