Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gettar användning, kött mjölk skinn mm  (läst 4579 gånger)

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« skrivet: 24 jan-13 kl 08:42 »
Hej på er, här kommer en massa korkade nybörjar frågor  ;D. Vi har ett tag nu tittat på alternativa betesdjur, amkorna sålde vi för ett par år sedan och har nu även dragit ner på hästar. vi har funderat lite på kor igen men hursom så kräver de en hel del foder och utrymmen på vintern.

Men självhushållar nördar lite som vi är så vill vi ju ha djur som både är trevliga och som ger ngt tillbaka. Jag har ju då råkat få träffat en väns getter och blev heeelt kär ;D. helt underbara men så kommer det lite frågor kring dessa då som jag hoppas ni kan hjälpa till med

Getmjölk kontra komjölk vad gäller användning, jag vet ju att man gör ost förstås men kan man skumma grädde ur getmjölk? hur är den i smak? gämförbar med fårmjölk eller mild?

Hur är köttet?

Och någon som har berett ett eget getskinn? hur är de gämfört med kanin?

Andra användningsområden?

Hur stängslar man bäst in dem?

Vi har stora beteshagar i kuperad terräng delvis beskogade min förhoppning är att de är bättre slyätare än hästarna så att jag inte behöver röja så mycket...



MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #1 skrivet: 24 jan-13 kl 09:28 »
Köttet är gott!

Skinnet är starkt. har garvat flera skinn och det är riktigt slitstarka, har dock aldrig avhårat dem. Dock luktar de lite :)

Man kan göra knappar av hornen. De blir jättefina.

Sly är väll de som getter äter? :)

Har själv bin och höns och nästa djur är definitivt getter, mjölk, kött, horn, skinn och så är de så himla trevliga och fina.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #2 skrivet: 26 jan-13 kl 00:54 »
Det finns inga dumma frågor!  Vi har alla varit nybörjare.  Börja med
att kolla länksamlingen här på gettavlan!  Getter är mycket trevliga
djur, som dock ofta är någon annan stans än ägaren önskar!  :P

Ett gott bete är bästa stängslet.  Ge dem vad de behöver inne i hagen,
så går de för ett snöre!  Men om de saknar något - då går de igenom de
flesta stängsel!  :o

Det svåra är att lista ut vad de behöver.  De är ganska känsliga för
olika brister.  Om de exempelvis behöver något vitamin som de vet
finns i grannens äppelbark, så går de dit och löser problemet.  Kommer
sen hem nöjda med sin promenad.  Men grannen som fått sina aplar
ringbarkade är kanske inte lika nöjd ...  :o

Det händer alltså att de rymmer.  Men för det mesta rymmer de inte
till skogs, utan till Matte och Husse.  Eller till foderrummet.
Eller, ja, fyll på själv!  ;)

Mjölken innehåller ungefär samma näringsämnen som komjölk, men fetter
är mera finfördelat och brukar därför vara jobbigt att skumma.  Ost
och mese är de vanligaste produkterna, men fil och färskost är också
mycket gott.  Köttet är magert och välsmakande.  Att slakta getter på
ett djurvänligt sätt är lite knepigare än att slakta får, men med
omtanke går det fint.  Getskinn brukar ju anses mycket fint, och om
man vill förstärka fårullen så kan man blanda in raggen - därav ordet
raggsockor.

Medan de fortfarande lever är de även användbara som slyröjare.  De
betar inte lika nära marken som får och hästar.

Men deras främsta produkt är förstås alla fina kelstunder och trevliga
promenader!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #3 skrivet: 26 jan-13 kl 11:03 »
Hej Vilkhyttan och välkommen till gettavlan!

Det borde gå lätt att anpassa ko- och hästhagarna till getter. Som Trollmor skriver går det att hålla getter inne med ett snöre, bara de trivs på betet :P . Om du exempelvis har stängslat med 2 eltrådar är det en god idé att dra dit en tråd till, så håller sig getterna inne. (Jag har själv bitvis hägnat med 3 eltrådar, och det respekterar getterna bra.) Taggtråd är inte lämpligt till getter (fast det har du väl ändå inte till dina hästar), fårnät är bra, men kan behöva kompletteras med en eltråd. Är dina hagar stora är det bra att dela av dem till mindre bitar.
Ska en jämföra getters och nötkreaturs foder- och betesbehov brukar en säga att en fullvuxen ko motsvarar mellan 6,7 och 10 getter.
Getter är mycket förtjusta i sly, di kan nästan göra röjsågen arbetslös. Har du värdefulla ungträd i dina hagar bör du skyddshägna in dem, för getter barkar gärna det mesta som är ungt och friskt om de får chansen. Gamla träd med grov bark är inte lika intressant.

Getmjölk går att skumma, grädden lägger sig så fint uppepå om mjölken får stå någon dag. Vid handskumning får en ut ungefär 4% grädde. Har du en gammal separator ståendes går det säkert att separera grädden och mjölken. (Jag har inte kommit mig för att testa än.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #4 skrivet: 26 jan-13 kl 23:14 »
Säger du det, Skräptant?  Jag lyckades aldrig få mer än ett tunt lager på veckogammal mjölk.  Kan det ha med ras, utfodring eller förvaringstemperatur att göra ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 10:31 »
Ååå nej nu vill jag ännu mer ha getter  ;) ;D tyvärr är inte sambon övertygad...än hihi

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 11:46 »
man kan köra med getter
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #7 skrivet: 27 jan-13 kl 20:30 »
Det är nog bäst att sambon eller någon annan närboende är med på det, om inte djuren ska bli helt beroende av en enda människa.  Du KAN bli sjuk, du KOMMER att vilja resa och hälsa på någon.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 13:36 »
Hehe Trollmor då är det nog redan kört  ;D med 6 hästar, 8 kaniner, ankor, höns,gris, katter och hund blir det inte mycket resa i vilket fall och jag är van sedan barnsben att oavsett så pallrar man sig ut till djuren om man så får krypa för å ge dem mat. Det brukar lösa sig bra ändå  ;) Jag är mer orolig över att de som åker förbi på vägen kommer att tröttna på att få stanna för lösa getter ::) därför måsta jag veta att hagar, foder, mm är tillräckligt INNE I hagarna innan jag ens funderar på att skaffa ngt rymningsdjur. å andra sidan sidan så kräver alla djur bra stängsel och vi har lyckats stängsla för både grisar, nötter, föl, hingst, ston, kalvar mm utan några större bekymmer, bara det är rejält med ström på trådarna brukar det stoppa det mesta 8)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 18:58 »
Säger du det, Skräptant?  Jag lyckades aldrig få mer än ett tunt lager på veckogammal mjölk.  Kan det ha med ras, utfodring eller förvaringstemperatur att göra ...
Mycket möjligt. Jag vet inte om jag fodrar annorlunda än du gjort, jag har en annan ras (göingeget), och kyler mjölken direkt efter mjölkning (antingen i kylskåp eller, när sådant saknades, i bäcken). Skummat har jag iaf gjort, och bl a gjort get-crème fraiche :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 22:07 »
Ja, getter anses vara bland det mest svårstängda djurslag man kan ha - efter rävar och grisar (om man inte har el, för då är grisarna lätta att stänga).  Men att getter har det ryktet beror nog, tror jag, mest på att det är så knepigt att lista ut vad de faktiskt behöver.

  Hm, Skräptanten, det där låter mycket gott.  Om du inte håller tyst om dina lyckade bravader i mejeri och kök, så kommer jag nog och hälsar på dig en dag!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gettar användning, kött mjölk skinn mm
« Svar #11 skrivet: 02 feb-13 kl 13:05 »
Du är så välkommen, Trollmor, att hälsa på folk och getter här på går´n :D !

Vilkhyttan, jag tror du fixar stängslandet fint, du har viss vana redan! Kan tilläggas att sånt stängsel som håller inne getter även funkar på nötkreatur och andra stora betesdjur. Vi har stängslat en hel del rågång mot grannens, där det finns nötter, och det har inte varit några bekymmer alls med att få dem att respektera getstängslet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 5 användare
xaelanar, Alicia.johansson, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser