Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isländsk fårhund  (läst 16987 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Isländsk fårhund
« Svar #20 skrivet: 03 jul-08 kl 07:06 »
Ska du ställa ut Gimskogen? Berätta hur det gick i så fall ;D

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Isländsk fårhund
« Svar #21 skrivet: 03 jul-08 kl 20:34 »
Birgit! Hur går det med hundskojeriet? Har affärerna gått bra? Tror inte det.Dina andra ersättningar hit och dit går ju bättre, eller hur. Nya projekt på gång? Bra flyt med jordbruksverkethar du ju fortfarande.

VAd har ditt inlägg här att göra????
blir väldigt tråkigt när man skriver på de här viset tycker jag....
 :-[



Och Jo Birgit vi skall försöka hinna åka ner o ställa ut våra tre islänningar... håller som bäst på att träna dem att stå ordentligt på komando o INTE sitta ner då man ser en godis i mattes hand.......

får se hur de går... :P

samt att gå med dem ordentligt i koppel.. då våra hundar nästa alltid går lösa här hemma så är de nästan alltid bättre på att gå utan koppel än med...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Isländsk fårhund
« Svar #22 skrivet: 03 jul-08 kl 23:20 »
Ja, det har sina sidor med frihet ;) Lycka till och berätta gärna hur det gick!

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Isländsk fårhund
« Svar #23 skrivet: 16 jul-08 kl 18:49 »
efter mycket om o men kom vi iväg till special utställningen för islänningar...

Mjölkade korna kl 4 på morgonen o for hemmifrån kl 6.... körde i 4,5 timme o kom till slut fram...
trots att jag lyckades svänga av E4an i fel avfart... men efter lite telefon samtal så lotsades vi rätt.. :-[

Det är verkligen en upplevelse för oss o hundarna... vi är ju allihop mest hemma på gården hela dar...

70 anmälda isländska hundar + 150 berded collis i två ringar brevid... då blir de mycket intryck för hundarna...

Ja..
för oss gick de faktiskt väldigt bra... :D

Vår gammel hund Wazzen fick 2 pris...  Han är ganska koer betn o har på de 2 tidigare utställningar vi varit på med honom alltid fått 3e pris... så vi var nöjda...

denna domare ansåg att han hade alla de utmärkande xteriör dragen han bör ha förutom att han då är alltför lågställd...
Nåt som vi själva tycker är lite kul är att han varje gång han ställts ut får kritiken 2en utmärkt , mycket välskött päls.."" o vi som nästan inte sköter pälsen alls...
de klart att vi borstar honom då han fäller och så... o nu badades han ju 2 dar före utställningen...  men annars så sköter sig pälsen nästan helt själv...

Vår lilla tik Hetta fick förtsa pris.. o de enda negativa var att svansen kunde varit bättre ringlad då hon har en sk C-knorr kallar jag de för...

O vår 2 åriga han hund Týr fick kritiken Utmärkt.... och fick en Klädsam rosa rosett... ;D
Och de var min dotter Emilia som visade Týr...
Så de var ju verkligen roligt...

de var 3 trötta hundar som sen sov hela vägen hem i baksätet på bilen... ;)



Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Isländsk fårhund
« Svar #24 skrivet: 17 jul-08 kl 07:24 »
De är så himla fina dina hundar gimskogen ;D Blir så sugen på en ny islänning ;)

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Isländsk fårhund
« Svar #25 skrivet: 22 jul-10 kl 16:07 »
de finns både korthåriga o långhåriga islänningar..
se www.islandshunden.se kolla tex under "islänningar till vardags.."

Pälsen är speciell.. snö fastnar inte, inte heller "skit".. våra tre hundar kan se förskräckliga ut ibland då de hjälp till att ta in korna på höstarna i upptrampade hagar... men då de legat inne i några timmar så är smutsen borta ur pälsen... den ligger på golver där de vilat...

Visst behöver man väl borsta dem lite ibland ... hellst då de fäller.. då brukar jag använda en borste med gummi piggar o då rasar de bara ull från pälsen.. har faktiskt försäkt spunnit lite av vår långhårig islännings ull.. o de bev JÄTTE mjukt garn...


Hej

Rör upp en gammal tråd då vi har funderat på denna ras i framtiden och du verkar väldigt kunnig.

Vet du, eller någon annan för den delen, om vissa Islänningar kan anses allergivänliga? Jag skriver vissa, för jag har stor erfarenhet av hundar och är mycket väl medveten om att ingen ras kan benämnas "allergihund".

Tacksam för upplysning i ämnet
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Isländsk fårhund
« Svar #26 skrivet: 23 jul-10 kl 06:41 »
De lämnar ju inte korta täckhår som fastnar överallt. Det kan ju påverka möjligen. När de fäller är det ju främst underullen som bara släpper. Vet inte hur det är med den korthåriga varianten, Gimskogen?

Det är lite som med kattallergiker, vissa tål ju perserkatter, för de har en helt annan pälskvalité.

Det bästa är väl att testa med att besöka någon som har islänningar och se om man reagerar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isländsk fårhund
« Svar #27 skrivet: 23 jul-10 kl 10:25 »
Pälsens längd och kvalitet spelar ingen som helst roll, eftersom det är hudavlagringarna som man är allergisk mot. Så det gäller att hitta en hund med bra hud, som inte mjällar och som innehåller mindre andel allergener, så kan det gå bra.

Men det är en stor risk att köpa hund när man är allergisk, allergin kan bli värre utan att man kan förutse det, kort eller lång tid efter det att man skaffat hunden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Isländsk fårhund
« Svar #28 skrivet: 23 jul-10 kl 11:46 »
Tack för svar!

Jo vi har tre hundar (storpudlar och Akita) och jag har haft flera hundar tidigare så jag vet hur det fungerar med allergier. Vissa är allergiska mot hundarnas saliv. Jag har också hästar av en ras som anses allergivänlig.

Jag kanske var otydlig i min frågeställning, men det jag undrar är ifall islänningarna anses allergivänligare? En bekant till mig (inte hundmänniska) har i sin tur en bekant som har islännig, och h*n säger att vissa islänningar är allergivänliga. Den h*n har sägs vara allergivänlig men jag har inte träffat den.

Vi kommer självklart besöka kennel innan vi köper en. Det är bara en undran jag har, om påståendet stämmer; att de skulle kunna vara allergivänliga.

Tacksam för svar


Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

MrBister

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Isländsk fårhund
« Svar #29 skrivet: 23 jun-14 kl 00:08 »
Jag och min sambo vill skaffa vår första hund nu och vi båda är överens om att vi vill ha en brukshund och att den ska vara av urhundstyp. Vi är framförallt intresserade islänningen men ingen av oss har någon tidigare erfarenhet av rasen. Har en lapsk vallhund i familjen som är en riktig pärla och faktiskt anledningen till varför vi vill ha en liknande hund.  Ingen av oss har haft egen hund tidigare men vi båda har haft mycket hundar i vår omgivning men det jag undrar nu är vad ni, som har erfarenhet av rasen, tänker om detta. Är detta en ras för oss som förstahund eller är den svår? Vi flyttar ut på landet snart och vill ha en hund som vill vara med på äventyr och hjälpa till på gården!  :)

plocke_pinn

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Isländsk fårhund
« Svar #30 skrivet: 27 nov-15 kl 09:01 »
Försöker dra lite liv i denhär tråden igen =) Jag funderar på att skaffa isländsk fårhund och mailat några från SIFK hemsida, men inte fått några svar (dom som jag mailat kanske inte är "aktiva" längre, vad vet jag). Så jag undrar om några här inne har koll på några bra uppfödare ? bor i Västra Götaland, så inte allt för långt bort. Har bara träffat två islänningar förut, så vill gärna åka runt och träffa lite fler hundar för att känna på rasen. Vad har ni andra att säga om rasen? Har tidigare haft en Australian Shepherd, men förstått att islänningen är något "lugnare"? Hoppas på svar  :)

GME

  • Inlägg: 48
SV: Isländsk fårhund
« Svar #31 skrivet: 27 nov-15 kl 10:27 »
Hej Plocke-pinn!
Jag är inne på min andra islänning. Islänningar är charmiga, trevliga mot besökare och ofta skälliga, vilket dock kan stävjas om man börjar tidigt.
Men förvänta dig inte att de på allvar kan hjälpa till på gården. Ta det som en bonus om det händer.  De är ganska självständiga och arbetslusten är inte så hög.
Kanske går rasen, liksom de flesta andra, mot snygga hundar med sämre arbetsegenskaper.
Men om du köper ett bra exemplar med vallningsegenskaper i släkten och jobbar mycket med hunden så kan det kanske funka att den är till nytta på gården.
Annars får du ha den för charmens skull...

plocke_pinn

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Isländsk fårhund
« Svar #32 skrivet: 27 nov-15 kl 13:25 »
Tak för svar GME  :)
När du säger att dom är "självständiga och arbetslusten inte är så hög", menar du då att dom inte är så samarbetsvilliga?
Vart bor du någonstans och från vilken uppfödare har du köpt ?  :)

 

GME

  • Inlägg: 48
SV: Isländsk fårhund
« Svar #33 skrivet: 27 dec-15 kl 16:42 »
Tak för svar GME  :)
När du säger att dom är "självständiga och arbetslusten inte är så hög", menar du då att dom inte är så samarbetsvilliga?
Vart bor du någonstans och från vilken uppfödare har du köpt ?  :)

Hej! Ja, samarbetslusten är inte jättehög. Det är lite "kan själv" över dem. Samtidigt kan man få upp dem en bit i klasserna vad gäller t ex tävlingslydnad, bara det finns bjuds mycket köttbullar och/eller leksak.
Jag bor norr om Stockholm och min första hund kom från norra Uppland. Hon var dominant, vallande, trogen, ej helt rastypiskt utseende, arbetssökande - allt på samma gång.
Min nya hund är jättesöt och mycket rastypisk, kampglad, jaktglad, inte vallande, inte så arbetsuthållig...
Två ganska olika hundar.
Jag var aktiv i klubben ett tag på 90-talet, men sedan ebbade det ut.
Jag är ingen expert på rasen, har bara skaffat mig en del uppfattningar. 
Mitt intryck är att många hundar ägs och/eller uppföds av medelålders och äldre människor som oftast bor på landet men inte låter sina hundar arbeta aktivt annat än med att larma när det kommer folk.
Jag ser islänningen som en typisk gårdshund, allroundhund - halvdålig på allt ;) Man kan prova på nästan varje hundsport som finns med den, men den kommer sällan bli framgångsrik i någon av dem.
Möjligen viltspår? Bruksspår kan också gå, men många skulle inte klara skottprovet. 
Vad gäller vallning så kan den aldrig tävla med en bordercollie, men har man tur och det finns lite anlag kvar i generna så kan de samla in en flock djur och hålla den samlad medan man för flocken dit den ska vara.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser