Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har godkänt slakteri på gården?  (läst 7984 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Någon som har godkänt slakteri på gården?
« skrivet: 20 mar-11 kl 17:26 »
Jag har läst lite om kraven kring att ha slakteri och undrar om det är nån som byggt eller byggt om en byggnad till ett slakteri som är godkänt för slakt av kött man sen säljer?
Är det kostsamt? Hur stora ytor krävs egentligen?

Tänker främst till getter, kaniner, kalvar. Är det kanske olika regler för olika djur? eller får man kanske inte slakta alla dessa djursorter i samma lokal?


bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-11 kl 18:28 »
Det är kostsamt och massor av regler! Finns ett kompendium som JTI gett ut 2007 "Småskalig slakt och förädling" kanske går att beställa genom LRF eller hushållningssällskapet.

Ett tips är att legoslakta tills du får upp en kundkrets. Vreta kaningård legoslaktar kanin. Kalvar slaktar de flesta vanliga slakterier, typ Dalsjöfors eller Scan. Getter är svårare men det finns en del mindre fårslakterier som kan legoslakta.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 18:42 »
Det är kostsamt och massor av regler! Finns ett kompendium som JTI gett ut 2007 "Småskalig slakt och förädling" kanske går att beställa genom LRF eller hushållningssällskapet.

Ett tips är att legoslakta tills du får upp en kundkrets. Vreta kaningård legoslaktar kanin. Kalvar slaktar de flesta vanliga slakterier, typ Dalsjöfors eller Scan. Getter är svårare men det finns en del mindre fårslakterier som kan legoslakta.

Hm okej, ja legoslakt var det jag tänkte mig, men det kanske finns så många redan att det inte är lönt? Kan an tjäna pengar på legoslakt?
Finns de en ris med att ha slakteri på en gård där man har egna djur? tänker på sjukdomar etc.

 Vet inte ens om det går att ha småskalig slakt, kanske är alldeles för stor investering att få godkända lokaler och allt som behövs samt utbildning etc

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 08:49 »
Räkna med att en slakt- och packlokal för t ex kanin går på ca 500 tusen.

Det är oftast inte så lönsamt att legoslakta, då jag själv räknade på ett kaninslakteri skulle jag tjäna jättedåligt på legoslakten. Räknade då med att jag skulle ta 30 kr per kanin. För att få en rimlig timlön måste du ju slakta massor av kaniner per timme och sen ska du ju ha betalt för lokalen och tillstånd/ kontrollerna med.

Ett annat alternativ är att hyra in sig på ett redan godkänt slakteri, har du något litet i närheten så kolla om det går. Tänk bara på att du oftast behöver hyra in dig minst två dagar i rad då en dag går till slakt och en dag till packning. Kropparna behöver ju kylas av emellan.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 10:32 »
Räkna med att en slakt- och packlokal för t ex kanin går på ca 500 tusen.

Det är oftast inte så lönsamt att legoslakta, då jag själv räknade på ett kaninslakteri skulle jag tjäna jättedåligt på legoslakten. Räknade då med att jag skulle ta 30 kr per kanin. För att få en rimlig timlön måste du ju slakta massor av kaniner per timme och sen ska du ju ha betalt för lokalen och tillstånd/ kontrollerna med.

Ett annat alternativ är att hyra in sig på ett redan godkänt slakteri, har du något litet i närheten så kolla om det går. Tänk bara på att du oftast behöver hyra in dig minst två dagar i rad då en dag går till slakt och en dag till packning. Kropparna behöver ju kylas av emellan.

Hm, det verkar ganska hoppløstdet dær :/
Jag hade hoppats på att det går att køra småskaligt på gården, men också ha godkænt slakteri før att kunna sælja øverskottet på det man sjælv slaktar.
Jag hittar inte kraven på slakt før eget bruk? Ær det inga lokal-krav då?

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 16:51 »
Här kan du ladda ner JTIs kompendium "Småskalig slakt och förädling" som PDF.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Ny-handbok-om-smaskalig-slakt-och-foradling/

Mycket matnyttig information...


Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #6 skrivet: 21 mar-11 kl 17:46 »
Här kan du ladda ner JTIs kompendium "Småskalig slakt och förädling" som PDF.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Ny-handbok-om-smaskalig-slakt-och-foradling/

Mycket matnyttig information...


Tack så mycket! :D

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #7 skrivet: 21 mar-11 kl 19:30 »
Vi var på föreläsning om "eget gårds slakteri "  som kommunen anordnade för något år sedan. Deras uträkningar var att det minsta det skulle kosta var 8 miljoner och då måste det finnas en lämplig befintlig byggnad att börja bygga om. Helst skulle man  hitta begagnad inredning som något annat slakteri sålde ut.  För vår del var det lamm och nöt som diskuterades...  Behöver inte tillägga att vi lade ner planerna.. vilket är synd då här redan finns ett slakteri godkänt för vilt .    :-\

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-11 kl 19:39 »
Vart i Uppland var det ni fick information, vilken kommun ?

Finns själv i uppland och har funderat lite i dessa banor...

Sen en relatera fråga, hur mycket betalar ni som skickar era djur till slakt och har återtag på allt för slakten ?

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-11 kl 19:51 »
Vart i Uppland var det ni fick information, vilken kommun ?

Finns själv i uppland och har funderat lite i dessa banor...

Sen en relatera fråga, hur mycket betalar ni som skickar era djur till slakt och har återtag på allt för slakten ?

Å ! det var på ösby lantbruksskola i sala som  vi var och fick information. Detta utlystes i lokal tidningen sala allehanda och var ett samarbete mellan flera om jag minns rätt... Kan inte komma ihåg helt vilka som låg bakom.. landsbygds utveckling eller nåt

 Vi betalar 500 kr , för styckat, vaccum förpackat lamm i låda.

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #10 skrivet: 21 mar-11 kl 19:56 »
Ok, då får man hålla utkik i tidningen då... bor också i sala...

Men planerar att inom något år flytta ut till en gård, vi ska bara hitta den som passar oss :)

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Någon som har godkänt slakteri på gården?
« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 18:10 »
Det låter som att det är svindyrt :(
Får kolla över det om några år igen när man haft gård ett tag och vet mer, vad man har för byggnader etc.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser