Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smak på getkött?  (läst 19166 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Smak på getkött?
« skrivet: 19 dec-11 kl 11:42 »
I min självhushållningsbok står det att kötet får en "kraftig viltsmak" om man inte kastrerar bockkillingarna.
Smakar det kraftigt vilt, typ hare/rådjur, eller smakar det kofta?

Hur smakar get jämfört med får?
« Senast ändrad: 06 jan-12 kl 20:07 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smak på kött?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-11 kl 15:14 »
Jag tycker att get smakar lite som ett mellanting mellan får och rådjur. Passar bra till marockanska grytor och liknande.

Det här med att alla handjur smakar illa är en vanlig missuppfattning. Träffade senast igår några som trodde att man inte kunde äta vildsvinsgalt som skjutits på hösten... Några enstaka handjur kan ha en stark smak, de allra flesta smakar precis som hondjur i samma ålder.

Det är viktigt att vara noggrann vid slakten, så att inte mag/tarminnehåll eller urin blir kvar på köttet. Man ska skölja väl under rinnande vatten när man flått och tagit ur kroppen. Sedan låter man den hänga lagom länge innan man styckar, och då har man ett utmärkt kött.

Däremot är getkött ganska dyrt, eftersom getter växer ganska långsamt, och dessutom inte är selekterade för att producera kött. Utländska raser är väsentligt bättre, men de är ovanliga i Sverige. Jag bedömer att det är i stort sett omöjligt att ha en uppfödning av svenska getter för att sälja kött, och få det att gå med vinst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Smak på kött?
« Svar #2 skrivet: 19 dec-11 kl 17:58 »
Tack så mycket för ditt utförliga svar! :D

Låter toppen. Vad gäller ekonomin spelar det inte oss så stor roll. Tanken för vår del är att ha
get för att få mjölk och då blir det ju också kött av killingarna. Att de inte är de effektivaste
foderomvandlarna har inte så stor betydelse eftersom vi inte skall sälja och utan bara ha till
husbehov :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Smak på kött?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 02:14 »
Att kött från bockkilling skulle smaka annorlunda än från getkilling eller kastrerad bockkilling är nog snarast något som folk har fått för sig. Killingkött är mycket gott och ganska neutralt i smaken. Här hemma har vi slaktat bockar på över året och jag kan inte säga att det köttet är sämre eller speciellt "kraftigt" i smaken, jämfört med bockkilling.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sussilo

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 04:07 »
Hur smakar get jämfört med får?

Mycket godare, i mitt tycke  :)! Jag har ätit kött från getter och bockar i olika åldrar och har aldrig känt någon dålig smak. Allt har att göra med noggrannhet vid slakten. Rökt getkött är särskilt gott.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Smak på kött?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-11 kl 00:55 »
Allt har att göra med noggrannhet vid slakten.

Håller med Sussilo i hennes smakanalys. Men detta påstående som man nästan alltid får höra i samband med get- och fårkött vill jag faktiskt ifrågasätta. Hur skulle man bära sig åt vid slakten för att köttet skulle få dålig smak? Jag påstår att man då måste bära sig extremt dumt åt! Skulle gärna vilja ha en diskussion om detta.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smak på kött?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-11 kl 07:39 »
Håller med Sussilo i hennes smakanalys. Men detta påstående som man nästan alltid får höra i samband med get- och fårkött vill jag faktiskt ifrågasätta. Hur skulle man bära sig åt vid slakten för att köttet skulle få dålig smak? Jag påstår att man då måste bära sig extremt dumt åt! Skulle gärna vilja ha en diskussion om detta.
Människor beter sig extremt dumt vid slakt. Jag har tillgång till ett slaktrum som används av många (jägare). De flesta är extremt klantiga. De sticker hål på tarmar och magsäck, de skadar urinblåsan, ibland även gallblåsan. De rengör inte köttet ordentligt, utan det hänger med hår, smuts, bajs och kiss kvar på köttet. De låter det hänga för länge i fel temperatur, eller för tätt intill annat kött. De flår och styckar som klåpare, så att mycket av köttet slängs. De kan inte laga mat, så mycket av köttet blir inte använt.

Det finns en massa vidskepelse i samband med slakt, som hindrar resultatet från att bli bra. Folk håller inte en tillräcklig hygien, och de har för sig att vatten är farligt i samband med slakt. De har inte fått tillräcklig undervisning i hur man gör, så de är allmänt oskickliga med kniven.

Och Sveriges förbannade regler gör att det är omöjligt att hålla lagliga kurser i hemslakt, så att fler faktiskt kunde få lära sig att slakta på ett sätt som gör att allt köttet blir gott och användbart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Smak på kött?
« Svar #7 skrivet: 21 dec-11 kl 08:29 »
Va! Finns det ett regelverk i vilka kurser man får arrangera? Annars låter det som en utmärkt idè! Det märks att alla gamla lanthushållsskolor lagt ner. Folk begriper ju ingenting! Visserligen var det mest (bara?) flickor och unga kvinnor som gick på de utbildningarna men det borde vara läge att starta dem igen och då för alla. Det skulle jag gilla, jag som hade en kursgård på kroken men slog inte till i tid...
Ang getkött märker inte jag någon skillnad jmf rådjur, lamm osv. Rökt är det precis som vilket rökt kött som helst. Kanske inte gris. Jag har låtit göra ölkorv på mina bockar. Fantastiskt gott och säljer som smör!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smak på kött?
« Svar #8 skrivet: 21 dec-11 kl 08:37 »
Man får inte anordna slaktkurs utan att ha godkänd lokal. Och själva poängen med hemslakt är ju att ordna en bra slaktplats på ett billigt sätt, så att man inte behöver ha ett dyrt godkänt slakteri.

Ung get smakar milt, äldre get smakar mustigt och gott. Själv är jag mest förtjust i kött från äldre djur oavsett ras. Och jag håller med om att rökt get är fantastiskt.

Getter har ju lite annan kroppsbyggnad än många andra djur, de har mycket mer kött på frambenen jämfört med t ex får eller rådjur. Och rökt getbog, det är mat för en kunglighet.

Fördelen med att ha egna djur och att hemslakta lite är ju att man får tillgång till så fantastiskt kött, som man inte skulle kunna köpa i affärerna. Man äter som en kunglighet men betalar inte jättemycket i pengar. Men desto mer i tid, kunskap och erfarenhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smak på kött?
« Svar #9 skrivet: 21 dec-11 kl 10:12 »
Killingkött är mycket gott.

O ja!  Mycket gott!

Va! Finns det ett regelverk i vilka kurser man får arrangera?
Jag säger det samma ...  Högst irriterande!

Men kan man få ta hjälp av kompisar när man slaktar hemma då?  Ingen kan ju hindra mig från att dela med mig av ett eller annat tips ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smak på kött?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 10:15 »
Men kan man få ta hjälp av kompisar när man slaktar hemma då?  Ingen kan ju hindra mig från att dela med mig av ett eller annat tips ...  ;)
Ja, man får ta hjälp av någon med hemslakten. Men bara den som äger gården och djuret och den som hjälper till får vara där, inte grannar och kompisar som också vill lära sig. Man måste också befinna sig på den gården där djuret är registrerat för att det ska vara hemslakt. Annars så bryter man mot reglerna, och bör tala tyst om det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Smak på kött?
« Svar #11 skrivet: 21 dec-11 kl 10:52 »
Tack så mycket för alla svar :D. Låter som ett toppendjur att satsa på :D. Så det blir kanske ett par
getter längre fram när allt är klart för de andra djuren och man byggt ett litet stall :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Sussilo

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #12 skrivet: 21 dec-11 kl 15:44 »
Jag har ätit kött från getter och bockar i olika åldrar och har aldrig känt någon dålig smak. Allt har att göra med noggrannhet vid slakten.

Men detta påstående som man nästan alltid får höra i samband med get- och fårkött vill jag faktiskt ifrågasätta. Hur skulle man bära sig åt vid slakten för att köttet skulle få dålig smak? Jag påstår att man då måste bära sig extremt dumt åt! Skulle gärna vilja ha en diskussion om detta.

Se svar nr #6 av ieenilorac. Kunde inte ha skrivit det bättre själv  :)!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Smak på kött?
« Svar #13 skrivet: 21 dec-11 kl 17:23 »
Tack för bra svar. Det var dock inte riktigt så jag menade med min fråga. Här gavs bra exempel på hur man gernerellt sett inte ska bära sig åt när man slaktar, men det jag ifrågasätter är påstående att får- och getkött skulle vara extremt smakkänsligt vid slakt. Man kan nästan tro att hela slaktkroppen måste kasseras om ett enda hårstrå råkar nudda vid köttet. Jag vill påstå att det i stort sett inte är känsligare än annat kött. Självklart viker man ut eller rullar skinnet utåt när man flår så inte ullen/raggen kommer mot köttet. Jag menar inget annat, bara att man man ofta ser svaret att det skulle bero på köttet kommit i kontakt med ullen eller raggen, så fort någon uttrycker att de tycker att köttet smakar "kofta" eller "raggsock". Förstår ni vad jag menar?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Smak på kött?
« Svar #14 skrivet: 21 dec-11 kl 17:29 »
Förstår vad du menar. Köttet smakar inte illa bara för att det kortvarigt varit i kontakt med håren. Bara man rengör ordentligt så att inte t ex kissindränkta tussar från svanspartiet sitter kvar på köttet under hängningen. Då kommer det givetvis att smaka illa. Förutom att blotta tanken är oaptitlig.

Jag har själv ätit kött från djur där magsäcken spruckit, det tvättades dock noga så fort det var urtaget. Ingen bismak alls, och jag har känsliga smaklökar.

Så jag håller med dig Ronny, det är en myt att det skulle vara så känsligt. Däremot så smakar det garanterat illa om smuts får sitta kvar på köttet när man hänger det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smak på kött?
« Svar #15 skrivet: 21 dec-11 kl 18:32 »
Jag har själv tagit miste en gång på getkött och rådjurskött.  Kände ingen skillnad alls!  Rådjuren är också getternas närmaste släkting här i våra trakter.

Angående klantighet vid slakt:  Jag hörde en gång om en "jägare" som hade skjutit bukskott.  Hur älgens kött såg ut vill jag inte tänka på!  Någon kom på den "briljanta" idén att spola av köttet med högtryckstvätt, och sen fick det hänga en vecka.

Håll tyst nu ett tag, Ni som vet, och låt alla som har lust försöka lista ut hur det blev!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #16 skrivet: 21 dec-11 kl 22:44 »
Tack för bra svar. Det var dock inte riktigt så jag menade med min fråga. (...)  men det jag ifrågasätter är påstående att får- och getkött skulle vara extremt smakkänsligt vid slakt. (...) Jag vill påstå att det i stort sett inte är känsligare än annat kött. (...) Jag menar inget annat, bara att man man ofta ser svaret att det skulle bero på köttet kommit i kontakt med ullen eller raggen, så fort någon uttrycker att de tycker att köttet smakar "kofta" eller "raggsock". Förstår ni vad jag menar?

Jovisst Ronny, jag fattar vad du menar och håller med dig. Men alla här har inte dina kunskaper när det gäller förfaringssättet vid slakt. Det är förhållandevis enkelt både att skaffa och att hålla getter och här finns flera nya getägare och sådana som tänker köpa. Därför brukar jag (kanske missvisande) uttrycka att det är viktigt hur slakten sker. Det gäller givetvis all slakt.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Smak på kött?
« Svar #17 skrivet: 22 dec-11 kl 07:37 »
Att det mesta går att skölja bort skriver jag under på. Vid älgjakten är det inte helt unikt att det våmskjuts, eller att nån fumlar vid urtagningen i skogen och får sönder våmmen. Men vi sköljer av ordentligt, och jag har aldrig känt nåt fel på köttet.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smak på kött?
« Svar #18 skrivet: 22 dec-11 kl 18:52 »
Vi är alla olika, jag föredrar att putsa bort ev smuts från köttet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Smak på kött?
« Svar #19 skrivet: 05 jan-12 kl 22:24 »
Lärorik tråd. Måste fråga en sak: Vi hade en bockkilling som vi inte blev av med i höstas, så vi fick hjälp av en granne med lång erfarenhet av får- och koslakt att slakta den. Kroppen fick hänga några dagar och sedan styckade vi och fryste in. Vi har provat att äta en del av köttet. Bitvis har det varit fantastiskt gott - revbenen blev otroliga - men här och där har det smakat vidrigt. Då har det handlat om enstaka tuggor i annars goda bitar som har haft en chockerande påträngande smak, som jag antar är jämförbar med att äta skitig halm från gethuset. Jag har fått för mig att den där smaken har suttit i vissa fettpartier, så jag har varit väldigt noga med att putsa bort så mycket fett som möjligt, men jag har också läst John Seymours självhushållningsbok där han skriver om smak hos okastrerade bockar och undrat om det har med det att göra. Slutsatsen av den här tråden verkar dock vara att smaken på min killing enbart kan kopplas till själva slakten. Rätt uppfattat?

Som ni anar är det här första gången vi äter bock/get och vi funderar förstås på om det är värt att pröva igen eller inte...
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser