Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste avliva min bock...  (läst 4517 gånger)

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
Måste avliva min bock...
« skrivet: 04 okt-13 kl 10:48 »
Måste tyvärr ta bort min fina bock eftersom jag inte hittat ett nytt hem till honom och han blivit lite väl stöddig för att ha som sällskap i trädgården. Han är fin och frisk, men det är väl så med bockar, tjurar, tuppar...ingen vill ha dom :( (är någon intresserad får man naturligtvis höra av sig, för än är det inte för sent).

Men jag undrar - hur gör man? Vem kontaktar man? Veterinär?

Vill helst att han ska få avsluta sina dagar i sitt hem i lugn och ro...


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #1 skrivet: 04 okt-13 kl 11:53 »
...eller löser du problemet åt andra hållet genom att skaffa honom en bockkompis om han är ensam! Att inte ha sällskap av en like kan göra vem som helst tjurig. Här på gården finns en hel flock med bockar, och de är mycket goda vänner, de vuxna uppför sig som pappor åt de små :-* .

Om du ändå vill ha bocken död, är det bäst att ta kontakt med en slaktkunnig person som sköter saken med bultpistol, i lugn och ro hemma hos er. Kanske någon här på forat kan hjälpa till? Köttet går bra att äta, skinnet kan du bereda (eller skicka iväg) och hornen kan användas till slöjd. Känns det för magstarkt att äta upp din egen bock kan kanske slaktaren ta hand om även den saken?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #2 skrivet: 04 okt-13 kl 12:04 »
...eller löser du problemet åt andra hållet genom att skaffa honom en bockkompis om han är ensam! Att inte ha sällskap av en like kan göra vem som helst tjurig. Här på gården finns en hel flock med bockar, och de är mycket goda vänner, de vuxna uppför sig som pappor åt de små :-* .

Om du ändå vill ha bocken död, är det bäst att ta kontakt med en slaktkunnig person som sköter saken med bultpistol, i lugn och ro hemma hos er. Kanske någon här på forat kan hjälpa till? Köttet går bra att äta, skinnet kan du bereda (eller skicka iväg) och hornen kan användas till slöjd. Känns det för magstarkt att äta upp din egen bock kan kanske slaktaren ta hand om även den saken?

Hade vi haft plats så kunde kanske alternativet att skaffa honom en bock-kompis varit ett alternativ, men tyvärr är så inte fallet..

Att äta köttet skulle nog kanske gå bra...tror jag iaf. Tanken på det har ännu bara fladdrat förbi mig. Gäller bara att hitta någon som kan hjälpa till då.

Kontaktade en veterinär som sa att dom kan komma hem, men då tar man inte med sig kroppen och då står jag här och kan inte ta hand om den, så det alternativet går bort.

Att hitta någon här på forumet vore ju toppen. Det finns ju gott om getfolk här :)
Kanske också någon i mina trakter...Trollhättan med omnejd - någon?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #3 skrivet: 04 okt-13 kl 13:00 »
Varning för att ha kvar hemma ett djur som veterinär har avlivat.  Köttet är rena döden för hundar och rävar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #4 skrivet: 04 okt-13 kl 13:33 »

Kontaktade en veterinär som sa att dom kan komma hem, men då tar man inte med sig kroppen och då står jag här och kan inte ta hand om den, så det alternativet går bort.


Inget problem, du ringer Lantbrukstjänst så hämtar dom kroppen. Enda alternativet egentligen om du inte ska äta upp bocken, eftersom man inte får gräva ner döda lantbruksdjur. Är han över 18 månader så har jag för mig att det inte kostar nåt heller.

http://www.svensklantbrukstjanst.se/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #5 skrivet: 04 okt-13 kl 15:03 »
Inget problem, du ringer Lantbrukstjänst så hämtar dom kroppen. Enda alternativet egentligen om du inte ska äta upp bocken, eftersom man inte får gräva ner döda lantbruksdjur. Är han över 18 månader så har jag för mig att det inte kostar nåt heller.
Det var nytt!  Är du säker?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #6 skrivet: 04 okt-13 kl 15:43 »
Det var nytt!  Är du säker?

Ganska säker.... det har med scrapie-kontroll att göra. Tror det varit så i ca 10 år. Det står lite om detta på
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/tse/scrapie.4.6a459c18120617aa58a80002180.html

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #7 skrivet: 04 okt-13 kl 15:50 »
Det står lite om detta på


det står också i Svensk Lantbrukstjänsts prislista http://www.svensklantbrukstjanst.se/prislista/index.html

det verkar som om de även [mot betalning] kan bistå med avlivning... sannolikt inte dyrare än att ta dit veterinär för att göra det... (jag misstänker dock att de inte fakturerar den kostnaden till jordbruksverket)


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #8 skrivet: 06 okt-13 kl 11:55 »
Det bästa alternativet för en fullt frisk bock är att äta upp honom, sånt slöseri att bara skicka iväg kroppen som kadaver :o ! (Det gör en ju med självdöda eller sjuka djur som inte går att äta upp.)
Det går oxå att höra sig för med småslakterier i närheten om de har tillstånd till getslakt, och köra dit honom. Då betalar du vad det kostar och får tillbaka kroppen styckad (kom överens om hur grovt eller fint styckat köttet ska vara) och skinnet och eventuella horn kan du få med dig hem (eller skickar slaktaren skinnet för beredning åt dig).

Känner du ingen som jagar annars, jägare brukar vara duktiga på att ta hand om döda djur?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #9 skrivet: 06 okt-13 kl 12:39 »
En duktig jägare brukar kunna både flå, ta ur och stycka, så hör dig för om hjälp. Att låta ett så bra matkött lämnas till destruktion är slöseri med en fin resurs. Varför inte prova med en annons här under "Jobb och tjänster"? Hoppas du får hjälp.
« Senast ändrad: 06 okt-13 kl 12:46 av SussiloII »

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Måste avliva min bock...
« Svar #10 skrivet: 09 okt-13 kl 09:54 »
Eftersom jag vill att min kille får avsluta sitt liv hemma med en skål godis är alternativet att köra honom till ett slakteri ett av dom sista alternativen på listan. Har lyckats via forumet att hitta en vänlig själ som kommer hem till mig och hjälper till med hans sista stund. Även styckningen.

Underbart med människor som hjälper andra för djurets bästa :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser