Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svullet, blekt ansikte? BILDER  (läst 15836 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #20 skrivet: 02 maj-11 kl 17:19 »
Inte helt omöjligt. Har släppt ut henne tillsammans med de andra under övervakning och de dök på henne direkt.
Rena rama mordförsöket. :o
Hon sprang för livet med vingarna längs sidorna och gömde sig i ladan.
Går det överhuvudtaget att göra något åt sånt här, eller ska man ta väck henne.
Kan ju inte vara kul att gå ensam hela dagarna.
Stackarn hon är så mager...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

sallyomolly

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #21 skrivet: 04 maj-11 kl 08:34 »
Är hon ung gissar jag på marek.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #22 skrivet: 05 maj-11 kl 20:03 »
Det kan även vara att de setat i drag. Har ett par hönor (kochin och blandisar) som har fått ett eller två svullna ögon efter att ett fönster varit på glänt nära sittpinnarna. Nå är även snori, förkyld med. Kan det vara samma som dina tro? Förra gongen det hände så var de svullna 1-2 veckor men blev bra. Korsdrag är inge vidare för människor som djur.

niagara

  • Inlägg: 49
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #23 skrivet: 13 maj-11 kl 21:32 »
Har fått liknande på en brahmahöna. Jag har kopplat ihop det m röda hönskvalster (rätt el fel?)

Nu har en annan hönas pupiller blivit krympta???  mina annars så ruvvilliga hönor strejkar så det är tydligt att de ej trivs.

Jag håller på med dämpande åtgärder nu o kommer elda upp hönshuset i höst o skicka hönsen på rehab. bygga ett nytt i leca.

hur håller sig teorin om kvalster i praktiken? har du lusläst hönshuset?

sallyomolly

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #24 skrivet: 26 maj-11 kl 06:27 »
Inte helt omöjligt. Har släppt ut henne tillsammans med de andra under övervakning och de dök på henne direkt.
Rena rama mordförsöket. :o
Hon sprang för livet med vingarna längs sidorna och gömde sig i ladan.
Går det överhuvudtaget att göra något åt sånt här, eller ska man ta väck henne.
Kan ju inte vara kul att gå ensam hela dagarna.
Stackarn hon är så mager...
Ring till sva och fråga om du får skicka prov på ILT och infektion, det är gratis utom frakten, avliva hönan och skicka dit så du vet vad det är.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #25 skrivet: 24 jun-13 kl 17:29 »
Skulle vara väldigt intressant att höra hur det gick med hönorna..

Jag har en araucana höna som ser ut precis som öronskivan på höna nr 2, men i HELA ansiktet. Hons ser ut som någon blåst upp huvudet på henne, som man blåser upp en gummihandske, och hon har helt tapat färgen och är alldeles blekrosa. Det behöver ju inte alls ha med svullnaden att göra, men hon har även varit bajsig i bak ett tag (längre än svullnaden), men är pigg, äter, jagar flugor, springer runt, och förjer med de andra hönsen precis som vanligt. Inte det minsta hängig. Någon som vet vad det kan vara?

Skall kolla henne nogrannare när de gått och lagt sig sedan - hon är inge vidare tam, så är svårt att få tag på henne annars.

Tänkte också att jag skulle sätta henne i en egen bur imorn så jag ser hur bajset ser ut.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #26 skrivet: 24 jun-13 kl 19:46 »
Mina var så svullna i början av sommaren, jag relaterade det till knott bett. Dom svullnade runt ögon, öron och slör. Var svullna i några dagar upp till en vecka. Men nu verkar det ha lagt sig. Kanske inte så mycket knott i höns huset längre.
Hoppas svullnaden går ner och att hönan blir bra igen  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #27 skrivet: 25 jun-13 kl 11:28 »
Ja, men då är det nog något som stuckit henne. Hon har varit så i kanske en vecka nu, eller en knapp vecka, så det bör väl börja lägga sig snart i så fall. Getingstick kunde ju ta lång tid var det någon som skrev. Tack :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #28 skrivet: 19 sep-18 kl 09:16 »
Vet att detta skrevs för längesedan. Men nu när en av mina höns har just den symptom som beskrivs vill jag hjälpa med svaret.
Ifall någon läser dennacttåden och önskar få svar.
Mer utförligt står på SVA: s sida

Symtom vid Infektiös coryza är framför allt kronisk snuva (näs- och ögonflöde) och svullnad i ansiktet. Infektiös coryza drabbar tamhöns. Även kalkoner kan drabbas men får vanligen mildare symtom. I Sverige diagnosticeras sjukdomen sporadiskt i hobbyhönsflockar.


Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser