Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get kött.  (läst 9777 gånger)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
Get kött.
« skrivet: 09 jan-13 kl 16:25 »
Vi var på 30års fest i helgen. Och där bjöds på indisk mat. Ena kött rätten var Bock killing 1,5år.
ingen kunde gissa att det var get. Ingen fick heller veta att det var det förän alla smakat. Alla tyckte det var mört o gott. Nog var köttet marinerat i både det ena och andra i flera dagar. Men mycket gott. Det togs mer även efter att överaskningen var avslöjad. Riktigt roligt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Get kött.
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 16:29 »
Getkött är en delikatess det ända felet är att dom väger så lite så det blir inte så mycket på varje killing, kulle gissa att 5 kg rent kött på en årskilling är normalt det skulle bli 25 portioner så är man en familj kan man ha ganska många getter och fortfarande äta upp allt själva.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Sussilo

  • Gäst
SV: Get kött.
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 16:40 »
Eva o Getterna, kul att du berättade. Dessutom är en bock på 1,5 år fullvuxen (även om han kan bli kraftigare), så rädd för bocksmak behöver man inte vara.

Johan P, ett bra sätt att bli av med överskottskillingarna och dryga ut mathållningen där hemma med kött som man vet  varifrån det kommer och hur djuren har haft det.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Get kött.
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 17:23 »
@Eva: Jättekul att berättade!! jag m8ste erkänna att jag skulle vara mycket interesserade i marinad-receptet!! D8 jag har f8tt lära mig att man ska slakta bokarna senast när de är 4 m8nader för att inte f8 bok-smak dvs för att kunna äta de... Vill säga vi har slaktad bok-killingar senast med 4 m8naders 8ler och d8 blir der ju precis som Johan P skriver, inte s8 mycket kött... synd ocks8 om det är mitt p8 sommaren och nog med gratis foder finns och de lätt skulle kunna äta ihop mera kött gratis till en senare slakt, bara vi v8gade inte av rädsla att inte alls kunna äta de isf....
Äldra bokar som vi har slaktad har vi rakt av gett till hundarna. Inte ens provat att äta själv. Dummt kanske??
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getkött.
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 17:39 »
Ja, mycket dumt.  Somliga tycker till och med att smaken blir bättre om djuret hunnit få några år på nacken.  Men för min del (slaktar aldrig någonsin för köttets skull) får jag ju ta det kött som blir, och det har varit många halvårsgamla killingar.  Mycket smakliga, och det har blivit över till hundarna ändå.  De gnager gärna av skallarna om jag kokar dem, medan "gångbenen" oftast lämnas.

  Smart av värdfolket att berätta efteråt.  Men marinad, varför det?  Stek, ät och njut!

  (PS Skrivihop!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get kött.
« Svar #5 skrivet: 09 jan-13 kl 18:02 »
Det är en myt att alla könsmogna handjur skulle smaka illa. En mycket liten andel kan ha en oangenäm bismak, den absoluta merparten smakar på samma sätt som hondjuren gör. Detta oavsett om vi pratar älg, hjort, gris, får, get....

Däremot är en stor andel av jägarna och hemslaktarna inkompetenta vad gäller livsmedelshygien och sunt förnuft, och då kan även den bästa köttråvara smaka illa. Dåligt diskade knivar, snuskiga arbetsytor, slarv med handhygien, hängjärn som aldrig diskas, punkterade urinblåsor, skräp från huden som kommer på köttet osv kan inte bara ge dålig smak, det kan vara direkt livsfarligt, om man har otur.

Get smakar mycket gott, experterna från medelhavsområdet, där get är vanligt som matkött hävdar att det bästa köttet kommer från djur som är 1,5-2,5 år gamla, det är också då som man får ett hyfsat slaktutbyte.

Som JohanP skriver, halvårsgamla killingar är mer ben och väldigt lite kött. De växer dåligt första halvåret, jämfört med många andra arter, tycker jag. Bästa tillväxten har de från 6-18 månaders ålder. Det är mer rent kött på en hyfsat stor hare än på en halvårsgammal killing.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Get kött.
« Svar #6 skrivet: 09 jan-13 kl 18:11 »
Jag äter lika gärna vuxna djur som killingar för det är som dom skriver tidigare mera kött på dom, vi slaktade två av våra äldre bockar samtidigt och det som var värst var att flå kroppen när man har näsan alldeles för nära buken på dom och det stank bock. men så fort skinnet ben och huvud var av så luktade det inget särskilt, och efter två veckor hängmörning smakade det som en bladning av vilt och nötkött mörkt och fint.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Get kött.
« Svar #7 skrivet: 09 jan-13 kl 18:19 »
Fick smaka "getfiol" hos svärfar i jul, mycket gott! :) En bock som var kring 1,5år som hade rymt en gång för mycket...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getkött.
« Svar #8 skrivet: 10 jan-13 kl 04:35 »
Aha, det var från dig, ieenilorac, jag hade upplysningen, jag hade glömt var jag hade läst det.  Handjur av gris kan väl smaka "galt", men inte alla individer, och det lär ska gå bra att krydda bort det, åtminstone kastrerar man inte smågrisar i Danmark, sägs det.

  Men alla slags råvaror kan förstöras av inkompetent tillagning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get kött.
« Svar #9 skrivet: 10 jan-13 kl 06:55 »
Tror att siffran för andelen okastrerade galtar med dålig smak var 5%, med reservation för att jag kan minnas fel, men ungefär så många i alla fall. Risken är liten alltså.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Get kött.
« Svar #10 skrivet: 10 jan-13 kl 07:33 »
marinad ja det var typ yogurt och honung. Kötter var ganska frysskadat och inte hängt men slaktat och styckat av duktit folk. Det var mina första överblivna bockar som i panik slängts i frysen.

Och av vad vi lagade till innan vi gav bort köttet så var nog en lång marinad till fördel för smak och konsistens.
Marinaden var nog mer till för mörning än smak. Det var inte vitlök och chilli.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Get kött.
« Svar #11 skrivet: 12 jan-13 kl 19:46 »
Här där jag bor (i Japan) äter man i den södra delen av landet, i vissa byar, sitt getkött rått och nyslaktat. En delikatess. Smakar inte värre än annat rått kött som vi äter mer till vardags (nöt eller häst). Det råa getköttet doppas i soyasås och med lite riven ingefära. Bild googla på 山羊刺し om du vill se mer. :)

Indelt

  • Inlägg: 72
  • Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
SV: Get kött.
« Svar #12 skrivet: 12 jan-13 kl 20:23 »
Har slaktat en tre år gammal (tror jag  han var) bock här och det var nog det godaste jag käkat tror jag :)
Tar man en bock i brunsttider kanske det kan bli smak på den men annars klart att rekommendera!
Sneglar på en bock som ska bytas ut i vår/sommar... :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get kött.
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 19:23 »
Jag har inte märkt nån skillnad om det är brunst eller ej.  Hygien är A och O!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Get kött.
« Svar #14 skrivet: 14 jan-13 kl 20:44 »
Låter spännande. Går i getskaffar tankar och jag ser fram emot att ha keldjur för lek och promenader i skogen med barnen. Min man är mer inne på att vi ska få ut något av djuren vi skaffar till gården i matväg. Hönorna slaktar vi och får ägg av men geten då...? Dock är vi eniga, hur ska vi kunna äta nån vi haft som keldjur? Hönorna gosar vi med såklart men det blir ändå inte på samma sätt. Detta måste tänkas över...

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Get kött.
« Svar #15 skrivet: 15 jan-13 kl 07:56 »
Jag har inte getterna för att äta. Men alla killingar blir inte sålda eller ska inte sparas. En del bockar är pg av lynne ej lämpliga att spara. De är underbara djur och killingar måste vara en av de mest kelvänliga djur som finns. Busiga, frammåt och oömma. Men jag tror att många med getter vid något tillfälle önskat sina djur i frysen med spännband runt kanske även en kätting med hänglås, kanske man ska gömma nyckeln upphissad i flaggstången. Får man killingar som kommer på att det är kul att rymma så kan det tänka att du känner ett lugn när dina kelgrisar hamnat i gethimlen. Man är inte bara rädd för skadorna dom kan ställa till med man är även rädd att de ska göra sej illa eller äta något giftigt.

Tänka är bra. När ni tänkt färdigt så välkomna till gänget som är med getter. De är ungerbara djur. Har ni mark som behöver slyröjas så finns ju inte ett bättre och miljövänligare sätt än getter. Så de är ju användbara på fler vis. Kör in dom med kärra och dra ungar på julmarknaden. Mjölken och köttet är gott om det hanteras väl. Det smakar helt enkelt inte get då. Bocken kan ev lukta  >:D men det går ofta över på vintern, och kanske man har en hage en bit från folk som behöver slyröjas på hösten.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get kött.
« Svar #16 skrivet: 15 jan-13 kl 21:01 »
Getter är trevliga.  Som keldjur är de fantastiska.  Men de förökar sig, och det foder vi kan skaffa är begränsat.  Därför måste vi hålla antalet inom rimliga gränser - på det ena eller det andra sättet.  Om vi väljer att låta dem få sin vilja fram och skaffa smått varje år, då blir det också djur "över" som inte kan försörjas över vintern.

Om vi då beter oss snyggt och prydligt, kelar och matar in i det sista, och sen gör hantverket på ett snyggt sätt, då är dom jättegoda även på tallriken!  Även om vi - som jag - aldrig skulle DRÖMMA om att slakta för köttets skull!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Get kött.
« Svar #17 skrivet: 16 jan-13 kl 18:43 »
Det bästa för samvetet är att äta kött som man vet har levt ett naturligt lyckligt liv, o när det är ens egna djur vet man ju precis att de har haft det så. Hur går ni till väga vid slakt? Slaktar och styckar ni själva eller skickar man iväg dem? Hur är bestämmelserna för bedövning/slakt vad det gäller getter? Tuppar vet jag hur det går till men antar att jag inte ska slänga upp geten på huggkubben efter ett slag i huvudet :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get kött.
« Svar #18 skrivet: 16 jan-13 kl 19:51 »
Man bedövar och avblodar. Bedövningen kan ske med slaktmask eller skjutvapen/pistol. Reglerna finns på jordbruksverkets hemsida.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getkött
« Svar #19 skrivet: 16 jan-13 kl 19:56 »
Mina och andras slaktmetoder finns beskrivna i flera äldre trådar.  Hoppas de både finns kvar och går lätt att hitta!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Get kött.
« Svar #20 skrivet: 17 jan-13 kl 13:01 »
Tack, jag hittade tråden!

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Get kött.
« Svar #21 skrivet: 24 jan-13 kl 08:17 »
Hur smakar getköttet i jämförelse men lamm? är det helt olika? finns det ngt annat man kan jämföra med, är det smakrikt eller milt?

Träffade getter i går och föll pladask, helt underbara. Vi behöver betesdjur men sambon vill inte ha får de rymmer och smakar ill tycker han. funderar på om getter kan vara ett alternativ? Nöt finns ju men kräver rätt mycket utrymme på vintern så jag skulle vilja ha något som kräver mindre utrymmen och foder vintertid


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get kött.
« Svar #22 skrivet: 24 jan-13 kl 08:29 »
Getkött smakar som ett mellanting mellan rådjur och lamm.

Om får rymmer, så rymmer getter ändå värre. Det gäller att ha bra stängsel och hagar som de trivs i.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Get kött.
« Svar #23 skrivet: 24 jan-13 kl 08:33 »
Ja det där med rymning har jag begripit och nog det "enda"? som talar emot getterna  ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get kött.
« Svar #24 skrivet: 24 jan-13 kl 09:55 »
Ja det där med rymning har jag begripit och nog det "enda"? som talar emot getterna  ;D
Nja, getter är trevliga djur, och klarar sig på "billigt" foder, i inköp. Men de ska helst ha diverse som inte kan köpas, så man får lägga mer tid själv. Grenar och lövruskor, både torkade och färska, bör de få under hela året.

Och de växer inte snabbt, man får räkna med att de ska vara 1/2-2 1/2 år när man ska slakta dem för att få hyfsat slaktutbyte. Så man får vara beredd att hålla flera djur under vintern, och därmed ha vinterfoder till dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Get kött.
« Svar #25 skrivet: 24 jan-13 kl 10:22 »
:) ja men jag "hamlar" buskar till kaninerna och häst har jag att dra hem riset med  ;), jag jämnför med våra charolai och herrefor kor som jag stod och handöste ensilage åt i två vintrar när vi kom hit (hade större bättre utrymmen på gamla gården), 20 vuxna och kalvar. Vi producerar allt foder själva och har vallhund till hjälp och han vallar allt från får till ankor och kaniner om det behövs ;D

Jag vet inte men får fundera en stund, tycker det svåraste verkar vara stängslingen, de är ju smarta de små busarna


fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Get kött.
« Svar #26 skrivet: 24 jan-13 kl 11:49 »
getter rymmer, men springer inte bort, dom är hemkära, om man bor så är det bättre att hägna in sig själv tillsammans med trädgårdslandet, och låta getterna vara, det är ju alltid grönare på andra sidan stängslet, får rymmer och bara går iväg, har fått hämta kilometrar hemifrån

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get kött.
« Svar #27 skrivet: 26 jan-13 kl 01:13 »
Jag vet inte hur det är med er andra, men JAG kan inte skilja mellan rådjurskött och getkött på smaken.

Kostnaden för att föda upp en killing är ungefär lika som att föda upp ett lamm, men lammets köttkropp väger ungefär dubbelt så mycket framåt hösten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Indelt

  • Inlägg: 72
  • Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
SV: Get kött.
« Svar #28 skrivet: 03 feb-13 kl 12:47 »
Jag skulle nog definiera smaken på getkött som nötkött med rådjursstänk jag :)
Men sånt kan ju bero på så mycket....
Definitivt värda att satsa på den som vill ha lite eget välsmakande kött! Långsammare tillväxt än lamm men definitivt godare i min lilla värld.
Och socialare :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Get kött.
« Svar #29 skrivet: 08 feb-13 kl 11:04 »
Jag har en massa fjolårsbockar i gamla lagårn... Fick inga slakttider i höstas och sen har jag inte orkat ta tag i det hela. Måste ha iväg åtminstone 10 till slakteri för jag ska göra korv till försäljning. Resten måste jag ta hemma för de är för små för att skicka. Vet inte varför de inte växt ordentligt. Mat har de iaf fått..
Och nu kommer nya killingar. Jag ska inte ha några kvar alls ifall nån är intresserad av att starta med getter...
Suck.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

nordard

  • Inlägg: 35
SV: Get kött.
« Svar #30 skrivet: 08 feb-13 kl 12:11 »
Getkött är suveränt gott!
framförallt om dom får beta fritt i skogen o själva välja vad dom vill äta.
smaklig spis.
mvh
nordard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser