Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken olja??  (läst 1278 gånger)

Björkris

  • Gäst
Vilken olja??
« skrivet: 29 nov-23 kl 18:45 »
Jag bodde med en man som bara använde rapsolja för tex fritösen eller stekning.
Han sa all annan olja var fel.
Vid stekning så hade han smör och rapsolja.
Jag har bara lullat vidare med rapsolja i många år.

Så läste jag ett inlägg på facebook om att rapsolja är så iiiinte bra.
Jag är trött och orkade inte tillgodogöra mig texten. Ska läsa den i morgon igen.
Era åsikter om matolja??
Vad är OK eller inte?
Vilket är bäst i fritösen eller när man som jag mjuksteker röd lök och rivna morööter samt steker kött??
Har googlat och hittar en massa olika åsikter så ge mig några flera :)

"FARORNA MED RAPSOLJA  Jag vill här förklara alla anledningar till varför rapsolja inte är vad du vill lägga i din kundvagn. Allt från genetisk modifiering till en överbelastning av ohälsosamma fetter. 
 “Rape seed” olja tillverkas av “rape seed” växten, som är medlem i senapsfamiljen
 (Brassicaceae). Vad är då raps?  Det var i början av 1970-talet som raps för första gången odlades upp från “rape seed” växten vid University of Manitoba i Kanada av Keith Downey och Baldur R. Stefansson. “Rape seeds” olja innehåller stora mängder erukasyra, som är känd för att orsaka hälsoproblem, så rapsväxten utvecklades från rape seed för att kunna användas för att producera en livsmedelsgodkänd rapsolja med lägre erukasyranivåer.
  1998 utvecklades rapssorten med hjälp av genetisk modifiering, och det är så här majoriteten av dagens rapsolja produceras.
 Rapsolja- en olja som kan skapa inflammation  Rapsolja användes som smörjmedel för motorer under andra världskriget, då rapsoljetillverkarna hade överflöd på denna gröda. Sedan blev oljan förmodligen finansierad genom forskning för att få den godkänd som livsmedel. Men då var den inte en ren olja längre.
Då hade de börjat med genetisk modifiering, vilket har visat sig vara skadligt för kroppen. Rapsolja är en av de mest genetiskt modifierade livsmedel du kan hitta och kan knappast kallas för livsmedel. 
Rapsoljan skapades alltså först i början av 1970-talet som en naturlig olja, men 1995 skapade Monsanto en genetiskt modifierad version av rapsolja. Från och med 2005 var 87% av den raps som odlades i USA genetiskt modifierad, och 2009 var 90% av den kanadensiska skörden genetiskt modifierad. 
Monsanto köpte det och äger nu det genetiskt modifierade fröet.  Varför används oljan?   Rapsoljan är oerhört enkel att använda, den är motståndskraftig vid matlagning och har ingen bismak. Priset på rapsolja är relativt billigt så det är inte förvånande att det finns många användningsområden för oljan. Oljan fungerar bra som industriolja och har använts till ljus, tvål, läppstift, smörjmedel, bläck och biobränslen. 
 Visste du att rapsolja är ett mycket effektivt bekämpningsmedel och är huvudingrediensen i många icke-kemiska bekämpningsmedelsprodukter som sprutas på grönsaker för att döda insekter! Om det dödar insekter kan du ju fundera ut vad det gör för din hälsa.
 Rapsoljan har under lång tid, på helt falska grunder, marknadsförts som ett hälsosammare alternativ. Därför har den släppts på marknaden med påståendet att det är en “mirakelolja” med lågt innehåll av mättade fetter och en källa till omega-3-fettsyror. Men i sitt nuvarande modifierade tillstånd kan den faktiskt orsaka ett stort antal hälsoproblem.  Vild rapsolja innehåller stora mängder erukasyra som man vet är skadlig för kroppen, därför utvecklades rapsväxten för att kunna producera en livsmedelsgodkänd rapsolja med lägre erukasyranivåer.  Det verkliga problemet med namnet
 "rapsolja" är att oljan var så giftig att FDA förbjöd den som livsmedel 1956. Så när kanadensiska odlare födde upp en ny sort av raps på 1970-talet med ett lägre innehåll av den giftiga erukansyran, bestämde de sig för att de behövde ett nytt namn på oljan.  Termen canola/raps kommer från "kanadensisk olja, låg syra" för att övertyga konsumenterna om att denna olja var säker att konsumeras. Det ursprungliga namnet var "rapeseed" och var ett registrerat varumärke, men termen blev så allmänt känd att varumärket så småningom övergavs och "canola/raps" blev standardbeteckning i många länder för låg-erukisk rapsolja. 
Oljan är genetiskt modifierad, mycket bearbetad och innehåller transfetter, vilka är skadliga för kroppen. Oljan genomgår en hydrogenering, vilket skapar ett onaturligt enkelomättat fett - reaktivt omega-6. Livsmedelsproducenter kan använda hydrerad olja i bearbetade livsmedel, bakverk och margarin eftersom den har längre hållbarhet än vanlig olja samt ger bakverk sin konsistens. 
Delvis hydrerade oljor är förknippade med risken för hjärt-kärlsjukdomar. Transfett som finns i delvis hydrogenerade fetter ökar dina LDL-kolesterolnivåer (den dåliga sorten) och sänker dina HDL-kolesterolnivåer (den goda sorten). Så när du äter transfetter ökar du din risk att utveckla hjärtsjukdomar och stroke. De är också kopplade till typ 2-diabetes.  Rapsolja innehåller omega-3-fetter. Men exponeringen av höga temperaturer och syre i processen omvandlar omega-3 till transfetter.  De flesta studier som görs på rapsolja (canola) kommer från USA och Kanada. Men mitt råd är ändå att vi bör vara försiktiga med att konsumera rapsoljan även här i Sverige. Oljor i det stora hela är en bearbetad produkt som gått igenom många steg från frö till färdig olja. 
Rapsolja finns i otroligt många produkter och 90% av oljan är genetiskt modifierat (USA och Kanada). Dessa genetiskt modifierade livsmedel stör, enligt många studier, både njurarna och lever. Leverfunktionen minskar med 43,5% och njurfunktionen minskar med 30,8%. Njurarna och levern är helt avgörande för vår existens så att inta ett genetiskt modifierat livsmedel som rapsolja är verkligen inte något jag rekommenderar. 
Många rapsoljetillverkare tillsätter även syntetiska antioxidanter till produkten på grund av bristen på oxidativ stabilitet. Rapsolja förblir oerhört instabil under hög värme, vilket skapar oxidation och frigör fria radikaler i kroppen. Fria radikaler i kroppen orsakar alla typer av problem som t ex inflammation och för tidigt åldrande.   Det finns forskning som visar att rapsolja minskar nivåerna av E-vitamin i kroppen, vilket göder tillväxten av fria radikaler.   En studie som gjorts på möss visade att efter 12 månader på 2 msk rapsolja dagligen hade de en ökad bildning av amyloidplack i hjärnan. Skadan åtföljdes av en signifikant minskning av antalet kontakter mellan neuroner, vilket tyder på omfattande synapsskada. Synapser, de områden där neuroner kommer i kontakt med varandra, spelar en central roll i minnesbildning och återhämtning. Forskarna i studien skrev också att "Det finns en chans att konsumtionen av rapsolja också kan påverka uppkomsten och förloppet av andra neurodegenerativa sjukdomar eller andra former av demens."  Rapsolja finns i otroligt många bearbetade produkter, allt från växtbaserad mjölk till frysta kanelbullar. För att läka kroppen rekommenderar jag starkt att utesluta allt som innehåller denna olja. /Tina Vanderpuije       
https://www.olioli.se/om-olivolja.html   Beteckningar:   Extra Jungfruolja (Extra Virgin olivolja) Den mest högklassiga oljan. Beteckningen ”extra” framför jungfru garanterar att de fria fettsyrorna i jungfruoljan inte överstiger 0,8% (gram per 100g). Smak, arom och färg måste vara perfekta. Endast cirka 10% av all olivolja som produceras är Extra Jungfruolja. Jungfruolja Olja med denna beteckning är obehandlad men tillåts ha en syrahalt på upp till 2% (2g per 100g). Smak, arom och färg måste fortfarande vara perfekta.  Olivolja Denna beteckning är en blandning mellan raffinerad olivolja och jungfruolja. Halten fria fettsyror får vara högst 1,5% (1,5g per 100g). Raffinerad olivolja har varken smak eller lukt så en liten mängd jungfruolja tillsätts för att ge oljan en arom som liknar olivolja av bättre kvalitet.  -Raffinerad olivolja Den raffinerade oljan utvinns sedan huvudparten av olivoljan tagits om hand efter pressningen eller centrifugeringen. Man hettar upp oljan och tillsätter kemikalier för att pressa ut det sista ur resterna. Halten fria fettsyror får vara högst 0,5% (0,5 g per 100g). Till matlagning smaksätts den med jungfruolja men får på flaska och etikett inte kallas olivolja. Den här oljan är en helt annan produkt än Extra Jungfruolja och saknar helt genuin karaktär och nyttiga ämnen."

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken olja??
« Svar #1 skrivet: 29 nov-23 kl 18:56 »
Jag tycker att inlägget här ovan är för omfattande, textmassan för stor och jag orkar inte tillgodogöra mig hela texten nu.

Själv använder jag rapsolja främst som kjedjeolja till motorsågen, till matlagning föredrar jag oftast svenskt smör.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Björkris

  • Gäst
SV: Vilken olja??
« Svar #2 skrivet: 29 nov-23 kl 19:24 »
Jag tycker att inlägget här ovan är för omfattande, textmassan för stor och jag orkar inte tillgodogöra mig hela texten nu.

Själv använder jag rapsolja främst som kjedjeolja till motorsågen, till matlagning föredrar jag oftast svenskt smör.

Du tyckte likadant om texten,,det var så låångt så jag sa till mig själv: fråga vad andra tycker och försök läsa texten i morgon när piggare :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken olja??
« Svar #3 skrivet: 29 nov-23 kl 19:33 »
Jag kom till delen om att den används till att bekämpa skadeinsekter.
Till det kan man använda riktigt fin oskyldig olivolja.
Det som händer är att insekterna andas in oljan och kvävs av den.
På samma sätt som man kväver benkvalster hos höns.
Man kan även använda oljan till att ta livet av folk genom kvävning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken olja??
« Svar #4 skrivet: 29 nov-23 kl 19:46 »
För kanske 20år sen provade jag både RME och ren rapsolja som bränsle i en enkel traktor(FE 35) det gick bra  utan ombyggnad/förvärmning när det var plusgrader ute.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Vilken olja??
« Svar #5 skrivet: 29 nov-23 kl 20:00 »
Det som Skogsvilde redan uppmärksammat ovan och en del annat leder till slutsatsen att texten inte är avsedd att informera eller förklara utan är tendentiös. Därför skulle jag inte beakta den.

Alla vegetabiliska oljor är såvitt jag vet ohälsosamma när de har oxiderat / härsknat, inklusive genom lång eller upprepad uppvärmning.

Om man, oavsett anledning, inte vill ha GMO så kan man undvika sådant; i EU ska det märkas.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Vilken olja??
« Svar #6 skrivet: 29 nov-23 kl 20:10 »
Du tyckte likadant om texten,,det var så låångt så jag sa till mig själv: fråga vad andra tycker och försök läsa texten i morgon när piggare :)
Roligare kan du väl ha när du blivit piggare.

Det finns anledning att vara käll-kritisk när det gäller så viktiga saker som vår mat.
Facebook är ingen pålitlig källa: där kan vem som helst påstå vad som helst. Det blir lätt en blandning av fakta och rena tyckanden.

En källa som du kan lita på, är Livsmedelsverket, som anlitar riktiga experter. (Om Livsmedelsverket skriver fel, tar det hus i helsicke!)
Hos Livsmedelsverket finns det t.ex råd om matfetter, till exempel här: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/smor-margarin-och-matolja
Det är lite att läsa där också, men där kan du klicka runt efter behag och bli klokare på på några minuter.

Och ja, vi använder rapsolja. I skafferiet har vi 3 slags olja; raffinerad rapsolja, råpressad rapsolja och extra virgin olivolja. (Jag kan ta fram lite mer fakta i morgon. Maken gör knappt något annat än läser "Näringslära för högskolan")
« Senast ändrad: 29 nov-23 kl 20:23 av Berberis »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Vilken olja??
« Svar #7 skrivet: 29 nov-23 kl 20:13 »
Ja, vill man vinkla så är det ju bra att slänga in något som känns humoristiskt och självklart, som att skadeinsekter dör av rapsolja. Andas man med fina trakéer så får man se upp med olja ;D

Det finns säkert fördelar med att använda extra virgin olivolja framför rapsolja, men vore rapsoljan så farlig som det ibland kan verka så skulle det märkas på drivorna av döda människor kring fritöserna.





Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken olja??
« Svar #8 skrivet: 29 nov-23 kl 20:50 »
Ja, vill man vinkla så är det ju bra att slänga in något som känns humoristiskt och självklart, som att skadeinsekter dör av rapsolja. Andas man med fina trakéer så får man se upp med olja ;D

Det finns säkert fördelar med att använda extra virgin olivolja framför rapsolja, men vore rapsoljan så farlig som det ibland kan verka så skulle det märkas på drivorna av döda människor kring fritöserna.
Jag tar stekt mina frukostägg i rapsolja den senaste månaden.
Och jag är kvar här och irriterar. [emoji23]
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken olja??
« Svar #9 skrivet: 29 nov-23 kl 20:56 »
Den där långa facebooktexten får man nog betrakta som helt och hållet tagen ur luften, och förmodligen ska den väl fungera som reklam för någon olivoljenasare.

Raps har odlats och fröna har pressats till olja sedan urminnes tider, och rapsoljan har varit känd och flitigt använd även i Sverige åtminstone sedan 1800-talet. På svenska kallades den dock rovolja förr i tiden, precis som olivolja förr kallades bomolja.

Olivolja ger ju en otrevlig bismak som gör den oanvändbar till matlagning och bakning för folk som inte är vana vid den sedan barnsben. Dock har den i alla tider haft teknisk användning som smörjmedel, antingen ren eller tillsatt till mineraloljor för att förbättra dess egenskaper.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken olja??
« Svar #10 skrivet: 29 nov-23 kl 21:17 »
Jag tar stekt mina frukostägg i rapsolja den senaste månaden.
Och jag är kvar här och irriterar. [emoji23]
Uppskattar närvaron, gissar att du stekt på vedeldad spis? Hur vet man när man har rätt temperatur i pannan om man använder rapsolja?


Nu har jag ju dessutom fått lära vad rovolja är;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken olja??
« Svar #11 skrivet: 29 nov-23 kl 23:07 »
Uppskattar närvaron, gissar att du stekt på vedeldad spis? Hur vet man när man har rätt temperatur i pannan om man använder rapsolja?


Nu har jag ju dessutom fått lära vad rovolja är;)
Vedspis är för långsamt på morgonen så äggen steks på gasspis.
För 3.30:- kWh.
Jag slänger på äggen när oljan sprider sig lätt på järnet.
Gäller samtliga oljor som jag använder inklusive linolja.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilken olja??
« Svar #12 skrivet: 30 nov-23 kl 06:44 »
När jag är inåt stan brukar jag köpa solrosolja i 5-litersflaska hos en lokal butik som drivs av nysvenskar. Den senaste flaskan hade ursprungsland Ukraina. Känner mig inte orolig för familjens hälsa. (Har också köpt ukrainskt vetemjöl i sagda butik, mycket bra att baka på!)

Annars är smör en favorit!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Vilken olja??
« Svar #13 skrivet: 30 nov-23 kl 09:39 »
Håller i stora drag med Torbjörn (förutom ang olivoljan!). Ryps- och rapsolja anses i själva verket vara en av de bästa oljorna för matlagning pga de goda proportionerna mellan omega-6 och omega-3, plus att ryps/rapsolja tål upphettning väl. För att det nu inte bara ska bli en "tyckande-mot-tyckande"-kommentar, så här en nyligen publicerad översiktsstudie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9962526/
Ingen människa är illegal

Björkris

  • Gäst
SV: Vilken olja??
« Svar #14 skrivet: 30 nov-23 kl 10:01 »
När jag är inåt stan brukar jag köpa solrosolja i 5-litersflaska hos en lokal butik som drivs av nysvenskar. Den senaste flaskan hade ursprungsland Ukraina. Känner mig inte orolig för familjens hälsa. (Har också köpt ukrainskt vetemjöl i sagda butik, mycket bra att baka på!)

Annars är smör en favorit!

Smör är alltid favorit! :)
Vi har smör på smörgåsarna. Kallt smör direkt ur kylen och osthyvel för att fåsen skiva smör.

När jag steker har jag mestadels smör eller fifty-fifty, smör och rapsolja.

Men i fritösen har jag alltid använt rapsolja.
Fick nu för mig efter den lååånga texten att rapsolja skulle vara förkastligt.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken olja??
« Svar #15 skrivet: 30 nov-23 kl 12:11 »
Det finns säkert fördelar med att använda extra virgin olivolja framför rapsolja, men vore rapsoljan så farlig som det ibland kan verka så skulle det märkas på drivorna av döda människor kring fritöserna.
Det finns för mycket folk på de flesta ställen (framförallt i städerna) om det hjälpte med rapsolja till fritöserna för att hålla tillbaka befolkningsökningen vore det rätt lätt..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Vilken olja??
« Svar #16 skrivet: 30 nov-23 kl 12:17 »
Tror (efter att ha läst en massa vetenskapliga artiklar, och glömt mycket av det) att de värsta gifterna vid fritering kommer från diverse ämnen som bildas vid långvarig upphettning, bland annat nitrosaminer. Så skall man hålla på och fritera, och inte vill ha onödig påverkan på hälsan så skall man nog se till att inte ha gammal olja som börjar lukta lite bränd motorolja.

Friterat är ju gott, men ack så besvärligt, speciellt med tonåringar i huset... Så jag har ställt undan fritösen, och nu står det en varmluftsfritös framme (som vi fick av en granne som köpt och sedan inte gillat den). Den ger rätt bra resultat (inte riktigt som det äkta) och lämnar inga spår. Eller i alla fall lättstädade...

malarmaster

  • Inlägg: 5258
    • Småland
SV: Vilken olja??
« Svar #17 skrivet: 30 nov-23 kl 12:36 »
Avskyr rapsolja. Känner direkt om det är rapsolja i en produkt då den ger en härsken smak. Steka eller fritera i den är no no hemma hos mig. Här används smör och en liten andel olivolja i stekjärnet (olivoljan för att smöret inte blir brunt,tål högre värme) ett knep jag lärde av en kock. Fritös används väldigt sällan men om blir det solrosolja.  Angående smak på olivolja kan jag hålla med torbjörn. Används enbart olivolja blir smaken på det stekta därefter. Inte så gott om man eftersträvar svenska smaker. Smör + en liten del olivolja påverkar dock inte smaken. Rapsolja är en hypad produkt av böndernas organisation. Att sedan myndigheterna ser smör som farligt gör ju denna produkt bra i deras ögon.  Hos mig ser jag den enbart som tillsats i biodiesel.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Vilken olja??
« Svar #18 skrivet: 30 nov-23 kl 13:40 »
Rapsolja har alltid funnits, redan i antiken, men den dög inte som livsmedel på grund av den elaka smaken och den snuskiga lukten. Den dög som smörj-medel. Först i vår tid lyckades forskare på olika håll korsa och förädla rapsoljan så att den där otäcka syran nästan helt försvann.
Det tog lång tid och det var många forskarlag i olika länder som arbetade med rapsoljan. Kanadensarna var bland de första som lyckades. Nu hade deras rapsolja blivit ett livsmedel, vilket det inte var tidigare.

Det var dock problematiskt vad den nya oljan skulle heta. Betor heter rapa på latin, vilket blev rape på engelska, Men det finns tyvärr en annan sak som också heter rape på engelska (och rapere på latin) och det är våldtäkt. Kanadensarna löste det genom att slå ihop några förkortningar till Canola-olja. Att söka information på t.ex. Wikipedia om rapsolja på engelska kan därför bli lite rörigt. På svenska har vi inte det problemet.

Faktorerna som gör olika fetter nyttiga eller onyttiga har att göra med kemiska egenskaper som fleromättade och enkelomättade, och med innehållet av omega 3 och omega 6.
Därutöver spelar ju smaken stor roll. Folken kring medelhavet vet att uppskatta olivoljans smak. Jag håller med om att smör är allra godast, fast kanske inte nyttigast.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Vilken olja??
« Svar #19 skrivet: 30 nov-23 kl 15:26 »
Oljors smak kan man ju tycka olika om. Den mörka ekologiska kallpressade rapsoljan smakar ju kanske mer än olivolja men är ju helt ok. Förädlingen har väl, som sagt, tagit rapsen lång väg sedan antiken.

När det gäller fritering talas det ju om olika oljors rykpunkt, att det är farligt att hetta upp oljan så den ryker och att inte återanvända olja. Äter man inte friterat varje dag kanske lite transfetter, akrylamid, akrolein etc inte spelar så stor roll. Om man aktar sig så det inte ryker och inte sparar sin frityrolja till ny matlagning borde man väl ha minimerat riskerna iallafall.

Sen finns det finns väl inte så mycket att välja på när det gäller de stora mängder fett som behövs vid fritering. Har man en massa pengar kan man ju köpa tex avokadoolja som har hög rykpunkt.

Ämnet matfett och hälsa verkar vara ett ganska svårt och omtvistat ämne både för vetenskapen och vanligt folk. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser