Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta lämpligt pris på getter?  (läst 15761 gånger)

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #40 skrivet: 06 aug-13 kl 07:21 »
???  På vilket sätt skulle det vara svårare att stycka en get än ett annat djur av liknande storlek?  ???
Nja, problemet (enligt artikeln) är väl att det är lättare att sälja "standardiserade" styckdetaljer? Jag vet faktiskt inte riktigt. Du kan väl läsa artikeln jag länkade till.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #41 skrivet: 06 aug-13 kl 08:34 »
Äsch, stycka som lamm bara!  Redan där har du massor av olika modeller, bland annat för styckning med resp utan elsåg.  Ryggbiten på bilden i din artikel ser maskinsågad ut, men köttyxan är enligt mig ett farligt verktyg, som borde kombineras med någon form av fingerskydd!  :o

  Hoppas nu bara att Getalina och alla andra kan försäkra sig om att killingar som säljs levande inte råkar illa ut.  Det finns så möe könstit fölk.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #42 skrivet: 31 aug-13 kl 20:50 »
Kan meddela att alla fem killingarna är sålda till goda hem för 500 kr st både för get och bockkilling.

Ingen prutade så det var tydligen acceptabelt.

Å Jag annonserade på Blocket med deras tjänst där annonsen förnyades en gång per vecka. Varje gång den förnyades ringde det folk.

Jag hade kunnat sålt hur många getter som helst. För det inföll lagom till den muslimska fastehögtidens slut då det brukar festas till ordentligt på getkött och annat gott.

Men jag var inte beredd att okänt folk kom hit och slaktade dem ute på gårdsplanen. Även om de hade slaktmask. Så de tackade jag nej till.

Nu hamnade de i norra Halland inte långt ifrån varandra hos typiska Altenativ vanabis.  :)

Så för blandras getter är tydligen 500 kr en lagom summa när man är nybörjare.
Å efter semestern är slut och folk börjat återgå till vardagen en lämplig tid att annonsera.





Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #43 skrivet: 31 aug-13 kl 22:05 »
Tack för infon!  Avslutningen av Ramadan är alltid en riskabel tid för djur av hanterbar storlek, och långt ifrån alla slaktar på plats.  Men alternativare verkar ju bra.  Du kan komma och hälsa på när du vill och så?  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #44 skrivet: 31 aug-13 kl 22:19 »
Jag hänvisade dem hit till Alternativ så rätt som de tär så dyker kanske getingarna upp i någon tråd.  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #45 skrivet: 01 sep-13 kl 08:19 »
De är välkomna!  :D 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 5 användare (1 dolda)
Henrik Karlsson, xaelanar, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser