Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självcirkulation vattenburen vedvärme?  (läst 18869 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #20 skrivet: 23 feb-19 kl 10:56 »
I pappas hus har jag fått lös shunten, på pannan så den står på max nu och lagat kulventilerna på elkassetten med cirkulationspump så de går att stänga, då den är felinstalerad och vi har ingen lust att laga allt mitt i vintern.
Om man bara slår av elkassetten och låter cirkulationspumpen gå så kokar pannan nästan direkt man eldar, men stänger jag av cirkulationspumpen och stänger kulventilerna till elkasetten, så kokar det inte.

Självcirkulationen funkar nu bra, även fast det sitter termostater på elementen och att några element är bytta nån gång och de har strypt ner original 1/2 tums järnrören till 10 mm kopparrör på nåt ställe vid elementen.

Med andra ord det behöver inte vara grova rör överallt, bara det är konstruerat på ett bra sätt.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #21 skrivet: 13 mar-19 kl 10:59 »
Mitt hus är byggt 1946 med källare och två bostadsplan ovanpå. Kring 1970 byttes den gamla självcirkulerande kokspannan mod en Eryl kombipanna för ved och olja, och det öppna expansionskärlet i ett blindutrymme på övervåningen kopplades ur.  Senare byggdes huset ut och de delarna har smala kopparrör till värmen, medan den äldre delen av systemet har järnrör som är max 30mm invändigt. Alla radiatorer i äldre delen har moderniserats med självreglerande vaxproppsventiler, varav några genom åren kärvat ihop i öppet läge.  Jag har mycket bra självcirkulation i samtliga radiatorer i den del av huset som är från -46, och till min förvåning får jag även lite värme i övre våningen av den nyare delen. I den tillbyggda källaren, alltså på samma plan som pannan, är det förstås ingen självcirkulation över huvud taget.

Under de tre strömlösa dygnen efter stora stormen i början av 2019 var jag väldigt glad över självcirkulationen. Jag eldade försiktigt och högst medvetet om risken för kokning. Systemet saknar ackumulatortank men jag har funderingar på att koppla in en gammal 500-liters hydrofortank i pannrummet i hopp om att den kan "ladda" sig med självcirkulation via grova rör nära intill pannan och som ett separat system "innanför" den manuella shuntventilen. Pannan är ganska låg och om jag höjer upp hydrofortanken maximalt mot taket i pannrummet kan jag nog få en meters nivåskillnad att driva självcirkulationen med. Utan pump kan jag nog inte betrakta denna ackumulator som 500 liter, men kanske hälften? En idé jag luftat i en annan forumtråd är att i stället placera hydroforen på våningen ovanför och där låta den fungera som ett slags "fjärrkamin", d.v.s. den får stå ganska öppet i ett rum och stråla värme likt en kakelugn. Med en kulventil på självcirkulationen kan man vänta till kvällen med att koppla in "fjärrkaminen", stänga shuntventilen helt och fortsätta elda några timmar till utan att det blir bastu i hela huset.

Grova rör med rätt lutning ger förstås bättre självcirkulation. Jag tror INTE att enstaka förträngningar, som i rörkopplingar/övergångar mellan systemets olika delar kommer störa nyttan av grova rör, helt enkelt för att strömningsmotståndet inte bara bestäms av rördiametrar, utan också i hög grad av rörens längd. Så även om en modern panna t.ex. har 1" röranslutningar kommer det hjälpa självcirkulationen avsevärt att gå upp i dimension OMEDELBART utanför pannan. -Och naturligtvis se till att utgående rör stiger vertikalt direkt ut från pannan och att inkommande retur går lågt.

Jag har sett exempel på enplanshus med självcirkulation och är övertygad om att det kan funka utmärkt, men att man förmodligen får tänka till lite extra vid planeringen av systemet, och acceptera att det kan bli kallare golv än om radiatorerna kan placeras lågt och "tvångsmatas" med pump. Självcirkulation i enplanshus gör att man sannolikt INTE kan ha alla radiatorer placerade på det vanliga stället under fönstren. I stället får man nog se till att stapla flera stycken på höjden så de kan avge värme ända uppe vid taket. De högt placerade radiatorerna kommer då avge den mesta värmen men sedan kan vattnet naturligtvis få sjunka ner till normalt placerade radiatorer under fönstren. Kallraset från fönstren borde funka som en liten extra "motor" till självcirkulationen. Om jag någon gång bygger ett helt nytt vattenburet värmesystem kommer det ha självcirkulation OCH ackumulatortank!

Att rumsvärmen förmodligen hamnar högre upp i rummen i enplanshus med ett självcirkulerande system kan man förmodligen råda bot på mer energisnålt med en elektrisk (batteridriven) takfläkt än med cirkulationspump och lägre placerade radiatorer. En pump måste driva HELA vattensystemet, medan en fläkt som trycker ner luften kan göra det lokalt över platser där man sitter stilla och lättare blir frusen.

OT:
I mitt förra hus som var betydligt mindre än mitt nuvarande eldade jag främst i vedspis och på denna hade jag en 50-liters mjölkkanna av aluminium, fylld med vatten. Kannan gav en morgontemperatur flera grader högre än utan kanna, så vatten är utan tvekan utmärkt att lagra värme i.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #22 skrivet: 13 mar-19 kl 11:10 »
I min barndomsby fanns en gammal nedlagd biograf. Stora biosalongen hade som enda värmekälla ett rejält och ganska högt placerat radiatorpaket i ett smalt rum intill salongen. Under radiatorpaketet stod en lågbyggd vedpanna nedsänkt som i en grop, alltså något under golvnivå, sannolikt för att optimera självcirkulationen. Uppvärmd luft kom in i salongen genom en högt placerad gallerförsedd glugg och kall returluft genom ett likadant galler i golvnivå.

Om markförhållandena tillåter borde det vara gynnsamt för självcirkulationen om det är möjligt att gräva en rejäl grop att placera pannan i. Har man en klassisk kökspanna man tänkt laga mat på blir det förstås opraktiskt, och det är ju ingen höjdare om man har blött i marken och svårigheter att dränera "panngropen". I ett enplanshus med max ca två meters total systemhöjd borde även en så liten sänkning av pannan som en halvmeter ge märkbar hjälp till självcirkulationen.

Hmm.... jag får lustiga fantasier om mitt drömboende off-grid... En klassisk kökspanna är ju en bra nyttopryl med tanke på matlagning åtminstone vintertid. Att ha spisen några trappsteg ner är förstås opraktiskt, men det skulle kunna se ganska coolt och annorlunda ut.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #23 skrivet: 16 mar-19 kl 01:09 »
Henrik Uddemars kommentar:

Man använder en hel del av den tillförda energien för att få snurr på vattnet, hade man eldat med elström så vore den lösningen väldigt oekonomisk.

..  låter underlig Man förlorar inte energi i och med att det sker cirkulation.  All tillförd energi blkr värme i slutändan.. Skriver bara för att såna resonemang, om jag tolkar det rätt, lätt sprids som sanningar, men som är feltänkta

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #24 skrivet: 16 mar-19 kl 06:50 »
 Byggde upp ett självcirkulations system början-80. Fick då hjälp av en äldre herre som hjälpte mej att dimensionera rören. Skulle vilja likna det vid att dimensionera rör vid utsug.
Det fungerade förträffligt. En panna av gammal modell o inga tankar. När så pannan kändes för liten skaffade jag en Arimax 35 Kw. Det blev 2 x 500 l tankar till. Även här fungerade självcirkulationen. Där är en laddomat mellan panna o tankar.
 Grova rör från början av pannan som minskades ner efterhand o med returen tvärt om. Grövre rör ju närmare pannan rören kom.
 Om möjlighet att ha element på ovanvåning så är det fördel att retur rör där är grövre. När vattnet faller ner drar det med sej resten.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #25 skrivet: 16 mar-19 kl 07:40 »
Henrik Uddemars kommentar:

Man använder en hel del av den tillförda energien för att få snurr på vattnet, hade man eldat med elström så vore den lösningen väldigt oekonomisk.

..  låter underlig Man förlorar inte energi i och med att det sker cirkulation.  All tillförd energi blkr värme i slutändan.. Skriver bara för att såna resonemang, om jag tolkar det rätt, lätt sprids som sanningar, men som är feltänkta

Det är inte bara det som inte stämmer.
Jag har självcirkulation i flera hus.

Det behöver inte jämt vara mycket värme innan det cirkulera, i en huset börjar det när pannan är på ca 30 grader om jag minns rätt, men kan ha varit aningen högre.

Man behöver inte ha jättestora element, inte ens stora, utan det fungerar med moderna element med.

Det behöver inte vara grova rör överallt, jag har 1/2 tums rör som minsta, utom på ett ställe där det är ett 10 mm kopparrör och det fungerar ändå.

Jag har både shuntar, kranar och termostatventiler, som det går att reglera värmen med.
Det går att stänga av element också  utan att det slutar fungera.
Jag behöver inte elda hårt, utan det räcker att underhålls elda lite bara för att ha en jämn värme.

Är det inte mycket kallare än -10 räcker det med att elda morgon och kväll, för att inte få så stora temperatur skillnader inne.
Är det -35 och man eldar så det är ca 22 grader inne på kvällen, så är det ca 15 på morgonen, men det har nog inte med värmesystemet att göra utan beror på hur välisolerad kåken är.
Har 10 cm spån i väggen och tvåglasfönster, där det är några trasiga rutor, så det räknas nog som dåligt isolerad kåk, så det kanske beror på var huset är också?




Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #26 skrivet: 16 mar-19 kl 10:02 »
För att kunna kritisera ett system och ens börja prata om förluster Så måste man först förstå hur det fungerar.
Ett självcirkulerande system fungerar genom att vatten när det värms expanderar.
Och vatten likt många andra vätskor kommer alltid att välja den enklaste vägen. Därför har man ett grovt stigarrör.
Och sedan fallande dimensioner.
Det finns en del till att lägga till i resonemanget. Men enkelt förklarat så hänherndet samman på det sättet.
Den absolut största nackdelen med ett självcirkulerande system är att det är trögt, jävligt trögt.

Förlusterna då, man sprider värme redan från stigarröret värme som man får inne i kåken
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #27 skrivet: 17 mar-19 kl 22:08 »
För att kunna kritisera ett system och ens börja prata om förluster Så måste man först förstå hur det fungerar.
Ett självcirkulerande system fungerar genom att vatten när det värms expanderar.
Och vatten likt många andra vätskor kommer alltid att välja den enklaste vägen. Därför har man ett grovt stigarrör.
Och sedan fallande dimensioner.
Det finns en del till att lägga till i resonemanget. Men enkelt förklarat så hänherndet samman på det sättet.
Den absolut största nackdelen med ett självcirkulerande system är att det är trögt, jävligt trögt.

Förlusterna då, man sprider värme redan från stigarröret värme som man får inne i kåken
Ditt påstående om att:

 Ett självcirkulerande system fungerar genom att vatten när det värms expanderar.....

Får mig att fundera om du förstått hur det fungerar. Det är inte anledningen till att cirkulation upostår vad jag vet..   


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #28 skrivet: 17 mar-19 kl 22:40 »
Ditt påstående om att:

 Ett självcirkulerande system fungerar genom att vatten när det värms expanderar.....

Får mig att fundera om du förstått hur det fungerar. Det är inte anledningen till att cirkulation upostår vad jag vet..   

Jo och pga att varmt vatten stiger.
Men expansionen får igång det hela och hjälper till under hela processen.
Det är ett större motstånd i det lilla röret än det stora.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #29 skrivet: 17 mar-19 kl 22:53 »
Att varmare vatten stiger känner jag till och att det är "motorn" i självcirkulation förstår jag.
 Hur hjälper expansion till "i hela processen"?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #30 skrivet: 17 mar-19 kl 23:02 »
Att varmare vatten stiger känner jag till och att det är "motorn" i självcirkulation förstår jag.
 Hur hjälper expansion till "i hela processen"?
Se föregående svar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #31 skrivet: 17 mar-19 kl 23:09 »
Se föregående svar.
Det ger ingen vidare information och är därför rätt meningslöst. Kan det vara så att expansionen t.o.m. inte ens har nån reel funktion då du inte verkar vilja svara eller dela din kunskap?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #32 skrivet: 18 mar-19 kl 06:52 »
Att varmare vatten stiger känner jag till och att det är "motorn" i självcirkulation förstår jag.
 Hur hjälper expansion till "i hela processen"?
När vattnet expanderar blir det lättare och stiger. Det är ju samma mängd molekyler men i större volym.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #33 skrivet: 18 mar-19 kl 21:39 »
När vattnet expanderar blir det lättare och stiger. Det är ju samma mängd molekyler men i större volym.
Ja det är jag med på. Fast det verkar inte vara det vilden menar. Har nu läst svaret och försökt förstå.
Kan nog se hur han tänker. Fast gjorde det inte alls tidigare. Har aldrig hört den ideen förr.

Som jag förstår det. Expansion sker vid uppvärmning. Då stora rör "uppåt" på "utgående" vatten har mindre motstånd än på motstående side skulle vattnet börja röra sig däråt.
Detta skulle då fungera som en "startmotor" som får igång en liten rörelse.

Om expansionen verkligen är så stor att det kan ge den effekten är det ju verkligen intressant. Synd att jag isåfall inte förstod det eller vilden inte ville berätta mer då jag ifrågasatte det.

Dock tänkter jag att motståndet i ett system = det högsta motståndet.  Kul om nån kan ha ett bra input på detta!


 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Självcirkulation vattenburen vedvärme?
« Svar #34 skrivet: 19 mar-19 kl 08:07 »
Ur strömningsmotståndssynpunkt så spelar det ingen roll var i systemet strypningen sitter. Vatten är som bekant, liksom andra vätskor, inkompressibelt. Däremot kan det möjligen ha en viss betydelse att ett grövre rör som stigarledning innebär att man har en förhållandevis större volym hetvatten med låg densitet i systemet.  Men alla husvärmesystem med självcirkulation som jag känner till, har samma rördimensioner på både stigar- och returledning, så det är nog mer en akademisk än praktisk fråga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser