Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bäst avliva en get/bock?  (läst 7223 gånger)

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
Hur bäst avliva en get/bock?
« skrivet: 26 jun-12 kl 12:45 »
Med tanke på att jag funderar på att skaffa getter nästa år, så dyker ju genast en mindre trevlig tanke upp: hur avlivar man en get/bock på bästa sätt? Bästa sättet för geten/bocken alltså.

Jag tänker ha mina getter som sällskap och slyrensare, men förstår ju att de någon gång måste "gå vidare", antingen på grund av ålder, sjukdom eller olycka. Och skaffar man djur så måste man ta ansvar för deras välmående, hela deras liv.

Nu har jag höns och hundar. Hönsen har jag lärt mig att avliva själv. Hundarna far jag ju till veterinären med när det blir dags.
Min ambition är att inte "överge" mina blivande skyddslingar i deras slutskede. Men vet ärligt talat inte om jag klarar av att närvara vid en avlivning av get/bock!?  :-[

//ARCTICA

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 12:56 »
Har oxå haft getter som sällskapsdjur, underbara  :-* Man kan tillkalla en vetrinär som gör jobbet, kan nog både avliva med bult eller spruta. Annars en skicklig jägare :)

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 12:58 »
Bultpistol och avblodning med kniv. Tänk på samma sätt som med en höna, bara att den är större.

Inte så roligt, men man kan göra det själv hemma, och det blir lugnast och snabbast för geten. Det kan ju vara en akut skada som gör att man måste avliva den snabbt, då vill man inte vänta i timmar på veterinären, eller behöva transportera den.

Sen är getkött gott, jag tycker personligen att den största respekten för djuret är att ta tillvara det man kan använda när dess tid är slut. Men jag accepterar att andra tycker annorlunda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #3 skrivet: 26 jun-12 kl 13:07 »
Det jag tycker är läskigast är om geten/bocken "dödsrycker" mycket och om det är mycket blod. Önskar att den bara somnar liksom. Men kan tänka mig att det kan vara ångestfyllt för en get/bock att bli snurrig, trött och slö vid avlivning med avlivningsvätska (om det ens går?).

Att jag är så feg när det handlar om slakt och avlivning kommer nog ifrån att jag är uppvuxen på gård, men med en mamma som tog med mig ner i källaren och satt och grät med mig i famnen så fort något djur skulle slaktas ...

Jag vet att man inte ska skylla sina tillkortakommanden på sina föräldrar, men i detta fallet så är det ganksa solklart att det är därför jag är orolig för detta med avlivning.

När det gäller hönsen så  lämnade jag den första avlivningen till en bekant, den andra avlivningen var jag med och kikade när min granne gjorde (på cirka 15 meters avstånd!). Den tredje avlivningen gjorde jag själv (klumpigt och inte så bra  :-\) och den fjärde avlivningen gjorde jag också själv, på ett mycket snabbt och bra sätt (stolt över mig själv att jag klarade det så bra!)

Så jag hoppas att jag kan vänja mig vid avlivning av större djur också (som sagt, det är det där med rycknikngar och blod som skrämmer mig mest).

//ARCTICA

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 14:15 »
Jo jag har lärt mej att avliva en höna, om den är mer död än levande innan.  :-[
Lindelo fick någon annan, (som jag litar på) ta hand om. *ynklig*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 14:52 »
Nu är det vell så att man inte måste kunna avliva sina djur själv. Precis som att hunden får somna in med hjälp av vetrinär så kan andra djur oxå få det. Mina hästar tar jag inte bort själv inte hund heller. Jag tar bort mina sjuka hönor men för mig är steget enormt till en get.

Svårt att säga hur 'humant' olika metoder är. Även i ett land som USA där man avlivar människor, har man dillematt om hur humant de olika metoderna är  ::) Nu blev jag kanske kontroversiell och drog det till sin spets. Jag respekterar att folk äter djur i alla fall vissa  :P

Så om du vill äta dina getter kan någon hjälpa att bulta/skjuta dem och du gör som du gjorde med hönsen vänjer dig sakta. Ja du behöver ju inte äta dem för att göra som ovanst ;D 
Distriktare kommer oxå och hjälper getter ;) Min kompis som är vetrinär vid SLU kämpade med en get på kliniken sist jag hälsade på henne :) Tyvärr fick hon ta bort den.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 16:02 »
Gavia Arctica, jag tycker du tänker helt rätt. Det kan komma akutlägen då varken vet eller jägare går att få tag på.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

På sid 14, tror jag, finns bilder på hur man placerar bultpistolen på får och och getter. Finns mycket att läsa där också.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #7 skrivet: 26 jun-12 kl 23:53 »
Jag var med om att en av mina getter blev akut dålig och måtte avlivas. Det enda alternativet jag hade till hands var att åka till en veterinärklinik med henne och få en avlivningsspruta.
Så här i efterhand kan jag tycka att det var synd att det gick till så. Jag hade hellre sett att hon blev slaktad med bultpistol och avblodning. Jag tror personligen att det är det sättet som djuret känner minst av. Det går fort och kvickt och djuret slocknar omedelbart.
Avlivning med spruta däremot är en utdragen process, och ingen vet vad geten hinner tänka och känna under tiden som preparatet håller på att ta död på kroppen inifrån, eller hur mycket hon kämpar inombords. geten som jag åkte in för att avliva tog lång tid på sig. Först och främst fick hon en lugnande spruta, så att hon skulle lägga sig ner på golvet och bli dåsig. Det tog en bra stund för hon var seg och ville stå på benen... Därefter fick hon injektion med avlivningsvätskan och därefter tog det några minuter till innan andning och puls upphörde helt. Det var väldigt jobbiga minuter för mig att sitta där och uthärda med geten i famnen. Samtidigt är det ju skönt att slippa allt blod som blir i samband med en avblodning.... Utan allt blodet hade det ju inte känts alls lika läskigt att närvara vid slakt, ens av nära och kära sällskapsdjur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur bäst avliva en get/bock?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-12 kl 23:39 »
Många fina tankar i den här tråden, och heder åt alla er som i första hand tänker på hur djuret (geten) känner det.  En detalj med anledning av snedstrecket i rubriken:  En vuxen bock har en extra skyddsplåt av ben i nacken, för att han sk kunna slåss med andra bockar utan att bryta nacken.  Därför behöver en slaktare brassa på lite extra, eller vara mycket skicklig och få in skottet i förlängda märgen - en tämligen liten träffyta.  Det finns en fontanell strax bakom hornen (motsvarande plats på hornlösa djur), som man siktar på när man använder bult eller skott.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser