Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt  (läst 6176 gånger)

Kantarella

  • Inlägg: 10
  • Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
Slakt
« skrivet: 16 maj-12 kl 16:51 »
Vi behöver hjälp med slakt av en eller två bockkillingar. Jag har tidigare assisterat vid fårslakt men aldrig slaktat själv. Om någon vill hjälpa oss så kan vi dela på köttet.
Kantarella

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slakt
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 16:54 »
Hur mycket väger getterna, och hur gamla är de? Killingar växer långsamt, oftast är det bäst att slakta först när de är ca 1,5 år.

Var i Skåne befinner du dig?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 20:20 »
Vilken bra tråd!  Ansvar och välvilja gentemot killingarna!  :D

I naturahushållning slaktar man när betet börjar bli dåligt.  Hur är det med betet?  Kan de ha det bra under sommaren?

Så hinner du även förbreda, så att slakten blir bra för både dig och killingarna!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kantarella

  • Inlägg: 10
  • Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
SV: Slakt
« Svar #3 skrivet: 18 maj-12 kl 00:17 »
Hur mycket väger getterna, och hur gamla är de? Killingar växer långsamt, oftast är det bäst att slakta först när de är ca 1,5 år.

Var i Skåne befinner du dig?

Jag bor nära Stehag. Killingarna är snart tre månader gamla, vet ej hur mycket dem väger men jag kan snart inte lyfta dem längre när jag har jagat ifatt dem i min trädgård..... kanske 15 kilo? Om jag väntar med slakt måste jag kastrera dem nu och det är väl så dyrt att det knappt lönar sig, tänker jag.
Kantarella

Kantarella

  • Inlägg: 10
  • Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
SV: Slakt
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 00:22 »
Vilken bra tråd!  Ansvar och välvilja gentemot killingarna!  :D

I naturahushållning slaktar man när betet börjar bli dåligt.  Hur är det med betet?  Kan de ha det bra under sommaren?

Så hinner du även förbreda, så att slakten blir bra för både dig och killingarna!

Betet är jättebra. Det är nog detta med kastreringen jag kanske vill hoppa över.
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 09:08 av Kantarella »
Kantarella

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt
« Svar #5 skrivet: 18 maj-12 kl 06:16 »
Då är jag med!  Jättefint om Ieenilorac kan hjälpa dig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Slakt
« Svar #6 skrivet: 18 maj-12 kl 10:47 »
Om jag väntar med slakt måste jag kastrera dem nu och det är väl så dyrt att det knappt lönar sig, tänker jag.

Du har alldeles rätt. Att kastrera ett par bockkillingar som ändå ska slaktas kostar mer än köttet. Har du ingen möjlighet att ha dem på ett rymningssäkert bete över sommaren så de kan växa litet mer, är det bättre att slakta nu.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Slakt
« Svar #7 skrivet: 18 maj-12 kl 14:47 »
Men det går väl bra att slakta okastrerade bockar? Det är inte som med grisar att det kan bli galtsmak på okastrerade pojknöffar. Tjurar exempelvis får inte konstigt smakande kött om de slaktas med pungkulorna i behåll, så att säga. Men du kanske vill snöpa herrarna för att få dem lugnare?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slakt
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 14:52 »
Men det går väl bra att slakta okastrerade bockar? Det är inte som med grisar att det kan bli galtsmak på okastrerade pojknöffar. Tjurar exempelvis får inte konstigt smakande kött om de slaktas med pungkulorna i behåll, så att säga. Men du kanske vill snöpa herrarna för att få dem lugnare?
Det går utmärkt att slakta okastrerade bockar, har aldrig varit med om att de skulle smaka konstigt. Men jag antar att ts inte vill ha oönskade parningar, och har svårt att hålla bockarna separat från geten/getterna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

  • Gäst
SV: Slakt
« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 15:29 »
Men det går väl bra att slakta okastrerade bockar?

Javisst, det går utmärkt! Risken i det här fallet är väl, som ieenilorac skriver, oönskade parningar. De är snabba på´t ;)!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Slakt
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 18:45 »
Jo, jag vet :-[ ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt
« Svar #11 skrivet: 21 maj-12 kl 13:20 »
Snabba?  Tio sekunder blankt, jag sprang efter dem ...  Det blev tvillingar.   :-[

Får du någon hjälp?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kantarella

  • Inlägg: 10
  • Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
SV: Slakt
« Svar #12 skrivet: 25 maj-12 kl 09:17 »
Men det går väl bra att slakta okastrerade bockar? Det är inte som med grisar att det kan bli galtsmak på okastrerade pojknöffar. Tjurar exempelvis får inte konstigt smakande kött om de slaktas med pungkulorna i behåll, så att säga. Men du kanske vill snöpa herrarna för att få dem lugnare?
Alltså jag trodde faktiskt att det skulle gå "getabocksmak" i köttet om man inte kastrerade. Men jag blir glad om det är fel, då kan jag vänta med slakten. Angående dem oönskade parningar så dröjer det väl lite tills damerna blir brunstiga igen, det ska ju ske till hösten. Jag antar att man inte kan vara helt säker där....  men är dem verkligen så dumma att bli dräktiga till sommaren och få killingar till vintern? Har ni råkat ut för det?
Kantarella

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt
« Svar #13 skrivet: 25 maj-12 kl 10:06 »
Jadå, det har vi råkat ut för, och det är inte önskvärt ...  ::)  Särskilt inte för killingarna som föds när det börjar mörkna på hösten, det blir aldrig nått av dem.   :'(

  Men bocksmak, har jag aldrig varit med om.  Även fullt utvuxen bock mitt i värsta brunsttiden smakar förträffligt, om man bara är noga med hygienen vid slakten.  Men det är vi ju allihop ändå, eller hur?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Slakt
« Svar #14 skrivet: 25 maj-12 kl 12:11 »
Angående dem oönskade parningar så dröjer det väl lite tills damerna blir brunstiga igen, det ska ju ske till hösten. Jag antar att man inte kan vara helt säker där....  men är dem verkligen så dumma att bli dräktiga till sommaren och få killingar till vintern? Har ni råkat ut för det?

Det heter ju att lantrasgetterna är mer årstidsbundna när det gäller brunst än t.ex. dvärggetterna som brunstar året om. Men flera av mina lantrasdamer struntade glatt i detta påstående och överraskade mig med senhöst- och vinterkillingar :P! Killingar 2ggr/år tar hårt på getterna och ska undvikas.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt
« Svar #15 skrivet: 25 maj-12 kl 13:16 »
Men Sussilo, du hade väl kunnat läsa högt ur läroboken för dem?  ???   :-[ ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Slakt
« Svar #16 skrivet: 25 maj-12 kl 13:25 »
Angående dem oönskade parningar så dröjer det väl lite tills damerna blir brunstiga igen, det ska ju ske till hösten. Jag antar att man inte kan vara helt säker där....  men är dem verkligen så dumma att bli dräktiga till sommaren och få killingar till vintern? Har ni råkat ut för det?
På fråga a svarar vi "ja" och på fråga b svarar vi "ja" ;) .
Getterna kan brunsta redan 3-4 veckor efter killningen, så pappabocken måste flyttas före det. Läroboken har de nog inte läst, om nu ingen haft högläsning för dem, då.
Mina vinterkillingar (jag var oxå i början fast i villfarelsen att hösten var brunstsäsong, punkt slut, och trodde sen att jag kunde skilja av bocken enbart när någon brunstade :-[ ) har ändå blivit rätt okey, men som redan sagts är det hårt för getterna att killa 2 gånger per år...det blir ju tvillingar ibland oxå, extra tufft för geten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Slakt
« Svar #17 skrivet: 25 maj-12 kl 13:56 »
Men Sussilo, du hade väl kunnat läsa högt ur läroboken för dem?  ???   :-[ ;)

 ;D Hade ingen lärobok i getskötsel. Däremot blev det slut på bockens frigång året om i flocken. Det hjälpte...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser