Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rundade hörn i menyn  (läst 3385 gånger)

maxt

  • Inlägg: 3
Rundade hörn i menyn
« skrivet: 07 jul-13 kl 08:08 »
Hej,

Jag hittade en TODO i handboken och såg att en av punkterna var att fixa runda hörn på båda sidor om aktivt menyalternativ. Jag exprimenterade lite.

På forumet är detta gjort med en bakgrundsbild och två taggar som visar halva bilden var. Det bygger på att varje <a> tagg i menyn innehåller en <span> tagg, vilket den inte gör i handboken.

Ett sätt att fixa det är att använda det nyare css-attributet border-radius och helt hoppa över att använda bilden. Nyare webbläsare kommer då få fina rundade hörn och äldre webbläsare får istället ett lite tråkigare fyrkantigt block. Jag bifogar en patch till css.php för den lösningen.

En annan lösning skulle kunna vara att använda <li> och <a> taggarna för att visa bildhalvorna, eller att modifiera html:en och lägga till <span>

/Nyvaken och rastlös, om ovanstående är obegripligt får jag försöka igen:)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Rundade hörn i menyn
« Svar #1 skrivet: 07 jul-13 kl 10:25 »
Tackar, det låter som bra lösningat båda två. Så här års är det dock fullt upp utomhus, så vi brukar ta ett ryck med hemsidan under vinterhalvåret när mer tid finns. Då ska handbokens programvara uppdateras till senaste versionen, så det är kanske bra att vänta med att fixa detta tills dess?

maxt

  • Inlägg: 3
SV: Rundade hörn i menyn
« Svar #2 skrivet: 08 jul-13 kl 17:04 »
Till vintern blir bra. Jag borde ändå ut och stängsla istället :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser