Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostredskap?  (läst 1872 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Kompostredskap?
« skrivet: 04 maj-20 kl 09:51 »
Vi har ett kompostkärl för gemensam användning i husbolaget (hyresföreningen). Det fungerar fint, även om folk inte alltid direkt finhackar sitt köksavfall. Har försökt påpeka det, men i det här läget känns det viktigare att ha en kompost alls (många var skeptiska) än att minimera arbetet. Har dessutom inte så mycket mot att göra det. Har hittills använt någon form av ogräshacka för att hacka runt lite om det finns får många hela frukter i kärlet. Såg lite ut som det på bilden, men inte lika skört och allt i ett utan löstagbara delar. Fungerade finemang eftersom skaftet var rätt tungt och gled som genom smör genom komposten – så länge det fungerade, vill säga. Verktyget var ju inte tillverkat för såpass "hård" användning (trots att jag försökte vara försiktig), utan gick såklart sönder.

Så nu söker jag något liknande, men som håller lite mer. Förslag?

Ingen människa är illegal

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kompostredskap?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-20 kl 12:52 »
En kofot av den typen som är gjord av ett böjt plattjärn snarare än en rundstav som blivit smidd i ändarna skulle kunna ge dig samma form ungefär i den böjda änden längst ner på redskapet du använt. Du skulle nog behöva förlänga skaftet en bit dock, genom att svetsa eller skruva på ett plattjärn eller en hållare för träskaft.
Sen kan du slipa sidan av kofoten vass om du vill hacka med den sidledes, eller som den är om du hackar med spetsen nedåt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Kompostredskap?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-20 kl 14:35 »
Det där lät kanske inte så dumt! Har visserligen inga svetsredskap ed men ska nog få det fixat på något sätt. Tack för förslag!  :-[
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kompostredskap?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-20 kl 15:37 »
En fyllhammare kan fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kompostredskap?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-20 kl 17:07 »
En smal spade som du vässar?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompostredskap?
« Svar #6 skrivet: 04 maj-20 kl 17:26 »
Biltema har en som är lite kraftigare. Vi har en sådan den fungerar bra till de flesta krävande arbeten.
kretslopp

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Kompostredskap?
« Svar #7 skrivet: 05 maj-20 kl 09:08 »
Tack för alla förslag! Ska ta mig en titt på det här, inte minst barkjärnet verkar lovande!
Ingen människa är illegal

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kompostredskap?
« Svar #8 skrivet: 05 maj-20 kl 10:13 »
Tack för alla förslag! Ska ta mig en titt på det här, inte minst barkjärnet verkar lovande!
Fördelen med det kompostverktyget du tog sönder är att det luckrar upp. Ett barkjärn kan förvisso fördela men pressar också ihop.
Tillverka ett eget kompostverktyg av lite skrotmetall. Kopiera förlagan av plast och vässa bladen så den skär sönder när du drar upp den.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kompostredskap?
« Svar #9 skrivet: 05 maj-20 kl 11:57 »
Jag tror också det finns kompostborrar att köpa.  Som man borrar ner vilket gör att det luckrar.  Fast jag har aldrig haft någon, men därimot tänkt att borde funka. När jag försöker röra runt och luckra med det jag har har.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Kompostredskap?
« Svar #10 skrivet: 15 maj-20 kl 13:23 »
Jag var kanske otydlig – har alltså ett annat redskap till att lufta och luckra upp komposten. Det jag nu behöver är särskilt något för att klyva hela äppel, potatisar o.d. Hittade faktiskt en begagnad ishacka eller vad det nu är, vässte till den lite och ska testa hur det funkar!  :-[
Ingen människa är illegal

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kompostredskap?
« Svar #11 skrivet: 20 maj-20 kl 20:45 »
en sån här till borrmaskinen kanske


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kompostredskap?
« Svar #12 skrivet: 20 maj-20 kl 21:29 »
Svår att få ner. Men vill man leka med maskiner så går det ju att ha vassa blad på en stång, typ matmixer.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompostredskap?
« Svar #13 skrivet: 23 maj-20 kl 08:46 »
Jag har ett blomstöd i form av en spiral som jag bockat en vev i änden på. Den fungerar bra, jag skruvar ned den sen drar jag rakt upp.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser