Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt og nya Killingar til våren.  (läst 4410 gånger)

long_gone

  • Inlägg: 24
  • Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
Slakt og nya Killingar til våren.
« skrivet: 03 sep-11 kl 16:07 »
Hej,

Jag ska ta øver ansvaret på en gård utanfør oslo nu i september. På gården fines det idag 2 får 6 getter 2 lama 2 kaniner 2 katter høns och ankor.  3 av getterna ær ca 2-3 år gammla och 3 ær killingar som kom i våras. Dem som har haft hand om gården innan mig har mest sett till att djuren ær vid liv.
Nu funderar jag på att slakta 2 av killingarna (vill få nya killingar till våren och årets killingar er vel før unga før att gøra dræktiga?) och sedan låta 2 av damerna træffa en bock.

Gården drivs som en del i ett dagis, barnen kommer ut och umgås med djuren och går turen i skogen 4 dagar i veckan.  Vill pågrund av att det ær mycket småbarn på gården inte ha en bock, men det borde vel finnas avelsbockar man kan låna/hyra?
Nær ær sæsong før att gøra damerna dræktiga? hur lång ær graviditeten?

Och sen det hær med slakt, någon som har slaktat sina getter selv och tagit hand om køttet?
Jag har varit med vid ren slakt med same folk och slaktat både fågel og fisk selv.
Men att slakta ett stort dyr selv (Æven om det bara er en liten geit) kænns som något annat en att slakta sjøfåglar lr rensa fisk..

Den byråkratiska delen ær att i norge måste man antingen anvænda bedøvnings spruta lr bult pistol før att djuret inte ska lida. Men kan bedøvningen påverka køttet?     

Tacksam før svar! 
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #1 skrivet: 03 sep-11 kl 20:39 »
Getter är dräktiga i 5 månader, de bör vara minst 12 månader när de får sin första killing. Du kan låta dina getkillingar gå kvar och få egna killingar till våren om du vill, de ska alltså vara minst 7 månader när du släpper ihop dem med en bock.
Vet inte hur det fungerar i Norge med regler, men det borde säkert finnas någon i närheten som kan låna dig en bock.
Fundera över när du vill att killingarna ska födas, endel vill ha killingarna under vintern/våren när getterna fortfarande är inne så att det är lätt att övervaka dem när killingarna föds, andra låter sina getter killa när det är varmt och gott ute i maj eller så.
Slakt med hjälp av bedövningsspruta har jag aldrig varit med om så det vet jag inget om, men slakt med bultpistol gör ingen skada på köttet. Det är bara att skjuta och sedan sticka halspulsådrorna, och sen gör du som du är van från annan slakthantering.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 11:57 »
Bedövningsspruta låter inte helt stressfritt för djuret.  Bultpistol kan Du använda samtidigt som geten äter något riktigt gott.  Men om Du är osäker, så tag hjälp!  Dock finns det folk som påstår att de kan, men sen anländer berusade och/eller gör ett dåligt jobb.  Själv övade jag med min nyinköpta bultpistol på inköpta grishuvuden ganska länge, innan jag gav mig på ett levande djur.  Gjorde av med en hel ask ammunition på det, och tog isär och gjorde ren bultpistolen mellan varje skott.  Jag tyckte det var väl använd tid, ty när jag sen stod där med ett levande djur, var jag helt säker på den mekaniska delen.

  Att flå och ta ur en get är samma princip som t ex kanin, men större.  Se till att Du har ett bra arbetsrum, och att Du har ett bra slagrum, där djuren känner sig trygga ensamma med Dig.  Träna dem några gånger först, så både Du och de vänjer sig, och slappnar av.  Ge dem något gott och prata med dem.

  Getter och får har en fontanell strax framför öronen, i mitten av skallen.  Rikta bulten något framåt, ty hjärnan ligger på traditionell plats "Mellan Öron Och Ögon".  Fråga gärna igen om Du vill att jag ska lägga ut texten mera!

  Som jag ser det, är det viktigt med barnen.  Getterna är alltså deras kompisar?  Ta ett rejält snack med personalen, utan barnen, och kom överens hur mycket barnen ska få veta i förväg, och efteråt.  Ljug aldrig för barnen!  Det kan ge livslånga trauman ...  :o  Kanske de vill säga ajö, och då får Ni försöka ordna det på ett sätt som blir bra för både barn och djur!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

long_gone

  • Inlägg: 24
  • Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #3 skrivet: 07 sep-11 kl 20:22 »

Tack før svar!
Bultpistol låter då som bæsta alternativet! Hvor kan man køpa det? Hos lanthandel lr vetrinær? Finns det något merke som ær bettre en andra?

Trollmor, ska jag hålla den riktad mot fontanellen fast vinklad lite ner "mot marken"? Och håller man bultpistolen så den ligger mot huvudet lr så man har luft imellan? Hur mycket luft?

Barnen består av 2 grupper ena er från dagiset och andra er barnen till mina 2 medarbetare. Dagis barnen er en grupp på 30 barn, tenker att jag pratar med dagis ledarna og ser vad dom tycker och tenker.
Hur lægger man fram slakt på ett bra sætt før en stor grupp barn? några ideer? Flera av barnen har varit på gården i øver ett år.

Medarbetarnas barn er 2 jenter på 7-8 år, problemt dær er faktiskt både barnen och mammorna, ingen er speciellt førtjust i att jag tenker slakta 2 geiter. Dom har blivit venner med alla djuren men gillar dæremot tanken på att skaffa få fler killingar till våren  ;D
Dock er gården och geithuset så pass litet att en større flock skulle kræva utbyggnad som det inte finns plats før.  Och jag vill verkligen kunna mjølka mina geiter  :)

Geiterna går ute året om i sin hage med stall i, har ett sjuk/extra stall som dom fick fødda i sist. Vad ær best? Att ta dom från flocken nær det ær dags før førlossning? tenkar att dom andra geiterna kan trampa på den nyfødda annars, lr kænns det tryggare før geit damen att fødda i nærheten av sin flock?

hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #4 skrivet: 07 sep-11 kl 21:41 »
Jag köpte mina hos "Granngården" - fd Lantmännen.  Dom samarbetar med Nordpost.  Den modell jag har heter Biltz, och jobbar med små krutladdningar i fyra styrkor.

  Jag har alltid en laddad bultpistol beredd bredvid mig, IFALL jag skulle missa.  Den enda gång det har hänt mig, var jag mycket glad över att "bara" kunna sträcka ut handen efter den andra, och någotsånär snabbt fyra av ett skott till.

  Bäst om Du kan få tag på ett kranium, så Du kan se var fontanellen är.  Annars får Du sikta i mitten strax bakom hornen/hornknölarna.  Det finns teckningar i instruktionen som följer med bultpistolerna.  De flesta djur skjuts bäst i pannan, men getter och får har så kraftigt ben i pannan, så det är bättre att ta det från baksidan.

  En bultpistol måste ligga an mot djuret för att pricka rätt och fungera på rätt sätt.  Står också i instruktionen.  Jag ska se om jag kan återfinna länken till deras hemsida, de gömmer undan den lite av någon anledning.

  De flesta getter talar om själva hur de vill ha det när småttingarna börjar tränga på och vilja ut.  Jag har haft getter som vill vara ensamma i ett mörkt rum, och getter som KRÄVT att få ligga i mitt knä medan de födde!  Var bara lyhörd, så berättar de för Dig hur de vill ha det.

  Att andra getter trampar på en nyföding händer, men mycket sällan.  Därremot kan bocken "lukta fel", och tro att geten som föder är brunstig.  Men de flesta bockar är också mycket beskyddande, och räven göre sig icke besvär!

  Om Du sätter Dig noga in i hur själva bultpistolen fungerar, så ska Du nog klara det.  Men jag rekommenderar min metod - att öva mycket med bara tekniken, så att manicken är mycket välbekant när Du står där och ska göra det på allvar.  För då är det ju killingen som är huvudpersonen!!!  :)

  Barn, liksom vuxna, är olika.  Självklart ska vi uppmuntra att de vill skydda de djur de känner, det är det finaste som finns hos särskilt barn!  Barn skiljer inte på djur och människor lika mycket som vuxna.  Så där har Du nog den största utmaningen, att göra det på ett bra sätt!  Bäst att prata med de vuxna först, så att Ni vuxna är överens om hur Ni ska göra, men skicka inte ungarna efter "rumpedrag"!!!  Sådant var vanligt förr, när man ville lura bort barnen tills grisen var död och urtagen.  Det gäller att få ungarnas förståelse, för Du ska ju se dem i ögonen varje dag i åtskilliga år framöver!

  Blev det något klarare?
« Senast ändrad: 07 sep-11 kl 21:43 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #5 skrivet: 07 sep-11 kl 22:46 »
Att tala med barn om slakt på ett bra sätt, ja, se där en utmaning!  Viktigast, som jag ser det, är att vara helt sann, inte ljuga ens det minsta lilla.  Eventuellt får Du ta det i omgångar, kanske låta alla få tid på sig att inse, att det finns utrymme och foder åt fyra, men inte åt åtta.  Och att de föder 1-2 killingar varje år, om de får göra som de vill.  Hela komplexet med en överbefolkad jord kan komma in i funderingarna, och som jag ser det hör dessa frågor ihop!  :P  Det får bara rum ett visst antal individer samtidigt på jorden, eller i en viss stad, eller på en viss gård, eller i ett visst stall.  Jämför med Galapagos!  (1814 kom 4 getter till ön Santiago i Galapagos.  1986 var de 100 000.  De åt upp all maten för elefantsköldpaddorna, så att de utrotades.)

  Livet är så tufft, att alternativen är att a) svälta och bli sjuk eller b) bli skjuten utan att veta om det.  Men det är klart, många tycker "automatiskt" att det då är bättre att aldrig bli född, och att man ska kastrera och hålla på.  Jag tycker inte så, men jag inser logiken i det synsättet.

  Hoppas att Du nu fått något att börja med.  Återkom gärna när Du tänkt en vända till, och pratat med de vuxna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 18:44 »
Här är länken:

http://www.schussapparate.de/index.php?id=70

Hoppas Du klarar tyskan, om inte får vi hjälpas åt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Slakt og nya Killingar til våren.
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 09:05 »
Long_gone, du har ansvaret för gården och gör alldelse rätt i att avväga hur många djur som yta, bete, vinterfoder och ekonomi tillåter. Barn reagerar oftast med en realistisk logik om de får "lagom" info, varken för mycket eller för litet, anpassad efter deras mognad.   

Bestäm dig för när du vill att killingarna ska födas och släpp in en bock till getterna 5 månader innan. Kan du göra en mindre hage som gränsar till getternas och ha bocken i den ett par dagar innan, så brukar getterna brunsta ungefär samtidigt när han släpps in till dem. Då föds killingarna också ungefär samtidigt, vilket kan vara praktiskt på många sätt.

Getter behöver sin flock även när de killar. Jag skulle göra i ordning en avbalkning med spjälgrindar för den get som ska föda inne hos flocken. Då kan de se, höra och lukta varandra och det är lugnande för alla.   
Lycka till  :)!                     
« Senast ändrad: 10 sep-11 kl 09:10 av Sussilo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser