Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Australorp eller Sussex?  (läst 3057 gånger)

Dreamyn

  • Inlägg: 46
    • Uppland
Australorp eller Sussex?
« skrivet: 23 feb-18 kl 20:25 »
Så, står mitt i bygget av ett nytt hönshus här och sitter med den osedvanligt angenämna uppgiften att besluta vad vi ska ha för raser som ska få flytta in sen :)
Inte intresserade av avel ska jag börja med att säga, utan ägg, sällskap och eventuellt kött vid tupp slakt.
Jag är fast besluten på Creme Legbar och Maran, men sen står valet mellan Australorp eller Sussex.

Kan ni allvetare här inne kanske ge lite bra och dåligt med båda raserna?
Tupp kommer att bli av den rasen vi väljer, så vilken tupp är "snällast"? Vilken ras är lugnast?
Är någon av dem mer benägen att ruva än den andra? Vem lägger flest ägg?

Hilfe bitte?

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Australorp eller Sussex?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-18 kl 14:05 »
Av de du nämner har jag bara haft Maran och Sussex. Maran är häftiga och ger fantastiska ägg om de kommer från rätt linje. Jag slutade eftersom de värper betydligt mindre än andra raser jag haft – men äter rejält. Mina Sussex växer snabbaste än någon annan hönsras jag haft, värper mycket bra och både höns och tuppar är snälla. Mina Maraner var både skygga och aggressiva. Så Sussex är en utmärkt kombination av kött och ägg.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Australorp eller Sussex?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-18 kl 19:14 »
Jag har sussex så jag kan inte säga något om den andra.
Sussextupparna har för mig varit väldigt varierande i sätt, jag har en nu som är den bästa tupp jag sett.
snäll mot alla och visar sina hönor vart dom skall hitta mat och lägga sina ägg , det är riktigt kul att se hur han beter sig mot sina fröknar.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Australorp eller Sussex?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-18 kl 08:14 »
Kan inte direkt yttra mig om australorp men sussex är bra om de har en bra linje, sen tycker jag nog att wyandotte är bättre. Hönor som ruvar lagom, lägger bra med ägg och tuppar som är lugna och trevliga.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

 

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Australorp eller Sussex?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-18 kl 10:46 »
Hej,

Jag hade både Australorpington och Sussex i början av 90-talet.
Jämfört med Austaralop gav Sussex både små och få ägg. Jag provade med att föra in nya gener men problemet fortgick så efter 5 år utrangerade jag mina Sussex.

Jag upplevde att båda raserna var ungefär likvärdiga i lynnet.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 4 användare
von tratt, isa, mulen, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser