Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildbehov i handboken  (läst 6285 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
Bildbehov i handboken
« skrivet: 22 dec-11 kl 07:39 »
Det behöver laddas upp och/eller placeras ut bilder i många artiklar.

Dessa artiklar saknar bilder: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Bidra#Bilder_saknas

Kolla på listan och fundera på om ni har något lämpligt liggande i datorn. Förminska gärna filen så den är max 640 pixlar bred/hög. Klicka sedan på "bifoga fil" (man måste vara inloggad). Det går också att hämta bilder från galleriet.
Sedan kan du ta bort taggen "bildbehov" från artikeln så försvinner den ur listan.
Lägg sedan in bilderna i själva artikeln. Om du inte kan eller hinner det kan du tagga sidan med "bildplacering" så hamnar de i listan med bilder som ska placeras.
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 08:05 av Petter B »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 08:08 »
Såg att listan med artiklar som saknar bilder har växt. Hade vi någon guide till hur man gör?
Ett tips, för att inte få för stora och tungladdade bilder, är att minska storleken innan man laddar upp till max 500 pixlar åt vardera håll.

Det är OK att lägga in bilder från galleriet, även andras. Har någon provat det och kan lägga in en bruksanvisning om hur man gör?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #2 skrivet: 11 dec-13 kl 01:31 »
Har lagt in 2 bilder på bockornsklöver den övre kanske inte är den bästa jag kanske har en bättre, byter om jag finner en bättre.
Vad gör jag när bilderna är på plats ska det tas bort  från någon "att göra lista" ?
Ska dom vara mindre ? klurigt för jag får minska storlek via photobucket.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #3 skrivet: 11 dec-13 kl 22:48 »
Gav upp  :-\ Har många av de bilder som saknas men jag lyckas inte få till det och få dit dem!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #4 skrivet: 11 dec-13 kl 22:55 »
Gav upp  :-\ Har många av de bilder som saknas men jag lyckas inte få till det och få dit dem!

Steg ett är att ladda upp dem till rätt sida. Gå till den aktuella sidan och klicka på "Bifoga fil" längst ned. Välj bilder från din hårddisk.

Steg två: Klicka på Editera sida. Sätt markören där du vill ha bilden och klicka på "Bild". Någonstans längst ned i listan bör du hitta din bild, markera den, välj storlek och klicka "Infoga bild".

Istället för steg två kan du klicka på Redigera tagg längst ned i vänsterspalten och där skrica "Bildplacering". Då dyker sidan upp i en lista med sidor där bilder behöver placeras ut, och så fixar någon annan det.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #5 skrivet: 11 dec-13 kl 22:58 »
Problemet var 1: jag minskade dem till 500x500 men de gick ändå inte att ladda upp... det bara var..vänta, vänta... i 5 min....
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #6 skrivet: 11 dec-13 kl 23:04 »
Det var konstigt. Det finns två sätt att ladda upp bilder på; klassiskt och Flash. Kan du prova det andra sättet?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #7 skrivet: 11 dec-13 kl 23:07 »
För mig gick det bra med båda sätt nu.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #8 skrivet: 11 dec-13 kl 23:17 »
Jag försöker igen...
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #9 skrivet: 11 dec-13 kl 23:24 »
Det blev ju en JÄTTEbild :(
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #10 skrivet: 11 dec-13 kl 23:26 »
Tror jag har kommit på det nu  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #11 skrivet: 11 dec-13 kl 23:37 »
Nu är bara frågan.. hur tar jag bort taggen??
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #12 skrivet: 11 dec-13 kl 23:53 »
Det blev snyggt  :)

Klicka bara på Redigera tagg och sedan på det röda krysset vid Bildbehov.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #13 skrivet: 12 dec-13 kl 00:23 »
Har lagt in ett par stycken.. skrivit upp vilka  :P Så nu ska jag lära mig ta bort taggarna också ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #14 skrivet: 12 dec-13 kl 00:27 »
Hittar inte redigera tagg  :-\
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #15 skrivet: 12 dec-13 kl 07:15 »
Längst ned i högra spalten (Redigera tagg)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #16 skrivet: 12 dec-13 kl 12:23 »
Jag har kommit på det  ;D
Så nu stoppas det upp bilder  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Lucie

  • Gäst
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #17 skrivet: 13 dec-13 kl 20:41 »
Har just lagt in en maskros-bild i handboken. Vilket pyssel! Nu fick jag verkligen lära mig nåt nytt. Hoppas den är ok.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #18 skrivet: 14 dec-13 kl 19:05 »
Fin bild. Var det något särskilt som var pyssligt, som vi kan förenkla?

Lucie

  • Gäst
SV: Bildbehov i handboken
« Svar #19 skrivet: 14 dec-13 kl 19:26 »
Nejdå, själva uppladdningen och att lägga in bilden var så tydligt förklarat så det gick smidigt!  :) Det är snarare så att jag inte visste hur man ändrar storlek på bilder...  :-[ Men nu vet jag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser