Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på killingkött  (läst 4475 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Pris på killingkött
« skrivet: 04 sep-11 kl 02:56 »
Har inte fått nåt svar på köttsidan så det kanske var fel, frågar här istället:

Jag har säkert frågat förut men nu är det aktuellt igen:
Vad tar ni om ni säljer killingkött?
Jag slaktar på slakteri med återtag. Nu har jag fått några förfrågningar om att köpa, dels hela djur, dels grovstyckat.
Har inte en aning om vad det kostar på slakteriet, sen tillkommer bilåka förstås men hur värderar man skötseln?
Några förslag?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Pris på killingkött
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 11:44 »
Eftersom uppfödningskostnaden för killing är ungefär dubbelt mot för lamm, så kan man 'pluttificera' lammpriset med 2.  Den som inte vill betala kan söka sig kött någon annan stans.  Själv blev jag en gång utsatt för ett försök att dumpa mina priser.  Då behöll jag alltihop själv (frysen bågnade den vintern).  Påföljande höst var det ingen diskussion om priset!  Sen beror det ju på kvalité ur diverse synpunkter också.  Hygien, djurskydd, regler ...  You name it!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Pris på killingkött
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 12:06 »
Jag har tur, har just fått två beg frysar... ;D

Håller med, den som tycker det är dyrt kan handla nån annanstans. Killingkött är ju lite unikt också.
Ska kolla lammkött.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Pris på killingkött
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 13:03 »
Ja, kolla om Du kan hitta någon kollega, som också tar återtag.  Och samma typ av styckning, uppfödning osv.

LYCKA TILL!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser