Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp bock-killingar?  (läst 5207 gånger)

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
Föda upp bock-killingar?
« skrivet: 16 maj-14 kl 19:33 »
Min man driver en mjölkgård och jag jobbar en del hemma, men skulle gärna vilja mer. Jag skulle vilja att gården hade flera ”ben” att stå på och har funderat på kaniner, kycklingar, gårdsmejeri mm. De flesta planerna går inte att dra igång på några år minst, men det är ändå kul att planera.
I närheten har vi en getgård med mjölkgetter och gårdsmejeri. Jag vet att bockkillingarna oftast avlivas tidigt eftersom de inte är lönsamma att föda upp, vilket ju är jättetråkigt. Men så fick jag höra idag av en praktikant vi har att det kanske finns en möjlighet till lönsam uppfödning av bockarna på en mjölkgård. Anledningen till att det inte går på getgården är att de dricker för mycket av deras getmjölk, men om man födde upp dem på komjölk eller pulvermjölk skulle det kunna bli lönsamt. Har någon annan hört talas om detta?
Finns det efterfrågan på getkött? Säljs det via slakteri/grossist eller direkt till kund i så fall?
Går det att ha bockarna tillsammans i ett bete, jag tänker om de är aggressiva mot varandra och mot människor? När föds de och vid vilken ålder slaktas de? Måste de kastreras?
Kan man lätt göra om ett ko-stängsel så att det håller inne getter, eller måste vi i så fall sätta nya stängsel? Jag tänker att det vore smidigt att växelbeta med korna och kvigorna…
Jag hoppas att det inte var för många frågor. När jag får en idé vill jag gärna kolla upp hur realistisk den är innan jag spinner vidare alltför långt. :)
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Föda upp bock-killingar?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-14 kl 20:41 »
Anledningen till att det inte går på getgården är att de dricker för mycket av deras getmjölk, men om man födde upp dem på komjölk eller pulvermjölk skulle det kunna bli lönsamt.

De kan väl inte dricka vanlig komjölk, och "pulvermjölk" eller lammnäring är svindyrt. Jag köper på granngården och har redan lagt ned 900kr på lammersättning för 2 lamm som ska ha några veckor till.
Har man väldigt många killingar och ska köpa några hundra kilo lammersättning får man förstås bättre pris för då kan man köpa direkt från grossisten. En del kanske gör egen lammersättning på filmjölk? Någon speciell "get-välling" finns ej på granngården utan man får ge lammersättning.
« Senast ändrad: 16 maj-14 kl 23:37 av olivia.k »

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Föda upp bock-killingar?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-14 kl 20:48 »
Finns det efterfrågan på getkött? Säljs det via slakteri/grossist eller direkt till kund i så fall?


Inte i Sverige tyvärr utom när det är Eid eller andra muslimska högtider, då är det ett stort behov.

Möjligtvis grillsäsongen.

Men inga slakterier är direkt intresserade. Det blir för det mesta återtag.

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
SV: Föda upp bock-killingar?
« Svar #3 skrivet: 17 maj-14 kl 10:34 »
De kan väl inte dricka vanlig komjölk, och "pulvermjölk" eller lammnäring är svindyrt. Jag köper på granngården och har redan lagt ned 900kr på lammersättning för 2 lamm som ska ha några veckor till.
Har man väldigt många killingar och ska köpa några hundra kilo lammersättning får man förstås bättre pris för då kan man köpa direkt från grossisten. En del kanske gör egen lammersättning på filmjölk? Någon speciell "get-välling" finns ej på granngården utan man får ge lammersättning.

Är lammnäring då så mycket bättre än kalvnäring till killingar? Arterna står ju ganska långt ifrån varandra näringsmässigt... Jag tänker då på de vuxna djurens dieter, där kor och får står varandra närmare än getter. Kalvnäring (pulver) har vi ju till kalvarna, men jag hittar ingen information om "killingnäring"...
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
SV: Föda upp bock-killingar?
« Svar #4 skrivet: 17 maj-14 kl 10:37 »
Inte i Sverige tyvärr utom när det är Eid eller andra muslimska högtider, då är det ett stort behov.

Möjligtvis grillsäsongen.

Men inga slakterier är direkt intresserade. Det blir för det mesta återtag.

Borde det inte gå att sälja som exklusivt kött till restauranger och via gårdsbutik? Grannen som har mjölkgetterna har ju ett etablerat varumärke för sin getost... Jag tycker inte att getkött borde vara så mycket svårare att sälja än lammkött, inget av dem har ju nån särskilt stark matkultur i Sverige. Är det ingen som säljer getkött i Sverige alltså?
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

heidrun

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Föda upp bock-killingar?
« Svar #5 skrivet: 17 maj-14 kl 12:19 »
 Visst finns det ett intresse för getkött hos restauranger i storstäderna. Det är däremot svårt att få ekonomi på uppfödning av killingar. För ett par år sedan var jag i Frankrike och tittade på en anläggning för killinguppfödning. Vi räknade ut att det blev ca 20kr i vinst/killing efter alla omkostnader, även löner under uppfödningstiden.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Föda upp bock-killingar?
« Svar #6 skrivet: 17 maj-14 kl 18:21 »
I närheten har vi en getgård med mjölkgetter och gårdsmejeri. Jag vet att bockkillingarna oftast avlivas tidigt eftersom de inte är lönsamma att föda upp, vilket ju är jättetråkigt. Men så fick jag höra idag av en praktikant vi har att det kanske finns en möjlighet till lönsam uppfödning av bockarna på en mjölkgård. Anledningen till att det inte går på getgården är att de dricker för mycket av deras getmjölk, men om man födde upp dem på komjölk eller pulvermjölk skulle det kunna bli lönsamt. Har någon annan hört talas om detta?
Pulvermjölk är inte så kul, det är mer pulver än mjölk s a s, läs innehållsförteckningen så får du se :-\ . Jag har inte provat själv, men det torde gå utmärkt att föda upp killingar på komjölk, eftersom get- och komjölk är ganska lika innehållsmässigt (fett- och proteinhalt o dyl). Getmjölk har ett "råvärde" på 6-8 kr/liter, medan komjölk är värd 3-4 kr/liter, så det hade snyggat till kalkylen betydligt.
Finns det efterfrågan på getkött? Säljs det via slakteri/grossist eller direkt till kund i så fall?
Visst finns efterfrågan, men troligen inte bland grossister. De flesta svennebananer är skeptiska mot att äta getkött, även om de ofta gillar det när de väl smakar :) . Bland nysvenskar som kommer från getätande kulturer finns stort intresse! Du får hitta ett slakteri (litet) som har tillstånd att slakta get (eller vill söka tillståndet), och sen ta köttet på återtag och sälja direkt till privatpersoner/restauranger.
Går det att ha bockarna tillsammans i ett bete, jag tänker om de är aggressiva mot varandra och mot människor? När föds de och vid vilken ålder slaktas de? Måste de kastreras?
Ja, käre söte, om jag fick en spänn för varje gång jag fått höra detta om de aggressiva bockarna, då vore jag rik nu 8) . Ja, det går att ha bockar tillsammans, de trivs utmärkt i grupp, bra att ha några vuxna bockar som tar hand om de små. Nej, bockar som blivit väl bemötta när de är små är absolut inte aggressiva, varken mot varann eller människor :) . (Getter kan vara möe bråkigare...)
Kan man lätt göra om ett ko-stängsel så att det håller inne getter, eller måste vi i så fall sätta nya stängsel? Jag tänker att det vore smidigt att växelbeta med korna och kvigorna…
Svar ja. Har du elstängsel till kreaturen kan du skruva upp en eller två extratrådar, bara!

Kan nog funka att få viss lönsamhet, så länge du håller kostnaderna nere och tar bra betalt för det goda och exklusiva köttet! (Och glöm inte att skicka skinnen på beredning och sälja dem oxå, en ytterligare intäkt!) En bockkilling (av sv lantras eller liknande normalstor ras) som är född på våren och får beta hela sommaren (utan kraftfoder) kommer att vid slakt under höst/vinter väga 25-30 kg levande och 10-12 kg slaktad. Har du billigt kraftfoder att tillgå kan de förstås växa fortare.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser