Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsa  (läst 8078 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
Hälsa
« skrivet: 30 nov-12 kl 10:47 »
Tittade in i handboken som hastigast och konstaterade att det har letat sig in en artikel om Teatree där. Om inte handboken klarar att hålla sig fri från alternativmedicinens import och köpehysteri, då klarar nog inget det.

Hur kan det vara självhushållning att KÖPA en flaska olja, som inte ens går att producera lokalt?

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hälsa
« Svar #1 skrivet: 30 nov-12 kl 11:22 »
Hur kan det vara självhushållning att KÖPA en flaska olja, som inte ens går att producera lokalt?

Vad har du för definition på självhushållning? Det verkar rätt snävt att varken kunna köpa/byta några varor eller använda varor som inte är lokalproducerade..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #2 skrivet: 30 nov-12 kl 11:28 »
Vad har du för definition på självhushållning? Det verkar rätt snävt att varken kunna köpa/byta några varor eller använda varor som inte är lokalproducerade..

Det handlar mer om vad handboken ska fylla för funktion. Ska den vara en guide till praktisk självhushållning, eller ska den vara en informationskälla till vad man ska köpa för grejer för att undvika att vara Svensson?

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hälsa
« Svar #3 skrivet: 30 nov-12 kl 11:46 »
Det handlar mer om vad handboken ska fylla för funktion. Ska den vara en guide till praktisk självhushållning, eller ska den vara en informationskälla till vad man ska köpa för grejer för att undvika att vara Svensson?

Då missförstod jag din fråga.
Det är ingen lätt gräns att dra, men nog bör man kunna rekommendera införskaffande av produkter som inte är lokalproducerade även i självförsörjningssyfte, tycker jag. En del kemiska preparat som använts mycket länge även i självhushåll, har importerats traditionellt. Salt, alun, färgpigment för att nämna några. Var teatree-olja står i detta vet jag inte, det är inte traditionellt brukat i Sverige men det är mycket annat i självhushållningssvängen som inte heller är traditionellt.
Sen tror jag att oljan är så pass vanlig idag så man är alldeles säkert mer Svensson med en flaska på hyllan än utan.  :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #4 skrivet: 30 nov-12 kl 11:48 »
Jag tycker att handboken borde kunna fungera som en motvikt. Hela internet är fullt av råd om vad man ska köpa.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hälsa
« Svar #5 skrivet: 30 nov-12 kl 12:06 »
Som jag brukar definiera vad som räknas som självhushållning så är det OK att köpa något för att själv fixa en lösning på något. T ex köpa salt, alun eller färgpigment som du nämner, för att själv kunna bereda sitt fårskinn.

Att däremot köpa teatree-olja och använda som den är kan inte klassas som självshushållning.

Svårt att dra gränsen ibland, men med detta resonemang är det alltså OK att köpa teatreeolja att använda som ingrediens i sin egen bivaxsalva.

För att förtydliga så att ingen blir stött: jag lägger ingen värdering i vad som är OK och inte, jag menar bara om det passar inom handbokens/hemsidans inriktning.

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Hälsa
« Svar #6 skrivet: 30 nov-12 kl 12:10 »
Tittade in i handboken som hastigast och konstaterade att det har letat sig in en artikel om Teatree där. Om inte handboken klarar att hålla sig fri från alternativmedicinens import och köpehysteri, då klarar nog inget det.

Hur kan det vara självhushållning att KÖPA en flaska olja, som inte ens går att producera lokalt?

Kan det inte vara intressant för alternativare att läsa om Teatree-oljans effekter? Men om det gäller handel med det så ska väl såna uppgifter ligga under annonser.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hälsa
« Svar #7 skrivet: 30 nov-12 kl 12:13 »
Mitt förslag, utifrån mitt tidigare resonemang, är att man justerar och flyttar texten till en undersida eller lista med olika ingredienser som man kan hälla i sin egen salva. Vad tror ni om det?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #8 skrivet: 30 nov-12 kl 12:14 »
Lysande..  :)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hälsa
« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 12:23 »
Lysande..  :)
Har du lust att fixa / idé om hur och var?
 :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #10 skrivet: 30 nov-12 kl 12:43 »
Tar en titt på det mellan amningarna. :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #11 skrivet: 30 nov-12 kl 13:06 »
Begriper mig inte på handboken riktigt tyvärr. Tycker att det kan ligga en undersida med "användbara ingridienser" på hälsosidan, mem fattar inte hur jag ska göra för att få dit den.

Halte

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #12 skrivet: 30 nov-12 kl 13:12 »
Om du ställer dig på "Hälsa-sidan" och klickar på den lilla (röda?) ikonen i strax ovanför och till höger om rubriken.. Den färglagda ikonen med någon liten pil i som pekar nedåt till höger.. Då får du upp en meny där du kan välja "Ny sida".. Det lägger till en ny undersida till "Hälsa" som du sedan ger en rubrik och ett innehåll..

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #13 skrivet: 30 nov-12 kl 13:22 »
Ok. Ska testa igen.

Halte

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #14 skrivet: 30 nov-12 kl 13:24 »
Ok. Ska testa igen.
Annars kan jag fixa en undersida.. Men det är ju roligare om det blir fler som fixar Handbokens teknik.. :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #15 skrivet: 30 nov-12 kl 13:24 »
Håller med. :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #16 skrivet: 04 dec-12 kl 00:02 »
Reder inte ut det.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hälsa
« Svar #17 skrivet: 04 dec-12 kl 00:33 »
Jag tittar på det imorgon.

Det finns en text i den gamla handboken om hur man gör sin egen salva. Det kunde kanske platsa med en lista med förslag på köpe-ingredienser som man kan använda som komplement.

http://www.alternativ.nu/handbok/halsovard/salvor.html

Finns mer godbitar i gamla handboken att klistra in.  ;)
« Senast ändrad: 04 dec-12 kl 00:35 av sɹǝpuɐ »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Hälsa
« Svar #18 skrivet: 04 dec-12 kl 09:00 »
Tog bort jag-formen och ändrade lite. Lägg gärna till egna recept, gott folk.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hälsa
« Svar #19 skrivet: 06 dec-12 kl 14:11 »
Vad jag förstått är inte handboken tänkt som en handbok i alternativmedicin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser