Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julklappar från Handboken!  (läst 18535 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #40 skrivet: 06 dec-13 kl 11:19 »
Det gör du nog, det är bara så att Petter inte får uppmana folk att göra det, för att dra in stålar.

Annonserna i handboken fungerar bra för de kan riktas extra bra. Sidorna I handboken handlar om många olika speciella saker. På en sida som handlar om sågverk kan det finnas reklam för sågverk. På en sida om kompostering kan det finnas reklam för kompostbehållare. På en sida om konservering kan det finnas reklam för konserveringsapparater. Google har "läst" sidorna och väljer automatiskt vilka annonser som passar på vilken sida. Detta gör att de som läser i handboken oftare blir intresserade av annonserna. De som annonserar är villiga att betala extra för att deras annonser skall visas på just sådana här fackinriktade ställen.

Dessutom kommer många till handboken via sökningar utifrån, utan att vara forummedlemmar. Eftersom sidorna I handboken är ganska specifika så hamnar de rätt högt i träffresultaten på exempelvis Google. Det ger också extra klick och visningar.

Men sedan mäts inte bara visningar och klickningar på annonser, utan också hur försäljningen påverkas av annonserna. Om det bara blir mer klickar så fyller det ingen funktion. För att annonserna skall kunna sägas "fungera" så skall även försäljningen öka. Därför är det ingen större idé att klicka på annonser du inte är nyfiken på.

Ett tag fanns det (och finns fortfarande) så kallade "content farms" som gick ut på att man skrev en text som innehöll en del nyckelord som gjorde att den sidan kommer högt på träfflistan på Google. Sedan lade man ut en massa annonser där, och håvade in pengarna. Du har säkert sett sådana sidor. Menlösa automatiskt översatta sidor som bara verkar förvirrade, och massor med annonser.

Google har numera filter som gör att sådana sidor inte visas i träfflistorna, eller iaf inte lika ofta och inte lika högt. Istället visas (förhoppningsvis) sådant som handboken högt upp.

Om du vill hjälpa handboken dra in mer pengar så gör du mycket mera nytta om du skriver i den, eller rättar stavfel eller renskriver och klistrar in bra forumtrådar i handboken. Du gör ingen som helst nytta om du klickar på annonser som du inte är intresserade av. Kanske du rent av gör skada. Sådant klickande upptäcker Google och annonsörer genom att relationer mellan visningar och klick och ökad försäljning påverkas. Kanske inte med en gång, men på sikt. Visst är många klick bra, men bara om det leder till ökad försäljning. Annars kan handboken komma att ses mer som en content farm.

andtol

  • Gäst
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #41 skrivet: 06 dec-13 kl 11:23 »
Jag tittade i dag i en broschyr från actionaid och funderade på om bikupor vore något att satsa på. https://www.presentermotfattigdom.se/bikupa
Vi kan ju plocka ihop lite smått och gott, som förra året. Kom gärna med förslag.

Bikupor låter riktigt bra!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #42 skrivet: 06 dec-13 kl 12:34 »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #43 skrivet: 06 dec-13 kl 18:14 »
Skicka pm till mig så klistrar jag in, om du vill. Eller bara kolla vilka andra som skrivit i handboken och be dem.  :D
Fin idé.  Men jag tänkte på de trådar där ett dussin forummedlemmar har kliat sig i skallarna för att ge bra råd till en nybörjare.  Vi var rätt långt komna i en tråd som hette nått i stil med Nybörjare ska ta in hö.  Vem som ska stå som författare / faktaansvarig får man ju diskutera.

  Sen sist har jag även försökt komma in på Handboken, men inte lyckats.  Ska försöka snart igen.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #44 skrivet: 06 dec-13 kl 18:34 »
En variant är att skriva ett sammanfattande inlägg i tråden och höra om det som står där stämmer. Sedan, efter eventuella justeringar, så klistras texten in i handboken. Och som källa anges tråden på forumet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #45 skrivet: 06 dec-13 kl 21:31 »
Då försöker vi det!  Jag ska försöka skicka en länk till sammanfattande inlägg till dig.

PS Jag har just hittat en liten länk åt dig, men hittar dig inte via Sök Medlemmar.  Just idag kan jag hitta dig via denna tråd, men har du något tips till en annan gång?
« Senast ändrad: 06 dec-13 kl 21:45 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

andtol

  • Gäst
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #46 skrivet: 06 dec-13 kl 21:47 »
PS Jag har just hittat en liten länk åt dig, men hittar dig inte via Sök Medlemmar.  Just idag kan jag hitta dig via denna tråd, men har du något tips till en annan gång?

Det är hans konstiga bokstäver som strular till det. :)

Du får spara den här tråden. Eller leta där han skriver mycket...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Julklappar från Handboken!
« Svar #47 skrivet: 06 dec-13 kl 21:49 »
Det är hans konstiga bokstäver som strular till det. :)
Ja.  Just nu har jag honom i Skickade Meddelanden, men hur det blir en annan gång vet jag ej.  Jag sparar så många trådar ...  Och skriver i ännu fler ...   :-[ :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser