Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta om kött!  (läst 16069 gånger)

Halte

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #40 skrivet: 16 feb-13 kl 13:57 »
Inte slöseri.. en helt rimlig handling.
Hästar är ju ofta medicinerade och inte lämpliga som människoföda. Har man blivitlurad av grossisten en gång skulle inte jag heller lita på att hästköttet verkligen är OK att äta. Går ju inte att kolla varenda förpackning.


knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Berätta om kött!
« Svar #41 skrivet: 16 feb-13 kl 14:09 »
Inte slöseri.. en helt rimlig handling.
Hästar är ju ofta medicinerade och inte lämpliga som människoföda. Har man blivitlurad av grossisten en gång skulle inte jag heller lita på att hästköttet verkligen är OK att äta. Går ju inte att kolla varenda förpackning.
Jag har inte sett någonting om vad det är för hästar som blivit ingredienser i köttprodukter.  Rumänien använder väl fortfarande hästar som draghjälp och om det är så kanske att de är de minst medicinerade inom hela EU.  Mina snömosantenner säger hellre hästkött från Rumänien än övriga EU  ;)

Ni mjölkbönder här hur vanligt är det att kor behandlas med antibiotika för ljuverinflammationer?  Nej jag förväntar egentligen mig inte svar.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Halte

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #42 skrivet: 16 feb-13 kl 14:19 »
Karenstider varierar ju.. vissa är det livstid på.

Vad jag menar är att har man blivit blåst en gång är nog det en betydande risk att man fått vilka jäkla kusar som hälst i lasangen, med mediciner och allt.

Klart ett företag inte ksn riskera att kränga otjänlig mat med flit..

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Berätta om kött!
« Svar #43 skrivet: 16 feb-13 kl 14:30 »
Problemet är ju att innehållsförteckningen ska vara korekt. Man får inte sälja mat med fel förteckning!

Dessutom är det ju så att hästkött kan som tidigare skrivits innehålla restar av medicner etc och eftersom man trott sej ha nötkött har man inte testat köttet som man hade gjort om det var häst.

Inget fel med att äta häst om man vill det men han ska ju veta vad det är man äter.

Findus var dom som upptäckte att det var fel kött men alla copp, ica mfl mfl har ju köpt kött från samma ställe.

Hem producerat e bäst  ;) då vet man vad man stoppar i sig ;D
 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Berätta om kött!
« Svar #44 skrivet: 16 feb-13 kl 14:46 »
Jag har inte sett någonting om vad det är för hästar som blivit ingredienser i köttprodukter.  Rumänien använder väl fortfarande hästar som draghjälp och om det är så kanske att de är de minst medicinerade inom hela EU. 
Rumänerna håller på att minska ner på antalet hästar.
Detta beroende på att det kommit en ny lag där som förbjuder hästar på de större vägarna.
Vilket kom att innebära att hästarna istället för ett redskap blivit en belastning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #45 skrivet: 16 feb-13 kl 15:31 »

Vilket kom att innebära att hästarna istället för ett redskap blivit en belastning.


Nej, dom har blivit lasagne.. ;)

queer

  • Inlägg: 195
SV: Berätta om kött!
« Svar #46 skrivet: 16 feb-13 kl 15:58 »
Rumänien är ökänt för infektiös anemi på häst ... ett lentivirus som är släkt med HIV och som sprids av blodsugande insekter.

Så fort en häst är trött och hängig ... alltså visar symptom ... så är det slakt som gäller ...

Många slakthästar är "vildhästar" från Donaudeltat ... där det finns gott om blodsugande insekter ...

I Italien slaktas inte längre rumänska hästar ... på grund av smittorisken ... och kanske sjuka hästar ...

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Berätta om kött!
« Svar #47 skrivet: 16 feb-13 kl 16:15 »

Findus var dom som upptäckte att det var fel kött men alla copp, ica mfl mfl har ju köpt kött från samma ställe.



Det var väl på Irland man först upptäckte att påstått nötkött egentligen var hästkött och Findus gick ut med det först i Sverige.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Berätta om kött!
« Svar #48 skrivet: 16 feb-13 kl 17:55 »
Vidare med hästkött om det nu (säkerligen) finns mera under mattan ?
Man vill inte äta hästkött i Irland så vad gör man med köttet ?  Hundmat eller exporterar man köttet till nåt annat land ?  Och hur är det i .se tas allt hästkött tillvara här i landet?  Det kan inte bara vara i Gustafskorven det hamnar ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Berätta om kött!
« Svar #49 skrivet: 16 feb-13 kl 18:03 »
Rumänien är ökänt för infektiös anemi på häst ... ett lentivirus som är släkt med HIV och som sprids av blodsugande insekter.

Så fort en häst är trött och hängig ... alltså visar symptom ... så är det slakt som gäller ...

Många slakthästar är "vildhästar" från Donaudeltat ... där det finns gott om blodsugande insekter ...

I Italien slaktas inte längre rumänska hästar ... på grund av smittorisken ... och kanske sjuka hästar ...
Därav begreppet vampyrer kanske  ;D
tar gärna blåstraffet för att  få va lite rolig  :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Berätta om kött!
« Svar #50 skrivet: 16 feb-13 kl 19:11 »
Vidare med hästkött om det nu (säkerligen) finns mera under mattan ?
Man vill inte äta hästkött i Irland så vad gör man med köttet ?  Hundmat eller exporterar man köttet till nåt annat land ?  Och hur är det i .se tas allt hästkött tillvara här i landet?  Det kan inte bara vara i Gustafskorven det hamnar ?

De hästar som slaktas i Sverige för livsmedel går till livsmedel, det finns fler som letar efter svenskt hästkött och efterfrågan är större än tillgången och slaktpriset extremt lågt. Det är inte sant att bara Gustafskorv har häst, hamburgerkött är häst och iaf i de affärer jag handlar min mat så står det häst, stog senst jag tittade på smörgåsmat ett paket hamburgerkött från Pärsons där det stod Svenskt hästkött i deklarationen, av det som är deklarerat hästkött i livsmedel i Sverige så importerar vi minst hälften av det vi äter ändå försvinner mellan 3000-9000 hästar per år?? troligtvis svartslakt, utlandstransporter mm varför??? till stor del för att det lönar sig bättre än att få en 500 på ett Svenskt slakteri

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #51 skrivet: 16 feb-13 kl 19:41 »
De hästar som slaktas i Sverige för livsmedel går till livsmedel, det finns fler som letar efter svenskt hästkött och efterfrågan är större än tillgången och slaktpriset extremt lågt. Det är inte sant att bara Gustafskorv har häst, hamburgerkött är häst och iaf i de affärer jag handlar min mat så står det häst, stog senst jag tittade på smörgåsmat ett paket hamburgerkött från Pärsons där det stod Svenskt hästkött i deklarationen, av det som är deklarerat hästkött i livsmedel i Sverige så importerar vi minst hälften av det vi äter ändå försvinner mellan 3000-9000 hästar per år?? troligtvis svartslakt, utlandstransporter mm varför??? till stor del för att det lönar sig bättre än att få en 500 på ett Svenskt slakteri

Många av de hästar som finns i sverige är, kanske inte husdjur, men likvärdiga. Och det är nog mer än en som inte vill skicka sin bästa vän till slakteri.. Det handlar nog oftast mer om det, än om vad man får för köttet.

Hörde en intervju på radion, av en inom svensk hästnäring, som undersökt vad som händer med Svenska hästar när de dör. Många eldas upp, eller blir biogas. Många grävs även ner. Man kan söka tillstånd för att få gräva ner sin häst. Att gräva ner sin häst utan tillstånd är inte lagligt. Men att det inte är lagligt behöver ju inte betyda att det inte förekommer... Hon som blev intervjuad tyckte att vi behöver äta mer häst. Att det är slöseri att inte ta tillvara på den resursen. Där ser jag en kontrovers i detta att köttet blir osäljbart om djuret inte slaktas på slakteri. Många tar ju hem nån form av "trotjänaravlivning", just för att slippa transport och slakteri.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Berätta om kött!
« Svar #52 skrivet: 16 feb-13 kl 20:02 »
Många av de hästar som finns i sverige är, kanske inte husdjur, men likvärdiga. Och det är nog mer än en som inte vill skicka sin bästa vän till slakteri.. Det handlar nog oftast mer om det, än om vad man får för köttet.
 Att det är slöseri att inte ta tillvara på den resursen. Där ser jag en kontrovers i detta att köttet blir osäljbart om djuret inte slaktas på slakteri. Många tar ju hem nån form av "trotjänaravlivning", just för att slippa transport och slakteri.

Håller med dig, Fru Jansson att det är en slöseri på köttresurs! Men det finns många hästar som inte kan användas som livsmedel - en del travhästar & ridhästar får bättre (?) sjukvård än människor. Många hästägare vet att deras häst inte duger som livsmedel och det är väldigt många som inte vill betala för trotjänaravlivning & kadaver hämtning,totala kostnaden beronde på vart man bor i landet ligger mellan 4000-8000 tusen kronor. Då är det enklare att sätta ut en annons på blocket; Letar efter ett sista hem till min älskade vän,priset inte viktigt bara han får stanna resten av livet hos er....

Det är just sådana hästar som lämnar sverige... Jag begravde min 900-kilos häst med tillstånd fr Lst här hemma,det tog empt att täcka allt det fina köttet. Tyvärr var han full av läkemedel med livstids karens. Nu bor ju inte alla så att dom KAN gräva ner sina häst,eller vill slakta den... Dom som köper upp den här typen av hästar ser till att det går att få ut ur sverige med papper,hur dom gör vet nog ingen men faktum är att det förekommer. Kan man bara förfalska ett pass är saken klar - det känas mkt stora pengar på just hästkött i europa.

Jag har inga problem med att äta hästkött men jag vill veta varifrån köttet kommer,köper inget kött som inte är slaktat i sverige,min sambo tycker jag är kinkig med tex pålägg men det är en djurskydds & principfråga för mig.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vindensbonig

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #53 skrivet: 16 feb-13 kl 20:12 »
Håller med dig, Fru Jansson att det är en slöseri på köttresurs! Men det finns många hästar som inte kan användas som livsmedel - en del travhästar & ridhästar får bättre (?) sjukvård än människor. Många hästägare vet att deras häst inte duger som livsmedel och det är väldigt många som inte vill betala för trotjänaravlivning & kadaver hämtning,totala kostnaden beronde på vart man bor i landet ligger mellan 4000-8000 tusen kronor. Då är det enklare att sätta ut en annons på blocket; Letar efter ett sista hem till min älskade vän,priset inte viktigt bara han får stanna resten av livet hos er....

Det är just sådana hästar som lämnar sverige... Jag begravde min 900-kilos häst med tillstånd fr Lst här hemma,det tog empt att täcka allt det fina köttet. Tyvärr var han full av läkemedel med livstids karens. Nu bor ju inte alla så att dom KAN gräva ner sina häst,eller vill slakta den... Dom som köper upp den här typen av hästar ser till att det går att få ut ur sverige med papper,hur dom gör vet nog ingen men faktum är att det förekommer. Kan man bara förfalska ett pass är saken klar - det känas mkt stora pengar på just hästkött i europa.

Jag har inga problem med att äta hästkött men jag vill veta varifrån köttet kommer,köper inget kött som inte är slaktat i sverige,min sambo tycker jag är kinkig med tex pålägg men det är en djurskydds & principfråga för mig.
Instämmer till fullo men så länge dom inte vill betala för hästen något vidare ja då ska dom häller ingen häst ha  för mina hästar ska dom inga pengar tjäna på kolla vaden Gustavskorv kostar då förstår ni .

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #54 skrivet: 16 feb-13 kl 20:48 »
Men hur gör man då? Jag menar, jag skulle inte ens vilja skicka mina kaniner till slakteri, trots att jag har dem för köttets skull. Jag vill att mina djur ska få sluta sina dagar stressfritt hemmavid. Men kaniner är små, och lätta att slakta själv. Höns är ju också rätt ok. Får, där börjar det kanske bli lite jobbigt, om man inte har lokaler med tillräcklig takhöjd, och utrustning att hänga upp en slaktkropp. Men tänk en häst på 160 i manken... Då går det ju inte att ta hand om köttet hemmavid, hur omedicinerad hästen än är! Och jag tror att det är rätt så vanligt, att man som hästägare inte vill transportera sin vän till ett slakteri...

Hos mina föräldrar har två styckna som hyrde stallplats, anlitat sån här trotjänaravlivning när det varit dags, just för att hästen ska få sluta sina dagar i lugn hemmamiljö. Båda dessa hästar var så vitt jag vet omedicinerade. Båda dessa gick till destruktion, trots att de borde ha varit fullt tjänliga som livsmedel. Själva avlivningen gick till som vanlig slakt. Bedövning med bultpistol, och sen avblodning.

Jag skulle se en klar fördel med nån form av mobilt slakteri, så att köttet kunde tas tillvara istället för att gå till destruktion. När det gäller hästar, så är det ju krav på hästpass, där all medicinering skrivs ner. Visst kan det fuskas, för de som inte har mod nog att ta det svåra beslutet, utan försöker sälja sin häst istället. Men att det, i de fall hästägaren av hänsyn till hästen väljer att avliva hemma, inte ska gå att ta tillvara köttet, bara för att slakten inte sker på slakteri, det ser jag som ett enormt resursslöseri!

 

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #55 skrivet: 16 feb-13 kl 20:53 »
Slaktdjur ska ju levandebesiktigas, så enkelt är det. Tyvärr lär det aldrig att gå att få ett mobilt slakteri lönsamt  för att åka runt och slakta enstaka hästar i hemmiljö. De flesta som inte vill att hästen ska gå till ett slakteri, misstänker jag även har svårt att se att den ska bli mat överhuvudtaget.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #56 skrivet: 16 feb-13 kl 21:06 »
Slaktdjur ska ju levandebesiktigas, så enkelt är det. Tyvärr lär det aldrig att gå att få ett mobilt slakteri lönsamt  för att åka runt och slakta enstaka hästar i hemmiljö. De flesta som inte vill att hästen ska gå till ett slakteri, misstänker jag även har svårt att se att den ska bli mat överhuvudtaget.
Vad har du för tankar ?även om man skulle åka in med hästen slakterierna är ju så för bålt snåla så dom snor en på en massa stålar så ja väljer att avliva hemma?
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 16:10 av mummrick »

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #57 skrivet: 17 feb-13 kl 09:51 »
Hur är det med ursprungsmärkning egentligen? Nån som har koll på vad regler som finns?

Min intention är att slippa köpa kött. Men, riktigt där är vi inte ännu. Igår var jag iväg och handlade, och Skogsvilden ville ha stekfläsk. Det fanns då en sort helt utan ursprungsmärkning. Det fanns coops egna, som var märkt som svenskt kött, men med lite för många tillsatser enligt mig. Och så fanns det från det lokala slakteriet. Men, att det finns ett märke där inte ens ursprungsland är uppmärkt, tycker jag är lite förvånande. Faktiskt.

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #58 skrivet: 17 feb-13 kl 09:58 »
För gris finns det inget krav ännu.  Men normalt brukar det ju stå, om inte annat så på baksidan.  Vad var det för märke?  Det var väl inte en helt tom plastyta  :)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #59 skrivet: 17 feb-13 kl 10:04 »
För gris finns det inget krav ännu.  Men normalt brukar det ju stå, om inte annat så på baksidan.  Vad var det för märke?  Det var väl inte en helt tom plastyta  :)

Okej... Inget krav för gris... Men för andra djur? Vad är det som i så fall skiljer ut grisar i sammanhanget?

Märket var Tulip. Och jag lusläste och vred och vände på paketet ett antal gånger, så jag tycker inte att jag borde ha missat om det stått nånstans. Men jag kan inte svära på det. Man kan ju säkert kontakta företaget för mer info, men då det fanns lokalproducerat känns det inte nödvändigt i mitt fall.. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare
Nina W, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser