Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåttermaskiner - konstruktioner  (läst 7435 gånger)

louise

  • Gäst
Slåttermaskiner - konstruktioner
« skrivet: 18 jun-07 kl 10:51 »
Har pågång en slåtterbalk å säljer började prata om olika konstruktioner. Den här har två knivar och inget "skydd" framåt så den kunde vara känslig att använda där det är stenigt. Andra slåtterbalkar har tydligen nån sorts gafflar framåt eller nåt sånt. Nån som kan hjälpa mig i djungeln?

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #1 skrivet: 19 jun-07 kl 23:54 »
Jag har sett två principiellt olika typer av knivslåttermaskiner. De konventionella som sett ut ungefär på samma sätt ända sedan de var hästdragna. Dessa har kraftiga fingrar som sticker ut framför knivarna. På fingrarna sitter också motstål som knivarna skär emot. Knivbladen ser ut som en stympad triangel som nitas fast på ett plattjärn. Kör man i något hårt lossnar de eller går av och man får nita fast en ny. Den andra varianten har två knivar som s a s går åt varsitt håll och utgör motskär åt varandra. Den varianten har jag bara sett på små slåtterbalkar man går efter, med det annonseras om sådana för traktordrift också. Jag har hört att den senare varianten ska ha mindre benägenhet att trassla in gräs och vara bättre på att hantera gräs som lagt sig.

Det  som sannolikt är enklast både att köra och underhålla (=byta knivar) är rotorslåttermaskiner. De fungerar som en konventionell gräsklippare med ett antal tallrikar med vanligen två knivar per tallrik. Det är liten risk att gräs hänger sig, enkelt att byta knivar och de är ganska okänsliga för sten och pinnar om de inte är allt för stora.

louise

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #2 skrivet: 20 jun-07 kl 12:02 »
Men då kanske min med dubbla knivar är ok att börja med ändå. En rotormaskin kan jag köpa när jag blivit miljonär:)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #3 skrivet: 20 jun-07 kl 12:20 »
Vad är det för traktor som ska användas till slåtterbalken då ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

LasseN

  • Inlägg: 23
    • Hulu Gård
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #4 skrivet: 20 jun-07 kl 13:27 »
Jag använde vår slåtterbalk för första gången förra året. Glömde i år hur man monterar den på traktorn men fick hjälp på alternativ. Du kan se en bild på den under tråden "Montering av slåtterbalk". Den fungerade utmärkt men man får räkna med att slipa knivarna. De är förresten riktigt billiga att köpa om de går sönder :)
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

louise

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #5 skrivet: 20 jun-07 kl 13:41 »
Hur många hektar hinner du slå mellan slipningarna?

LasseN

  • Inlägg: 23
    • Hulu Gård
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #6 skrivet: 20 jun-07 kl 21:59 »
Det beror på hur många stenar jag kör på och hur mycket sorken och vildsvinen har bökat upp marken. Jag försöker att märka ut stenar medan gräset är kort så jag kan se var de är vid slåttern. Jag har använt slipmaskinen till att slipa, det går ganska smidigt.
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

louise

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #7 skrivet: 22 jun-07 kl 12:49 »
Ja men nån siffra går väl att skrapa fram? 1 kvm, 1000 kvm innan du måste slipa?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #8 skrivet: 22 jun-07 kl 14:03 »
Hej!

Hade ett "vanligt" slåtteraggregat, men en kniv och "fingrar".  Körde minst ett hektar innan någon slipning behövdes, mestadels alltihop (ca 3 hektar) urgammal vall.  Mesta problemen var gamla rötter, som fastnade och jag fick byta knivblad.

Filade mina knivar, också enkelt och snabbt.

Edgar

klorofyll

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #9 skrivet: 22 jun-07 kl 16:30 »
Det kan nog stämma ca 1 ha. Men om man har som vi i småland kan det ju bli tre slipningar per ha :(.  Det är viktigt att ha vassa blad annars så slits höet av istället för klipps. Det fastnar och j..vlas. Men det är inga problem att slipa.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #10 skrivet: 24 jun-07 kl 11:54 »
Att slå med slåtterbalk är en konst. Man ska ha rätt slipning på knivarna, man ska ha rätt hastighet beroende på gräset och rätt vinkling av knivarna mot marken.
Om allt detta inte stämmer kommer det bara att bli en stör hög med ihoptrasslat hö på slåtterbalken.
Tuvor och ojämt gräs är ibland nästan omöjligt att slå av effektivt.

Men när man väl fått in snitsen så brukar det gå någorlunda....

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #11 skrivet: 24 jun-07 kl 17:05 »
har precis fått hem traktorn och jag och ägarn, som inte heller kan så mycket, har försökt montera slåttermaskinen. Men maskinen går inte att sänka ner om man inte samtidigt har ställt in knivarna i lite för mycket lutning mot backen. De är inte jäms med marken utan lutar en anning neråt. Stången till hydraulen måste vara tillräckligt kort för att det ska funka, men då blir det alltså fel lutning på knivarna. Lösning? Kan jag ställa in lutningen på knivarna nån annanstans?

klorofyll

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #12 skrivet: 26 jun-07 kl 19:30 »
Det finns en mittstång på traktorn på bilden  kallad tryckstången (toppstång) Dvs stången mitt bak på traktorn. Den brukar man kunna justera i längd. Du vrider sig knivarna och du ska kunna få en rak "klippning". Utförlig beskrivning med glädjeämnen och problem kommer så fort regnet slutat och vi fått börja med slåttern!

louise

  • Gäst
Re:Slåttermaskiner - konstruktioner
« Svar #13 skrivet: 26 jun-07 kl 19:50 »
Ja men det är den stången som är problemet. När jag länger den=raka knivar, funkar inte hydraulen, den fastnar längst upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Sundance, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser