Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering i vilken ordning?  (läst 4013 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-15 kl 22:33 »

Ert hus ser jättefint ut. På bilden ser det ut som det är fönster igensatt/a på gaveln som syns och att ett fönster är utbytt till något sjuttiotaligt. Om ni tänker byta det fönstret till originalfönster så fundera på om ni inte ska sätta dit de fönster som satts igen också. Huset vinner mycket på det och det blir mer harmoniskt. :) Har ni tur så finns originalfönsterna i något uthus.

Då vill jag tillägga till ovanstående att försök att hitta en bra snickare för jobb ni inte gör själva. Jag har ett hus där några fönster sattes igen på sena 40-talet och ett fönster sattes tillbaka för ca 5år sedan men det sitter helt snett. Fakturan blev 5000kr inkl rotavdrag och snickaren kan inte ens använda ett vattenpass. Fel fönster har de satt dit också, för jag har kvar foton från 40-talet där det syns att det var öppningsbart och på den tiden satt fönstret dessutom rakt. Det sitter rejält snett nu, så man ser det med blotta ögat från både utsida och insida. Duktiga snickare är en bristvara här i Jämtland. Dessvärre var det en plåtslagare som hade rekommenderat en annan snickare för fönsterbytet som inte hade tid som anlitade nån ungdom på 28 år som gjorde jobbet tydligen. Man blir så less..

Rubensgården

  • Gäst
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #21 skrivet: 20 okt-15 kl 05:41 »
Inga hantverkare verkar vilja göra ett bra jobb. Allt ska gå så fort för dom att jag gör allt själv nu. Är beredd att betala för ett bra jobb. De enda jag är nöjd med är jobbet från murarna. Man hyr inte in folk för att de ska göra ett sämre jobb än en själv.

När det gäller råd för gamla hus är hatten på och torra fötter en bra början. Alltså kolla taket. Det är inte alls säkert att det behöver läggas om. När man går upp och besiktar kan man skjuta upp pannor så att man kan sätta foten i hålen som bildas. Att gå en topprepskurs hos klätterklubben är väldigt användbart om man inte har byggställning. Sen grunden. Ofta har marken vuxit upp på gamla hus och det kan leda till fuktskador. Det är inte säkert att man behöver dränera men kolla grunden. Sen att man måste göra saker en viss årstid är bara trams. Vi la om vårt tak på högsommaren och det är terror att vara där uppe i värmen. Dessutom getingbon och fladdermöss som man stör. Se ut en lämplig tid på året. Tror det var förra vintern som var fantatstiskt torr hemma hos oss och byggvaruhusen sålde rekord. Anpassa er efter rådande förhållande istället för att fastna i regler.
/Jan

niklas828

  • Inlägg: 8
    • Bohuslän
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #22 skrivet: 17 nov-15 kl 12:33 »
Det var ett stort hus, för att vara ett "förstagångs projekt", har du någon tidshorisont på när du tror att du är klar med allt?
Dieselbilar drar minst bensin

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #23 skrivet: 17 nov-15 kl 13:08 »
Ett gott råd är att om huset behöver riktas upp, t ex  för att delar av grunden har satt sig eller grundsyllar eller andra trädelar långt ner i konstruktionen måste bytas, så gör det INNAN ni börjar med tak- eller skorstensarbeten. Annars finns det risk för t ex att nylagd underlagspapp rivs sönder eller att det blir sprickor i färskt murverk när hela huset ändrar form.

Om man tänker sig riktigt tungt murverk såsom en massugn så bör man fundera flera gånger extra på hur grundläggningen för den ska gå till, så att inte ugnen sätter sig efter några år. Det går inte att komma med några allmängiltiga råd utan det måste bestämmas från fall till fall med tanke på vad det är för slags mark, hur den befintliga skorstenen är grundlagd, om huset har källare eller inte osv.

Provbo gärna en vinter i huset innan ni bestämmer er för vad som är mest akut när det gäller att åtgärda isolering, värmesystem etc.

Om det ska göras större jobb med el eller VVS så är det lämpligt att göra dem innan man börjar snygga upp ytskikt invändigt, och de görs med fördel samtidigt med isoleringsjobb när golv och väggar ändå är uppbrutna. Då finns det bättre möjligheter att göra en snygg installation och slippa utanpåliggande kuhloledningar mm.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #24 skrivet: 17 nov-15 kl 13:09 »
Ni skriver själv att det inte läcker,  men att en panna ligger snett. Min spontana tanke är att rätta till pannan och vara nöjd med det. Varför vill ni fixa taket om det inte är något fel på det?

Mvh
Magnus

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #25 skrivet: 18 nov-15 kl 10:06 »
Jag instämmer med Tropfrog - lägg tillbaka takpannan och bilda er en uppfattning om hur huset är. Vilka rum kan ni använda som de är tills vidare? Vilka måste ses över för att ni ska trivas?

Sen ska ni såklart fundera en massa på vad ni vill göra så ni får en plan och kan göra saker i en bra ordning. Kanske vill ni om fem år sätta solceller på taket och då är det ju synd om ni redan har gjort ett fint tak som ni får börja ändra i, till exempel. Gör ni ett nytt kök och inser efter ett år att ni vill ha en dörr mitt i skåpsraden är det ju lite tråkigt :)

Lägg energi på det ni tycker är kul också, det är viktigt att ha roligt. Odla jordgubbar om ni gillar det, sätt er med jordgubbstårta och kaffe en sommardag och skriv ner vad ni kommit fram till under ert första halvår i huset.

Vad har ni för uppvärmning, ska ni elda ved? Börja som tidigare sagt med sotaren. Det kan bli dyrt, det kan bli billigt, men det är viktigt. Har ni torr ved som ligger inomhus? En bok om ved och vedeldning är bra, det är en hel vetenskap om man ska snöa in på det :)

Vad har ni för grannar? Är de bra på något? Ordna ved, gräva, odla? Jag har en granne som klyver och levererar ved och gräver med minigrävare och han är grym på att fixa saker. Mycket bra att ha!

Grattis förresten till ett kanonfint ställe!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #26 skrivet: 18 nov-15 kl 11:03 »
Förresten:
Sand är inte bara dåligt, man kan odla i sand också http://www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html

Jag har sandbäddar med ren sand som jag täcker med gräsklipp. Gräsmatta har ni ju gott om :)
Stort plus är att jag slipper ogräs, ett minus är att jag klipper med motorgräsklippare för att uppsamlaren är så praktisk.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Tönten

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #27 skrivet: 25 nov-15 kl 13:38 »
Ta det lugnt
Bo in er så ni hinner fattar genomtänkta beslut. Läs på om det ni tänker göra man behöver kunskap för att kunna göra en bra
beställning av en hantverkare och för att veta vad man kan göra själv.
Vad det gäller taket. Om det går att se hela taket från vinden så kan man ju hålla koll om det börja läcka.
Annars är det så att pannorna brukar hålla mycket längre än pappen och läkten så det räcker inte att taket ser bra ut från utsidan.
 

andtol

  • Gäst
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #28 skrivet: 25 nov-15 kl 14:45 »
Hej forumet 8)
Nu har vi äntligen funnit vårt hem, ett gammalt trähus från 1800-talet.
Vi kommer att flytta in i början av november och vill gärna komma igång med renoveringen :)

Välkomna hit! Det är ett trevligt forum med mycket kunskap och en del visdom också. ;)

Jag säger som flera andra, ta det lugnt och gör en sak i taget. Bo in er och lär känna hus och marken omkring innan ni gör för mycket. Det är fler än ett par som renoverat ihjäl sig och sitt förhållande...

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #29 skrivet: 25 nov-15 kl 19:15 »
Det finns en blogg om odling, som heter Skillnadensträdgård och som skrivs av: Sara Bäckemo. Hon är intressant och praktisk. Hon sriver också i tidningen Land. Det är enkel och praktisk odlingskunskap.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare (1 dolda)
MaximoHoro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser