Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning av växthus  (läst 10423 gånger)

Lindbloms

  • Inlägg: 31
    • Uppland
uppvärmning av växthus
« skrivet: 05 feb-12 kl 15:02 »
Jag har funderat en del på hur man skulle kunna bygga ett varmväxthus som skulle fungera för uppdrivning av växter från ca feb till maj när det är dags att plantera ut dem. Det skulle alltså behöva vara ca 15-18 grader där inne och jag undrar om det är någon som hat erfarenhet, tips eller idéer hur man ska bygga och ordna värmen utan att använda el-element som blir både dyrt och känns slösaktigt. Kompost? Ta tlllvara solenergin på dagen? ...? Hur har ni det ordnat som har uppvärmt växthus?

Tacksam för svar! 

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 20:57 »
Det vanliga är att man använder varmluft, där luften blåses genom plasttunnlar med lufthål i. Tunnlarna lägger man ut i bäddarna så kommer värmen dit den bäst behövs.

Eftersom oljan är så dyr är nog en pelletspanna det vettigaste, men det utbudet är ganska begränsat.

Att ha bra isolering är ju energisparande, så att köra värme i ett växthus med enkel plastfolie eller glas är nog ingen idé, dubbel folie eller kanalplast av god kaliber är vad som krävs.

Vi har just nu drygt tio grader kallt och att värma upp ett växthus såhär års är nog en dum idé.
snus? vad är priset på en pris?

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 21:17 »
Det finns miljösnåla lösningar där man använder solfångare (kombinerst med uppvärmning av stenbädd i / under odlingsbäddarna för att lagra värme) och jag har sett varianter på rocket mass heater som värmer upp växthus samt värmealstrande kompost och/eller höns i växthuset.

Det finns en del häftiga lösningar på nätet, jag har ej provat själv dock.

Johan

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #3 skrivet: 13 feb-12 kl 16:15 »
Tja i de flesta fall är varmväxthus vintertid inget i vårt klimat.  Det krävs ett väldigt bra isolerat växthus, för det första, sedan  gärna spillvärme som annars gått till kråkorna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #4 skrivet: 18 mar-19 kl 22:55 »
Puttar upp! Någon som vill dela med sig av fler tips?
Självhushåll till nytta och nöje

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #5 skrivet: 18 mar-19 kl 23:08 »
Vi ska bygga vinterträdgård.
Denna ska inte vara uppvärmd utan vi ska jobba med varmbäddar och antagligen blir det rullande sådana.
Tanken är då att man ska kunna förodla och dra upp växter.
För att hålla värmen inne så är tanken att använda samma principer som ute men med mindre isolering kring bädden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #6 skrivet: 19 mar-19 kl 08:10 »
De vinterväxthus som numera drivs med framgång i Sverige, är sådana som har tillgång till praktiskt taget gratis värme - t ex spillvärme från en närbelägen industri. Det förekommer också att man utnyttjar spillvärmen från större krafttransformatorer i elnätet till att värma växthus.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #7 skrivet: 23 jul-19 kl 14:39 »
Jag har inte sett en bra miljövänlig och enkel lösning för mindre växthus. Tyvärr har vi ingen industri i närheten. :)

Man kan värma med ved men då behövs det mycket ved och mycket jobb. Och elda varje dag när det är kallt. Och något sätta att bevara värmen. Sten? Vatten?

Det finns några som använt spillvärmen från huset för att värma växthuset/altan/vinterträdgården. En bra lösning med fläktar/bdt-vatten osv är lockande. Jag har för mig att Suresh (en gammal användare här) har något liknande.


Och ska man drömma så kan man bygga boningshuset i växthuset.

https://www.byggahus.se/bygga/du-inte-fick-veta-om-huset-vaxthuset-husdrommar
https://lantliv.com/lantliga-hem/vi-byggde-vart-hus-i-ett-glasvaxthus/


Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #8 skrivet: 23 jul-19 kl 14:49 »
Solceller och koppla upp sig mot nätet och bara leverera på sommaren och värma växthuset på vintern, med förbrukning som motsvarar det du levererat kanske?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #9 skrivet: 23 jul-19 kl 14:49 »
Jag har inte sett en bra miljövänlig och enkel lösning för mindre växthus. Tyvärr har vi ingen industri i närheten. :)

Man kan värma med ved men då behövs det mycket ved och mycket jobb. Och elda varje dag när det är kallt. Och något sätta att bevara värmen. Sten? Vatten?

Det finns några som använt spillvärmen från huset för att värma växthuset/altan/vinterträdgården. En bra lösning med fläktar/bdt-vatten osv är lockande. Jag har för mig att Suresh (en gammal användare här) har något liknande.


Och ska man drömma så kan man bygga boningshuset i växthuset.

https://www.byggahus.se/bygga/du-inte-fick-veta-om-huset-vaxthuset-husdrommar
https://lantliv.com/lantliga-hem/vi-byggde-vart-hus-i-ett-glasvaxthus/

Suresh hade främst ett avlopp i växthuset som var anslutet till huset.
Det innebar att det ganska frostfritt i växthuset och när han väl eldade så slapp det varmluft ut dit.
Växthuset innebar även att han fick värme från det då det blev väldigt varmt där när solen började visa sig efter vintern.

En lösning är att ha liggande skorsten, så gjorde man i en del orangerier i princip golvvärme.
Man använde även lösningar med att fylla diken under golvet med hästdynga som fick brinna där under vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #10 skrivet: 23 jul-19 kl 14:52 »
Solceller och koppla upp sig mot nätet och bara leverera på sommaren och värma växthuset på vintern, med förbrukning som motsvarar det du levererat kanske?

Med tanke på att vattenvärmande solrör har en väldigt bra verkansgrad så är det ett bra alternativ som kan fungera riktigt bra i samband med andra lösningar.

Det finns tyvärr inga bra lösningar som fungerar hela vintern utan man får antagligen jobba med fleramlösningar för att få en fungerande helhetslösning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #11 skrivet: 23 jul-19 kl 14:53 »
Solceller och koppla upp sig mot nätet och bara leverera på sommaren och värma växthuset på vintern, med förbrukning som motsvarar det du levererat kanske?

Så gör vänner till mig. Fast de värmer poolen i stället för växthus. De går plus på elen pga av stora paneler på ladan. Men det tar några år innan det går plus, 20 år?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #12 skrivet: 23 jul-19 kl 15:06 »
Med tanke på att vattenvärmande solrör har en väldigt bra verkansgrad så är det ett bra alternativ som kan fungera riktigt bra i samband med andra lösningar.

Det finns tyvärr inga bra lösningar som fungerar hela vintern utan man får antagligen jobba med fleramlösningar för att få en fungerande helhetslösning.

Du missförstod nog mig, jag menade solceller som ger el på sommaren till elbolaget och sen får man tillbaka el av dom på vintern, för att värma.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #13 skrivet: 23 jul-19 kl 17:10 »
Du missförstod nog mig, jag menade solceller som ger el på sommaren till elbolaget och sen får man tillbaka el av dom på vintern, för att värma.

Jag förstod dig perfekt.
Men det krävs ganska stora solceller för att det ska bli ett nollresultat.
Därför menar jag att man behöver flera lösningar för att få ekonomi i det.
Det kostar ganska mycket att hålla ett växthus uppvärmt över vintern.
Använder man möjligheten att värmamvatten med direkt sol så blir steget till att använda el för att värma det sista betydligt mindre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #14 skrivet: 23 jul-19 kl 17:20 »
Du missförstod nog mig, jag menade solceller som ger el på sommaren till elbolaget och sen får man tillbaka el av dom på vintern, för att värma.
Tyvärr är det så att solcellerna bara ger el på sommaren. Visst en får betalt;
I juni 2019 producerade vi 2978 kWh och sålde 2385 kWh och fick för detta 956:-
Vi köpte in från E.O.N. 439 kWh och det kostade oss 1307:-

På vintern ex i januari producerade vi 382 kWh , sålde 62 kWh för 46 kronor
Köpte in av E.O.N. 3670 kWh för 6363 kronor

Som du ser så blir det inget över på vintern från din solcellsanläggning och elbolaget ger inget "tillbaka" på vintern för att du producerat på sommaren.
Det enda du får tillbaka är i form av skattereducering på 60 öre/ såld kWh

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #15 skrivet: 23 jul-19 kl 22:05 »
Finns växthuset?
Om inte, hur stort?
Är det tänkt för åretruntbruk om man investerar i värmesystem eller bara för uppdrivning på försäsången?
Skall det dras upp i kruka eller i långbäddar?

Långbäddar kan jordvärmas med vattenslang (tänk golvvärme) nergrävd ca 15-20cm. använd stora nergrävda vattentankar under gängarna och lägg träspångar över. Det blir en bra volym som termisk massa.
Värm vattnet med solfångare, vattenmantlad kamin eller pelletskamin och luft/vatten värmepump.

Bygg möjlighet att  göra små "växthus i växthuset" under tiden det är kallt i luften.
En begagnad ftx luftvärmeväxlare kan oxå hjälpa till att cirkulera och återvinna luften inne i växhuset.


recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #16 skrivet: 11 aug-19 kl 10:13 »
Vilda förlsag på några mer experimentella idéer/lösningar som nog är varianter på vad andra redan har föreslagit:

Ett strömavbrottssäkert alternativ med uppvärmning via egenbyggd raketkamin kopplad antingen till stenbädd ("rocket mass heater") som löper parallet med odlingsbäddarna eller - ambitiösare - en raketkamin med vattenmantling (kopparspiral) kopplad mot ett vattenmagasin delvis nedgrävt i växthuset och med vattenburen uppvärmning via självcirkulation, öppen expansionstank och "rörelement". Orangeriet i Bergianska trädgården har ett sånt uppvärmningssystem, en lösning som kanske kan förenklas i ett mindre växthus, bild: http://1.bp.blogspot.com/_6Qv_Bt2UiZo/SLlwVEJJFVI/AAAAAAAAAFA/m0Lxx-WwMLk/s1600/Bergianska(1).jpg

Ett annat lite mer "passivt" alternativ är någon variant av "jordkällarväxthus" - https://undergroundhousing.com/greenhouse_book.html

Kanske kan man kombinera dessa två lösningar på något vis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #17 skrivet: 11 aug-19 kl 11:05 »
Det bästa är nog trots allt att skörda på hösten och lagra så man klarar sig över vintern. Lite ljusrörsodlad sallad inne i boningshuset för att få något grönt under mörka vintern. Gärna arrangerat så det blir en snygg eller praktisk ljuspunkt i hemmet.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #18 skrivet: 11 aug-19 kl 12:04 »
Orangeriet i Bergianska trädgården har ett sånt uppvärmningssystem, en lösning som kanske kan förenklas i ett mindre växthus, bild: http://1.bp.blogspot.com/_6Qv_Bt2UiZo/SLlwVEJJFVI/AAAAAAAAAFA/m0Lxx-WwMLk/s1600/Bergianska(1).jpg




Kan du skriva mer om detta orangeri? Hittar ej info om det och denna bild.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: uppvärmning av växthus
« Svar #19 skrivet: 11 aug-19 kl 16:04 »
För mig fungerar bildlänken. Jag lägger upp den här i tråden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser