Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 3645 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Nybörjare
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:49 »
Sara
 To 10 Maj, 2001 - 19:05
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er!
Någon som har något förslag på vad man ska göra om man som jag är hästintresserad och skulle gärna vilja ha en häst när vi ska flytta till en gård i framtiden, men inte kan mycket om hästar?
Skulle vilja ha hästen både som brukshäst och ridhäst.
Jag har endast gått på ridskola en termin för några år sedan.
Anledningen till att jag inte fortsatte var att jag inte tyckte om sättet men behandlar hästarna på en ridskola. Det kändes som om man fick tvinga hästen till att gå runt runt hela tiden.
De verkade trötta och uttråkade på livet allihopa.
Finns det då inget annat sätt man kan få lära sig rida på?? Måste man hyra en privat lärare?
Kan man lära sig grunderna från böcker?
Dumma frågor kanske men om någon har något att säga om saken så skriv gärna!
 
Carina
 Fre 11 Maj, 2001 - 05:15
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sara!
Inga frågor är dumma  fråga så mycket du orkar, det är enda sättet att lära sig.

Hästar...det viktigaste när man skaffar egen häst är att ju mer oerfaren man är desto mer sakkunnig hjälp behöver man ha i stallet. Dvs, har du hästen hemma i eget stall utan att kunna fråga andra hästkunniga behöver du veta desto mer själv. Sen bör hästen dessutom vara en äldre läromästare som är lugn och stabil samt väl riden och körd.

Läs mycket och gå gärna in på en hästsajt på nätet som heter www.stallet.com där finns disskussionsforum för alla olika kategorier inom hästhantering, tex Foder, Hästvård, Ridning osv.

Under tiden man lär sig kommer man att få höra många "sanningar" och "detta är det enda rätta" men man får helt enkelt ha öppna sinnen, ta in så mycket information man kan och sedan sålla bort det man tycker verkar osunt och behålla det man tycker funkar bra.

Fråga runt bland sådana som har privata hästar i trakten och hör om du kan få hjälpa till med deras hästar. Förklara att du inte kan så mycket men att du vill lära dig. I utbyte kan du erbjuda dig att vara djurvakt om de vill komma iväg på semester någon gång. Sådan hjälp hade jag uppskattat.

Enda sättet att lära sig om hästar är egentligen att umgås med dom. Man kan lära sig hur mycket teori som helst...och det är jättebra, men själva umgänget med hästen kan man bara lära sig tillsammans med hästen ifråga själv.

Gå kurser i Natural Horsemanship (NH). Där lär man sig att ha ett kroppsspråk som hästen kan förstå. På vissa kurser får alla deltagarna prova på att jobba med hästarna, även de som inte har med sig egna. Ring runt och fråga.

Slutligen...det viktigaste om man vill skaffa häst är inte att man kan allt från början utan att man är öppen för att lära, sen lär man sig det man behöver kunna under resans gång.

Lycka till Sara!
 

peppe

  • Gäst
Re:Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 16 jul-04 kl 20:00 »
Hmm, jag befinner mig kanske i samma sits som Sara men kanske i lite sämre läge eftersom jag inte gått i ridskola alls. har bara handskas lite med hästar. Funderar på om jag ska försöka komma in på någon ridskola trots att miljön verkar lite trist. Någon som har bra exempel på hur/var man kan lära sig rida osv om man bor i Uppsala?

solskensbarn

  • Inlägg: 13
    • -
Re:Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 02 mar-05 kl 15:09 »
Om jag var i er sits skulle jag annonsera här för att få komma några veckor och vara med på en gård där det finns tid att lära sig om hästar, ridning och körning mot att man hjälper till med lite sysslor.
Min väg till hästeriet gick genom en ridskola. Jag var yngre då och kunde inte själv riktigt förstå att man kunde göra saker på flera olika sätt. Tids nog fick jag en egen häst och började "tänka själv". Det var väldigt nyttigt, och sen jag lärt mig grunden så förstod jag själv vad det var jag ville ändra på. Nu har det gått ännu en tid sedan jag blev tvungen att avveckla mitt hästeri, men bara för någon dag sedan satte jag mig ner och reflekterade lite över tiden som gått.
Jag har fått upp ögonen för fler sätt att ha häst på, och därför vill jag uppmana er att besöka olika ställen med olika inriktningar för att ni ska hitta det ni trivs bäst med. Alla har något positivt att komma med.
Jag vet att nästa gång jag kommer att ha häst så blir det lösdrift, både för min och hästens skull. För ett par år sedan tittade jag inte ens på den möjligheten.

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser