Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 36410 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #140 skrivet: 24 maj-15 kl 14:44 »
Uppslutningen var bra trots det dåliga vädret.

Ett band på lastbilsflaket. Spelade en timme första giget innan cruisingens avgång. Och sen från ca 21.30 tills framåt natten.

Älgfamiljen i bakfönstret ser ut att trivas ganska bra ändå.

Och här har ni mig. Som börjar bli lite glad i hatten.


Jag saknar att det inte fanns några som organiserar på parkeringen. Som det har varit de senaste åren parkerar en del som vilda babianer. Det orsakar lite kaos på en del ställen och att det blir luckor här och där som kan vara svåra att hitta.
Vi höll oss mestadels på parkeringen. Det blev inte mer än ett varv på stan. Eftersom gammalbilar ofta saknar styrservo blir det tungstyrt om inte musklerna räcker till riktigt.
Värmen fungerar inte ännu, så när min chaufför frusit tillräckligt följde jag med henne hem. Det var nog nere på nollan framåt natten, och hagel, regn och solsken om vart annat.

En länk till ÖstersundsPostens bilder och filmer. http://www.op.se/motor/bil/se-bilderna-fran-springmeet. Bilderna är från dagens meeting och några cruisingfilmer.

Och en länk till Länstidningens bildspel. http://www.ltz.se/allmant/jamtland/jankarbilarna-intog-optands-flygfalt
« Senast ändrad: 24 maj-15 kl 15:07 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #141 skrivet: 27 maj-15 kl 18:45 »
Förresten, var det någon som lyssnade på cruisingradion?
Vår originalradio klarade inte att filtrera bort allt brus. Sändaren är väl lite grann för vek, och ingen av bilarna i närheten spelade tillräckligt högt.

I går hade vi några ärenden in på samhället. Passade då på med ett par extra. Jag hade lyckats erinra mig en bilverkstad, vars nuvarande innehavare är tredje generationen i rakt nedstigande led. På ett sådant ställe kanske det kan finnas gamla grejer till vindrutetorkaren tänkte jag. Jag ska titta in där i morgon och se om han lyckats rota fram något.

I samma veva hälsade vi på i en mekanisk verkstad som en av grabbarna på byn startat. Efter en liten inventering visar det sig att han kan hjälpa mig att pressa ur framhjulslagret. När det är dags att borra ur bulten till grenröret finns det maskiner för det. Så småningom blir det väl även att hona cylinderloppen och renovera toppen ordentligt. Då vet jag vart jag ska vända mig.

En ny säkringsdosa är inköpt. Jag misstänker att en hel del av elfelen ligger i anslutningarna till den gamla dosan.

Om det går läsa några beteckningar på hjullagret eller mäta dimensionerna bör det inte ta så länge innan det är dags för ombesiktning.  ;D 
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

andtol

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #142 skrivet: 27 maj-15 kl 21:27 »
Stiliga bilar och ägare! :)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #143 skrivet: 28 maj-15 kl 17:22 »
Stiliga bilar och ägare! :)

 :-[


Jag har tittat lite på det elektriska idag. Upptäckte då att batterispänningen ligger på ca 11,5 V. Normalt ska det väl vara ca 7,2?
Kan laddningsreläet vara felande? Felkopplat någonting?
Har ni några förslag på vad det kan bero på?

Visserligen kan ju generatorn vara av 12-voltstyp, det tänkte jag inte på att kolla. Har alltid antagit att den är på 6V.

Just nu sitter jag och "suddar" i elschemat för att få bara det som har med lampor kvar. Tänkte det blir lättare att se och mäta på rätt ställen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #144 skrivet: 28 maj-15 kl 17:30 »
Har verkligen ett 6-voltsystem i bilen? Ett 6V batteri kan aldrig hålla en så hög spänning som du mätt upp. Mätte du med avstängd motor eller var den igång? Är batteriet ett 12V batteri?  ???
If it doesn't work, chrome it!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #145 skrivet: 28 maj-15 kl 19:02 »
Det kanske är dags att kolla upp multimetern.
Jag får köpa en av billigaste sort och jämföra.

Motorn var inte i gång. Batteriet helt obelastat. 6V batteri.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #146 skrivet: 28 maj-15 kl 20:15 »
Ja då är det med all säkerhet din multimeter som spökar. Man kan också få felaktiga mätresultat om batteriet i multimetern är dåligt eller börjar bli slut. Testa med att byta batteri i multimetern.
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #147 skrivet: 28 maj-15 kl 23:16 »
Många billiga digitalmultimetrar börjar visa för mycket långt innan de indikerar dåligt batteri. Jag har också varit med om ett par stycken - olika modeller av märket Escort - som har visat exakt dubbla det verkliga mätvärdet på vissa eller alla mätområden.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #148 skrivet: 16 jun-15 kl 18:26 »
Med ett nyköpt instrument från Jula visar det förväntade värden när jag mäter. Så när jag nu har två kan jag mäta både ström och spänning samtidigt. Det har jag saknat i många år.
När jag strosade omkring i butiken upptäckte jag att en bilstereo som jag funderat på att köpa var det drive på. Nedsatt till halva priset. 199 kr. då var det dags att slå till.

Produktinfo
Mycket bilstereo för lite pengar! Denna prisvärda bilstereo har försetts med många uppspelningsalternativ; 3,5 mm AUX-ingång, RDS-radio (30 st. minnesplatser), MP3-/WMA-uppspelning och USB-/SD-/MMC-anslutning. Frontpanelen (fixerad) rymmer en stor LCD-färgskärm och manövrering sker via kontrollpanelen eller den medföljande fjärrkontrollen. Stereon har introfunktion, loud-kontroll, fyra equalizer-inställningar och individuella justeringsmöjligheter för volym, bas, diskant, balans och fader. Höljet är förseglat och har monteringsmåtten B180xH53xD109 mm.
Produktdata
Spänning:    12 V
Effekt:    4x25 W
Impedans:    4 Ω

Till att börja med tänkte jag montera den på väggen till vänster om pedalerna. Mer avancerat än ett stålband spänt över blir det inte. Möjligen att det kanske går driva den direkt med 6V, annars kommer spänningsdubblaren till användning. Så nu gäller det att gå igenom gömmorna efter några lämpliga högtalare.

När det gäller belysningen så berodde det mesta på oxid och dålig kontakt. Det var bara en lampa som var trasig. Helljuset höger fram. Där var ingenting ombyggt, så det ska sitta 45/40W utan krage. Naturligtvis hade jag bara lampor med krage hemma. De passar på vänster sida. Pejas veteranshop hade rätt sorts lampor, så jag beställde tre. Jag passade även på att beställa 4W lampor till parkeringsljuset.
Det visade sig att det var ljusomkopplaren till parkeringen som inte fungerar. Jag har inte haft isär och rengjort något. I stället fick saaben släppa ifrån sig sin. Det blev lite testande innan jag lyckades lista ut hur den skulle kopplas så att besiktningsman borde bli nöjd. Läget längst till vänster Av. I mitten parkeringsljus och bak. Till höger även i lyktorna.
Kopplingarna till vänster lykta är lite ombyggd. Så även för parkeringsljuset. Där är jordningen en bit svetstråd ditlödd som har släppt. Ska försöka få till en lite bättre lösning. Skyltbelysningen hade jag inte ens monterat. Det är gjort nu, men lampor saknas fortfarande. Pejas hade inte rätt längd på spollamporna, så jag ska kolla hos några mopedhandlare i morrn.

Vid demonteringen av högerlyktan upptäckte jag ......hrmm.....kex. Det lär inte bli det enklaste att fixa till misstänker jag. det enklaste vore om det gick få tag på en helt ny framskärm. Det lär ju kosta en slant om det över huvud går att få tag på.
 
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #149 skrivet: 30 jun-15 kl 17:50 »
Det verkar som latmasken har slagit till i garaget. Det slog mig att det är bara några veckor kvar av ombesiktningsperioden så det är till att jobba lite igen. Mina lampor har kommit och strålkastarna fungerar nu som de ska. Jag lyckades knäcka en glödlampa när jag skulle montera den. Det var oxid inne i lamphållaren och även lite på den nya lampan, så det gick lite trögt att vrida in den i rätt läge. Parkeringsljuset på vänster fram har jag inte fixat än. Jag har bestämt mig för att löda fast jordanslutningen direkt på lampan. Det ska hålla tills jag visat upp bilen igen.

Vad det gäller glödlampor till nummerskyltbelysningen gav jag upp att hitta några inom någorlunda närhet. Framför allt därför att lamphållarna är i lite väl dåligt skick.
I stället plockade jag lamporna från min reservdelsMondeo. De passar naturligtvis inte rakt av, så det krävs lite ombyggnad. En plåtbit som jag ritade in hur den skulle se ut och borrade hål för infästningen. Spände fast och sågade ur ett fyrkantigt hål.

Den första jag gjorde hamnade ett av hålen lite fel. men den gick använda som mall till nästa. Här har jag provmonterat och hålen passar. Glödlampan ska inte behöva få kontakt på fel ställe som det verkar.

Och till sist provmontering vid nummerskylten. Ovanför sjuan sitter en original och i mitten min skapelse. Det blir så där provisoriskt så länge till jag hittat några som passar bättre. Original ska det sitta tre lampor, men jag har för mig att det ska vara godkänt med bara två.
Nu kan jag använda den plåtbit jag gjort som mall till nästa, och sedan är det bara att skruva fast och koppla in. Passande glödlampor har jag. Så några av tvåorna börjar på bli åtgärdade.  ;D
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #150 skrivet: 12 dec-15 kl 18:13 »
Passa på att lyssna på Luciacruisingen på Radio Krokom 18.00 till 21.00
http://www.radiokrokom.se/
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #151 skrivet: 12 dec-15 kl 20:47 »
Konstaterar att ditt garage inte ligger så illa till för mina färder upp i norr så det kanske kan bli läge för lite industrispionage.
Tillbringade faktiskt 1,5 timme i sista stora backen längs 45:an på tisdagseftermiddagen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #152 skrivet: 15 dec-15 kl 11:11 »
"Sista stora backen längs 45:an"
Det är inte lätt att lista ut vilken backe du har stått i. 45:an sträcker sig väl från Göteborg till Haparanda, eller nåt sånt.
Men om du är i närheten är du välkommen in för en fikapaus och lite spionage.

skickar ett PM
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #153 skrivet: 15 dec-15 kl 11:19 »
"Sista stora backen längs 45:an"
Det är inte lätt att lista ut vilken backe du har stått i. 45:an sträcker sig väl från Göteborg till Haparanda, eller nåt sånt.
Men om du är i närheten är du välkommen in för en fikapaus och lite spionage.

skickar ett PM

Insåg att jag kanske var lite väl svävande.
I sista trefältsbacken norrut från Östersund..   
Skickar pm när jag skall ditt håll igen och det funkar med alla leveranser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #154 skrivet: 18 maj-16 kl 15:08 »
I morse såg det ut som våren backat tillbaka några snäpp.
På lördag är det "Springmeet" i Östersund. När man minns förra årets evenemang känns det inte så lockande i år. Vi har bestämt oss för att stanna hemma den här gången och lyssna på cruisingradion i stället.
Det är inte så bråttom att jobba något med bilen heller. Det stora målet denna sommar är att försöka ta oss till Jönköping den 13:e augusti. Värmen kommer väl så småningom.

I början av mars fick jag hem lite grejer. Bakre stötdämpare och oljefilter. Det var egentligen bara nedre stötdämparfästena som behövde åtgärdas, men det skadar inte att byta hela dämparna. Oljan som jag tömde i motorn förra sommaren har sköljt igenom några mil nu och det är väl dags att byta igen. Då blir det även att byta oljefilter.
Annars är det viktigaste nu att fixa ny anslutning mellan tanklocket och tanken. Slangen emellan läker ganska ordentligt och den har en säregen form som inte verkar gå att få tag på nytt. Och att byta hjullagren på vänster fram.
Att beställa från tyskland kostar skjortan som vanligt. Jag tänkte till att börja med, pressa ur dem och kolla om rätta dimensioner kan finnas hos SKF's återförsäljare.
I övrigt är det, vad jag vet just nu, endast att försöka snygga till en del saker. Besiktningen kommer säkert att hitta på en del jobb när det är dags för den dagen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #155 skrivet: 24 aug-17 kl 10:05 »
Hoppsan!! Här var det länge sedan det blev något vettigt gjort. Lite drygt två år sedan faktiskt.

Men i förrgår hade lusten till viss del återkommit. Då hade jag ett relativt kort förmiddagspass och eftermiddagen var inplanerad för detta.
Jag började med stötdämparna.
Övre fästen var lätt att komma åt. bara att röja ut lite grejer från bagaget och sträcka in armarna. Lite rostlösningsolja sprutades på till att börja med.

Sedan lossades muttrarna. Det satt en extra låsmutter. Med två blocknycklar 14mm lossades de. En nyckel för att hålla den nedre och den andra för att lossa den övre. Sedan använde jag en skiftnyckel att hålla i tappen längst upp, så det inte bara snurrar med när jag lossar muttern som är kvar. Den lossade jag med en ringnyckel med spärrfunktion. Inga större problem med detta. Jag lät muttern sitta kvar gängad något varv på båda sidor.

Eftersom min far gick bort ganska nyligen är det, förutom mitt eget bråte, en massa grejer från honom i garaget. Därför måste jag hålla till utomhus.
Jag hissade upp bakändan och ställde pallbockar under. Det fanns ett par stycken med bred yta undertill som inte skulle riskera att tryckas ned i marken. Sprutade på rikligt med rostlösningsolja på nedre fästena och tog en liten kaffepaus.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #156 skrivet: 24 aug-17 kl 10:58 »
Som jag nämnt tidigare var slangbiten mellan tanken och påfyllningen i dåligt skick. Någon har tidigare försökt täta den med någon tejp, men även den har med tiden murknat upp.
Båda ändar satt med rostiga slangklämmor. På den grova ändan mot tanken lyckades jag pilla till ett spår så en skruvmejsel fick fäste. Det behövdes inte mycket kraft för att skruven skulle gå av. Sedan var det bara att riva bort resterna.
Smala änden blev det värre med. En liten stump slang satt kvar med en rostig slangklämma. Mycket trångt och i stort sett omöjligt att komma åt med nåt slags verktyg. Men det gick att trycka ner röret en bit. Ett liggunderlag klämdes upp för att täcka in till tanken. Sedan tog jag vinkelslipen och kapade sönder klämman. Lite spännande kändes det allt med gnistor flygande runt.

En kille i Norrköping som vurmar lite extra för den här bilmodellen har lyckats få ett företag i Tyskland att handtillverka 25 st slangar. Det har visserligen tagit nästan ett år av förhandlingar med olika företag att få detta till stånd, men jag tvivlar på att jag hade kunnat få till någon egen bra lösning. STORT tack Jörgen ! !
Slangen låg i  min brevlåda för ca en månad sedan. 1200 svenska kr gick det kalaset på. Han har även lyckats fixa fram rutlister fram och bak. Hoppas verkligen att det finns några kvar när jag har råd med sådana. Tror de skulle kosta 1500 kr styck.

Med mycket möda och stort besvär lyckades vi montera den nya. Jag hade fått tips om att trä på smala änden först. Något annat hade heller inte gått insåg jag rätt snart. Först träddes slangklämmorna på och smorde slangen invändigt och röret med såpvatten. Min sambo höll i röret ovanifrån av alla krafter hon förmådde åstadkomma och jag tryckte och vred på slangen underifrån. Till slut lyckades vi få den på plats.
Grova änden var värre ändå. Såpvatten igen.
Och sedan böka på för att den skulle hamna någorlunda på plats. Sedan en mindre domkraft och en brädstump som sattes mot själva böjen. Hissade lite för att se vad som hände. Något bättre blev det, men det behövdes både värmepistol, en massa bankande med gummiklubba och trycka med domkraften för att den skulle krypa på plats.
Att dra åt slangklämmorna var en bagatell i jämförelse. Det visar sig i morgon om det håller tätt.

Nedre stötdämparfästena visade det sig att de inte skulle gå att lossa muttrarna på. Det blev vinkelslipen igen och kapade bara av dem.
Att montera de nya gick smärtfritt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #157 skrivet: 04 apr-18 kl 14:18 »
Uppdatering under senvintern.
Projektet blev stående. Men kanske det kan komma igång igen framåt försommaren.
Jag tittade in på "motomobil" av en slump. Framhjulslagren finns i listan igen. Gjorde genast en beställning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #158 skrivet: 19 apr-18 kl 15:10 »
Det visade sig att de inte kunde leverera lilla lagret. Bara lagerbanan till detta. Övriga grejer kunde få fram ändå.
I samma veva pratade jag med med min kunskapskälla inom Ford P2. Han hade nyligen pratat med en man som kunde avvara lite begagnade grejer. Så av honom köpte jag ett centrum med lagren kvar. De ska vara i bra skick. Men jag beslutade mig för att beställa även från Motomobil. Så nu ska jag äntligen kunna fixa det här.
Förra sommaren var några bröder tvungna att tömma en lada med bilar och grejer. Där kunde jag gratis hämta fälgar, en 4-växlad låda och lite annat från en P3:a. Lådan kräver tydligen ett annat växellänkage, så den får ligga tills vidare.
För några månader sedan hade Jula 25% rabatt på deras motorlyft. Då passade jag på att köpa en. Den ska få jobba med flera motorer i sommar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #159 skrivet: 19 apr-18 kl 20:50 »
Dom här handlar jag lager av och hittills har de klarat av alla saker jag sökt.

https://www.kullagret.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser