Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Freebee"..?  (läst 7489 gånger)

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Freebee"..?
« Svar #20 skrivet: 31 aug-11 kl 14:48 »
Jag är nyfiken på om smaken eller näringsinnehåll skiljer sig nämvärt om man pressar med ökat innehåll av pollen och mindre luftning av honung. Någon som smakat och vet eller läst tabeller? Många här propagerar locket på vid slungning för att inte tappa smak. Här borde man få maximal smak om detta har stor betydelse.


"Tycker och tror" att honung som man plock skattat och slungat och burkat omgående smakar mer , ingen vetenskapligt Men färskt från blomman snabbt torkat i kupan och fort burkat , mindre tid för dofterna att dunsta.

Många här propagerar locket på vid slungning för att inte tappa smak. Här borde man få maximal smak om detta har stor betydelse.

Det är klart att att det fläcktar ur slungan när den snurrar , kanske tycker bi odlaren att det fläcktar så denne slipper svettas vid av täcknings bordet  >:D

MEN om det fläcktar UR slungan så måste det även FLÄCKTA INN i slungan = allt damm och skit i luften i lockalen tar vägen igenom slungan och en heldel fastnar i honungen  :-X

Vet inte om man tillför mer än man fläcktar bort  :-X
« Senast ändrad: 31 aug-11 kl 14:50 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #21 skrivet: 31 aug-11 kl 19:30 »
haha, skrik inte (:)

Nu var det smakaspekten jag var ute efter här... :P

Jag ser det som en självklarhet att skydda honungen från skit :)


Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Freebee"..?
« Svar #22 skrivet: 31 aug-11 kl 21:07 »
Honungen ska så mycket som möjligt skyddas från att exponeras för luft. Locket på vid slungning. Silning i två steg. Grov och fin vid slungan. Grov och fin vid tunnan. Tappning direkt på honungshinkar och locket på. Skumning av vaxrester efter tre dagar och ympning direkt. Ner i källaren och den sätter sig efter omkring 4 dagar. Totalt så exponeras honungen för luft i max 10 minuter. Det ger en fin honung med mycket av blomsmaken kvar. Mycket populär hos kunderna!!

Lars Blomberg

  • Inlägg: 10
SV: "Freebee"..?
« Svar #23 skrivet: 31 aug-11 kl 21:34 »
Här finns en länk till en relativt enkel press http://www.apidan.dk/page8.html
Denhär apparaten kräver inte så mycket plats,

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: "Freebee"..?
« Svar #24 skrivet: 31 aug-11 kl 21:47 »
Absolut. Alltid locket på...

Dock, även med locket på; man kommer inte ifrån att honungen slås mycket fint med en enorm ytareal genom luften och släpper smak när man slungar. Man känner ju doftbomben när man lyfter på locket för att byta ramar. Den doften och smaken är hopplöst förlorad. Att pressa borde väl bevara en hel del smak med tanke på att honungen inte passerar luften.

Tinna.m - jag ska prova kakhonung. Nästa år ska jag även prova att pressa för jämförelse med slungad ur samma batch. Om bina överlever. Ska försöka komma ihåg att återkomma med ett utlåtande. Can't wait...

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Freebee"..?
« Svar #25 skrivet: 01 sep-11 kl 16:17 »
haha, skrik inte (:)


::) Förlåt  ::) är detta en behagligare nivå ? , tycker bara att det blir äckligt om man får allt skit i rummet i honungen , mest pga o kundskap som är lätt åtgärdat .  o:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Freebee"..?
« Svar #26 skrivet: 01 sep-11 kl 19:37 »
matti!! Det finns i Sverige ingen tradition med kakhonung. För att kunna sälja några volymer så måste du bo i invandrartät område. Jag skriver lite om problemen kring detta på bloggen. Men dina kommentarer här är helt riktiga!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: "Freebee"..?
« Svar #27 skrivet: 02 sep-11 kl 17:45 »
Har vi inte kommit en bra bit från ämnet?

Hursomhelst mailade jag Björn Lagerman och tipsade om den här tråden. Han bad mig hälsa att om någon ville komma förbi på studiebesök så skulle man kontakta honom. Om han bodde närmare så skulle jag definitivt ta chansen, men det är en bra bit att åka, härifrån sett.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser