Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla och kitta 30 år gammla fönster  (läst 1041 gånger)

alex

  • Inlägg: 18
Måla och kitta 30 år gammla fönster
« skrivet: 20 sep-18 kl 18:53 »
Hej
Jag håller på att starta ett bygge på ett lösvirkeshus. Jag vill gärna ha spröjsade fönster men de är ju så dyra.
Hitta de en kille som vill sälja sina spröjsade fönster ( flaggfönster). De har stått 30 år i en uppvärmd källare. Han nämner att de behöver kittas och målas om.
Så nu undrar jag hur jag vet om träet e ok?
Och är det mycket jobb med att måla och kitta ?
Mvh Alex

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla och kitta 30 år gammla fönster
« Svar #1 skrivet: 20 sep-18 kl 19:38 »
Titta på dom och  prova att sticka med nått vasst där du tror de är ruttna.

Att de stått 30 år gör nog inget, hittade i min källare uppe på taket till ett litet rum fönster som legat sen 50-talet och de är det inget fel på.

alex

  • Inlägg: 18
SV: Måla och kitta 30 år gammla fönster
« Svar #2 skrivet: 20 sep-18 kl 21:13 »
Ok. Tack
Frågan e sen om jag vågar mig på projektet kitta och måla. Skulle vara ett spännande projekt men det kanske är att ta i eftersom de e 208 höga och 116 breda.  ??? ;D

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måla och kitta 30 år gammla fönster
« Svar #3 skrivet: 20 sep-18 kl 21:50 »
beror ju mycket på vilken stil huset kommer ha. skulle väldigt lustigt ut med två meter höga fönster på ett enplanshus av älvsbyhus-stil. bör ju vara lite takhöjd om du tänker ha radiatorer under fönstren.

är de kompletta fönster eller lösa bågar så du behöver komplettera med karm och innerbågar?

googla lite så kommer du hitta både filmer o instruktioner hur du ska göra, inte särskilt svårt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


xlab

  • Gäst
SV: Måla och kitta 30 år gammla fönster
« Svar #4 skrivet: 28 okt-18 kl 09:26 »
Anv värmepistol och (koka) ga: färgen, men var försiktig med att rikta den mot glaset då det kommer att spricka. Ta en färgskrapa och skrapa bort färgen , spackla med trä spackel ifall det behövs. Anv en liten spackelspade för att ta bort kittet och en (näbbgädda) för att få bort klammrena som håller glaset.
Gör rent trät från allt gammalt och olja in karmen , lägg i glas-klammer-kitt måla 2-3 stryckningar --->simsalabim fönster klart. Ungefär åtgång /fönster inkl torktid ca 4 timmar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser