Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reumatism och bistick  (läst 2977 gånger)

Texas

  • Gäst
Reumatism och bistick
« skrivet: 08 jan-07 kl 21:50 »
Hej!

Jag har hört att ett eller två bistick om året fungerar som vaccin mot reumatism. Är det någon som känner till något om det?

Mitran

  • Inlägg: 6
  • Lev i nuet
Re:Reumatism och bistick
« Svar #1 skrivet: 08 jan-07 kl 21:55 »
Jag har läst att det har viss effekt, men då är det stick direkt mot den värkande leden och säkert mycket oftare än två gånger per år... Att det skulle vaccinera mot reumatism har jag inte hört, bara att det lindrar.

Eulalia

  • Gäst
Re:Reumatism och bistick
« Svar #2 skrivet: 08 jan-07 kl 22:17 »
ja, apiterapi kallas det när man låter bin sticka sig mot diverse åkommor, bl.a reuma.

Min mamma lät sig bli stucken av sina bin, mest i förebyggande syfte, hon trodde att ett stick då och då fick fart på livsandarna..


Hardy

  • Inlägg: 24
  • Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
Re:Reumatism och bistick
« Svar #3 skrivet: 12 jan-07 kl 03:26 »
Bistick är än så länge fortfarande under forskning. Verkan vet dom finns,men inte hur eller vad det är som sker i kroppen därför är det inte heller vedtaget enligt foskningsrön ,än så länge. Men det är som vanligt när det gäller naturfenomen dom inte kan förklara. Ta akupunkturen som var bannlyst inom medicin ibörjan,idag allmänt vedertaget i många olika sammanhang. Bantning,rökning m.m Läkarkåren tyckte det var humbug!!!??  Vi får väl se hur länge det dröjer för bistickens verkan som finns, men ändå både godkänns och förnekas av våra s.k. kunniga.   Vilket ben ska dom stå på? 8) ;) ???

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Reumatism och bistick
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 00:15 »
En numera bortgången vän, med stora reumatiska besvär. Besökte mig regelbundet under 80-talet för att just låta bina lindra de reumatiska plågorna. Minst var 14e dag kom han under sommarhalvåret. Han tog bina på flustret och tryckde dem mot handens oversida...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 4 användare
xaelanar, ekont22, skogskälla, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser