Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sluta ge kraftfoder till digivande tackor med lamm  (läst 2274 gånger)

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
Sluta ge kraftfoder till digivande tackor med lamm
« skrivet: 20 apr-20 kl 18:26 »
Lammen är 1 månad gamla

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Sluta ge kraftfoder till digivande tackor med lamm
« Svar #1 skrivet: 20 apr-20 kl 19:29 »
Förstår inte frågan riktigt?

Om frågan är som jag tror, nämligen "Ska jag sluta med kraftfoder nu?", så är svaret "Nej".

De första sex veckorna av digivningen, så är tackans behov av energi och protein som allra högst, så man ska fortsätta med den foderstat man man räknat fram för "Digivande tacka" tills yngsta lammen blivit sex veckor gamla. Är lammen kvar inomhus, och fodras där, så kan man räkna med att de äter mer grovfoder, och även att lammen behöver kraftfoder (helst lammpellets) tills de kan gå ut på bra bete.

Saknar man analys på grovfodret, så får man helt enkelt göra antaganden om näringsinnehållet.

Släpper man tackor och lamm på ett bete med gott om bra vårbete, så kan man "fasa ut" kraftfodret, som då ersätts av det protein- och energirika vårbetet.

Men åtminstone där jag bor (norra östergötland), så har det inte regnat något vidare den senaste månaden, samt varit kalla nätter, så i mina hagar så finns ännu inte det där fina näringsrika vårbetet som ersätter kraftfoder i riklig mängd.

Jag kommer hur som helst att släppa ut mina tackor med lamm på sitt välkomstbete när träckproverna är analyserade och jag avmaskat om det behövs, antagligen blir det i slutet på veckan. Men eftersom inte betet räcker till än, så kommer jag att både stödfodra med grovfoder, och låta åtminstone halva givan kraftfoder följa med på ut på betet tills det växer bättre i markerna. Då bedömer jag (=best guess)att de kan få hälften av kraftfoderbehovet från betet.


Lamm vid ungefär sex veckors ålder, har en färdigbildad våm, och kan efter den åldern leva på "fårfoder", alltså bra bete, hö/hösilage/ensilage och så länge de växer snabbt och äter vinterfoder, tillskott av kraftfoder.

Så efter sex veckor, så behöver lammen inte längre dia, eller flaskmatas.

Ser man inte till att ge tackan tillräckligt med protein och energi, så ger hon mindre mjölk, och mjölken har lägre näringsvärde till lammen. Lammen blir då hungriga, och diar mer, för att få tackan att producera mer mjölk. När stora lamm är hungriga och kräver mycket av tackan, så biter och suger de hårt, och tjuvdiar mer på andra tackor. Detta ökar risken för skador och sår på spenarna, och därmed risken för juverinflammationer och igentäppta spenkanaler.

Dessutom så tar tackan än mer av sin muskelmassa om hon ger di till lamm under sex veckor, och man inte täcker hennes behov av energi och protein via summan av innehåll i grovfoder och kraftfoder.

Tackor som inte har lamm, behöver naturligtvis endast extremt sällan kraftfoder.

Gkäll1

  • Inlägg: 25
    • Östergötland
SV: Sluta ge kraftfoder till digivande tackor med lamm
« Svar #2 skrivet: 12 maj-20 kl 06:28 »
Tack för informationen.
Mina lamm är mellan 2 5 månad o h 7 veckor.
Ser ut som alla idisslar. 1 flasklamm so. Får välling till påsen är slut. Fasa ut kraftfodret ? Dem har kanonbra  bete


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser