Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda egen såjord  (läst 11699 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Blanda egen såjord
« skrivet: 07 feb-11 kl 19:13 »
Nån som brukar blanda egen såjord och har "recept" att dela med sig av?
Hittade detta: http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN90-1/ODN90-1B.BAK men jag skulle helst vilja slippa köpa saker som stenmjöl, benmjöl och allt vad det nu var. Då kan jag lika gärna köpa en påse såjord direkt.
Torv, sand, kompost och brunnen hästgödsel finns att tillgå. Kan träaska ingå/fylla någon funktion?

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Blanda egen såjord
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 20:35 »
Hundöra! Stod just nere i köket och bakade och funderade på min idag inköpta påse med såjord. Skulle jag kunna göra det bättre än Änglamark?
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Blanda egen såjord
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 20:41 »
Blandar  mycket egen jord om jag hinner och orkar men just såjord köper jag alltid.
Svårt att få det bra till små ömtåliga frön.
Ska ni blanda själva så är det nästan nödvändigt att upphetta jorden en stund (i ugnen).
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Blanda egen såjord
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 22:50 »
Jag brukar faktiskt inte bekymra mig om särskild såjord utan tar det vanliga från landet. Tar in några hinkar på hösten för att ha. Förodlar tomater, paprika, persilja, squash, gurka i min vanliga jord, säkert fler också jag inte kan komma på just nu. Majs förstås.  Det brukar komma upp.  Det viktiga verkar vara en massa sol (och förstås vatten i lagoma mängder)

flugufrelsarinn

  • Inlägg: 20
    • Södermanland
SV: Blanda egen såjord
« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 11:32 »
Jag brukar ha vanlig jord i botten och blanda ut med sand överst där fröna ligger, så blir det inte för näringsrikt för dom små, har fått för mig att det kan bli för mycket för dom och det är bättre om dom får hitta lite mer näring med rötterna när dom kommit ner en bit, i början räcker det med lite vanlig påsjord och sand typ, och vatten.. har funkat för mig iallafall.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Blanda egen såjord
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 17:32 »
Hej!
Jag blandar torv och sand. Gödslad och kalkad torv för vanliga växter. Blandningen är lite olika beroende på växtsort. En del växter föredrar lite mer sand än andra.
MVH
Jan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Blanda egen såjord
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 10:30 »
Jag gör som karsan: Bra och inte alltför kraftig trädgårdsjord till sådd, trädgårdsjord + kompost till omplantering.

Jag gör vid behov även som flugufrelsarinn: För känsligt frö, t ex äldre frö som gror svagt, är sand bra. Och lite sand allra överst i krukorna är bra för det ger mer ljus och mindre värme när solen ligger på. Kan motverka avbrända rothalsar.

Sand och torv blandat är också bra till mycket, men jag har inte testat att använda det till sådd. Jag använder det bl a till drivning av rotstockar på våren och till förvaring i jordkällaren.
« Senast ändrad: 09 feb-11 kl 18:57 av Anders Skarlind »

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blanda egen såjord
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 17:41 »
Jag gör som karsan: Bra och inte alltför kraftig trädgårdsjord till sådd, trädgårdsjord + kompost till omplantering.
Så enkelt och smidigt! Att man alltid ska krångla till saker och ting.
Brukar ni sterilisera jorden i ugnen som anders 67 föreslog?

Tack för alla svar!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Blanda egen såjord
« Svar #8 skrivet: 09 feb-11 kl 18:56 »
Brukar ni sterilisera jorden i ugnen som anders 67 föreslog?

Nej. Om jag tyckte mig se ett behov av det skulle jag troligen hellre använda såna blandningar av sand och torvmull som Jan använder.

Men man får förstås tänka lite på växtföljden även i fråga om var man tar såjorden.

För övrigt: sådd i bara sand, som jag tycker är användbart för svaga frön, kräver förstås mycket passning med vattning. Med torvmull i blandningen blir det enklare, då den håller vatten bättre.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blanda egen såjord
« Svar #9 skrivet: 09 feb-11 kl 19:59 »
Svaga frön?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Blanda egen såjord
« Svar #10 skrivet: 09 feb-11 kl 21:20 »
Svaga frön?

Gamla frön, med begränsad grobarhet & groningsenergi. Eller dåligt mognade frön. Sånt som man håller på och pular med ibland när man försöker rädda gamla sorter.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Blanda egen såjord
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 12:59 »
Nej jag steriliserar inte jorden. Jag bara tar vad jag har. Kanske inte alla frön gror, men det brukar vara  alldeles tillräckligt många som gör det.

 Men jag diskar småkrukorna när de blir tomma så jag har rena till nästa år. Sparar små plastkrukor från blomplantor och jultulpaner o dyl som vi köpt, håller många gånger.

  Har provat att använda vermiculit  (eller vad det hette) men inte märkt någon större skillnad.  Jag tror det var efter att jag misslyckats med förodlingen av gurka och squash (de dog i hjärtbladsstadiet) som jag trodde det var jorden det var fel på.  Men så upptäckte jag att tricket var SOL från början.  Så nu sår jag inte tidigare än att småplantorna av sådant kan vara ute på trädgårdsbordet (snigelfritt) på dagarna, inne på nätterna.

Nu ska jag plantera om mina paprikaplantor som trängs i såkrukorna, nu när de börjat få riktiga blad. Nyfödda paprikor verkar klara sig med ljusrör i söderfönster även så här tidigt.


Sandra P

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
SV: Blanda egen såjord
« Svar #12 skrivet: 18 jan-18 kl 07:42 »
Jag skulle vilja väcka liv i den här tråden som jag tyckte hade så mycket bra info. Själv skulle jag vilja få till det här med egen jord till försådder och omplanteringar, men det jag bekymrar mig över är sorgmyggorna... Jag har haft jätteproblem både i fjol och i år när jag experimenterat en del med dels sparad köpt jord som förvarats ute och med jord tagen utifrån.
 Så jag skulle vilja fråga er som gör egen jord, hur gör ni? Har ni inte haft problem med sorgmyggor, brukar ni sterilisera i ugn för att få bort dom eller har ni andra lösningar? Jättetacksam för tankar och svar!

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Blanda egen såjord
« Svar #13 skrivet: 18 jan-18 kl 16:54 »
Jag brukar så allt i Hammenhögs villa plantjord. Har sått många olika sorters frön i den, både alla möjliga grönsaker och sällsynta blomfrön från trädgårdsamatörerna. Tycker den är bäst av det jag provat.  Köpte såjord en gång men märkte att plantorna blev klenare. Enda gången jag steriliserat jord var när jag sådde kaktusar och levande stenar.
Bäst för miljön är såklart att ta jord ute.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser