Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som kissar inne..  (läst 17064 gånger)

Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Katt som kissar inne..
« skrivet: 06 feb-06 kl 19:05 »
Hjälp!

Vi  hämtade hem två stycken kattungar nu i höstas (syskon) de hade fått vara kvar hos sin mamma ganska länge och de gick på lådan så fint. När de kom hem till oss funkade det mycket bra... i några veckor tills pojken började kissa och bajsa innomhus... Och hellst i vår säng (dit vi numera stänger..). Numera kissar han "bara".  Vi har försökt tackla problemet på alla möjliga sätt. Vi bor på en stor gård så de får vara ute hur mycket de vill, och så har de lådan innomhus. Vi har även tagit bort mattor och dyligt... Det är ju inte så kul att stå ute i en is-kall bäck och tvätta (har inget rinnande vatten inne..) :P Vi har sedan tidigare en hankatt här, men de ligger alltid och gosar tillsammans!

Tacksam för yipps och idéer!


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 19:19 »
En idé är att katten börjar bli könsmogen och därför pinkar in sitt revir. Ett "yipps" är i så fall att låta kastrera honom innan ni tvingas sanera hela hemmet.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 12:28 »
9/10 fall brukar lösas genom att kastera katten. Om inte det hjälper kan du prova att hålla fler kattlådor i huset på olika platser (ej i närheten av sovplats och matplats). Du bör ha finkorning, luktfri och dammfri kattsand. På de ställen katten pinkar kan du prova att tvätta med sprit (inget rengöringsmedel med ammoniak i), sen ställa dit en matskål. Om katten gärna pinkar i soffan etc kan du prova att lägga dit aluminiumfolie eller nått annat otrevligt material. Då tycker inte katten om att ställa sig där och pinka.

Hoppas att du får bukt med problemet!!! Börja med att kastrera katterna!!!
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #3 skrivet: 13 feb-06 kl 12:31 »
Jo just det... Sätter han sig på hunk för att tömma blåsan?? Eller sprayar han?? Alltså att han står med benen sträckta och sprayar en stråle på vertikala ytor??  Det jag skrev om i förra svaret var blåstömning!!

Om han sprayar så är den bästa lösningen oxå att kastera honom!!

Lycka till!!!
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Eulalia

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #4 skrivet: 13 feb-06 kl 13:13 »
ännu ett  tips som gör det otrevligt att återkomma till förbjudna bajsställen:
strö ut lite peppar eller annan flygig starkdoftande krydda som kliar i näsan.

Eller ställ ut lådor på flera ställen i huset, bara ett tag..

Fast jag tror inte problemet är förvirring, utan att han protesterar mot nåt (sotis kanske?)  eller blivit könsmogen o pinkar (bajsar??) in revir



Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #5 skrivet: 13 feb-06 kl 14:05 »
Tack för svar!! Viska kastrera honom, men veterinäen säger att inte förräns i mars..såå vi väntar! Senast idag kom jag på honom. Han verkar inte pinka revir utan han sätter sig ner och tömmer heeela blåsa *pust* men jag ska absolut testa att lägga ut obehagliga ting där han går (bla i vedkorgen... ) Och inte vill han kissa där han får mat *smart!*  ;D

Tack och fortsätt gärna ge mig tipps!

sidra

  • Inlägg: 70
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #6 skrivet: 18 feb-06 kl 14:48 »
Vi hade också en katthane som kissade i våran säng. Fy så äckligt att krypa ner på kvällen och upptäcka att det är älldeles vått.
Nånstans läste jag att man kan lägga torrfoder där dom kissar för dom kissar inte där dom äter. Kanske är bättre med torrfoder i sängen än kattkiss.

Alore

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #7 skrivet: 01 mar-06 kl 16:56 »
Tack för svar!! Viska kastrera honom, men veterinäen säger att inte förräns i mars..såå vi väntar! Senast idag kom jag på honom. Han verkar inte pinka revir utan han sätter sig ner och tömmer heeela blåsa *pust* men jag ska absolut testa att lägga ut obehagliga ting där han går (bla i vedkorgen... ) Och inte vill han kissa där han får mat *smart!*  ;D

Tack och fortsätt gärna ge mig tipps!


Kastrering är helt okej från 6 månaders ålder! Har din veterinär inte koll på det kanske du ska vända dig nån annastans ;) Om katten nu är över 6 månader, men det tolkade jag det som?

Förhoppningsvis kommer det lösa sig med kastreringen, annars finns det lite fler saker. Är du säker på att han inte har urinvägsinfektion? Katter som får UVI får ju ont, och då de börjar förknippa lådan med smärta sätter de sig ofta på andra ställen, gärna mjuka saker. Kolla upp det också!

Sen kan ni ju täcka över kissvänglia saker, t ex vedkorgen. Köp en billig presenning och lägg över, det prasslar otäckt och är INTE kul att kissa på eftersom kisset inte försvinner nånstans ;) Som sagt, det kan även funka att ställa en skål mat precis där han brukar kissa eftersom katter är renliga och inte vill utföra sina behov där de äter. Skäll aldrig på honom när han kissar fel, men beröm väldigt mycket och ge mycket positiv uppmärksamhet när han kissar rätt. Hm. Det finns många fler tips på ett superkattforum som finns på http://home.katter.nu/kattforum - kolla gärna in där! Lycka till!

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #8 skrivet: 01 mar-06 kl 19:23 »
Ænnu ett tips: Bløt ett papper med hans kiss och lægg det i sandlådan som du vill att han ska anvænda. Då har han sin lukt dær och går kanske dit.
Han ær ju inte så liten længre så han tål att du sæger till honom med ett nej och ett fræs-ljud om du ertappar honom. Om du hittar
en flæck som han gjort så kan du visa honom den och sedan bæra honom till lådan. Det senare kanske han inte begriper, men i så fall ær det inte mer med det.
Katter kan vara envisa, en del ær inte lættuktade alls. Vintern -05 så tog jag hand om en ung hane åt en kompis. Att væssa klorna på
badrumstapeten något han verkligen gillade, och jag kunde inte stænga dørren dit pga risk før att vattenledningen kunde frysa.
Jag børjade med att sæga nej och jaga ut honom... han gjorde om det. Jag fångade honom, såg honom i øgonen och fræste. Han gjorde om det ændå.... Till slut så stod det på liv och død. Skulle jag
få fortsætta hyra stugan måste jag uppfostra kattskrællet.
Då till sist då jag återligen hørde det vælbekanta kløsljudet så fångade jag honom -inte helt lætt før vid det laget visste han att han gjort någåt som jag inte gillade. Tog honom i nackskinnet och
spolade honom i iskallt vatten. Då gav han upp! Tapeten fick vara
ifred. Jag ær inte stolt øver att jag misshandlade Lotus, men vad gøra? Han var ungefær ett halvår då och han blev inte psykiskt
knæckt utan væxte och blev vacker och stolt, som katter ska vara.

Alore

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #9 skrivet: 01 mar-06 kl 20:03 »
Du ska absolut inte skälla på honom när du kommer på honom med att kissa fel. Han vet redan att det är ett dåligt beteende, och om du börjar skälla på honom kommer han bli enormt osäker och risken finns att du får en instabil katt som håller sig eftersom han inte vågar kissa. Istället ska du berömma, berömma och berömma mer när han går på lådan på rätt ställe, och ignorera honom när han kissar fel.

Men som sagt - kolla så han inte har UVI, samt kastrera, så tror jag han kommer börja kissa rätt igen!

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #10 skrivet: 02 mar-06 kl 11:32 »
Bestraffning eller inte....

Jag tycker det hær børjar likna en diskution om hur man får småbarn torra! Jag har inte något eget barn, men jag vet att åsikterna går vitt især om det. Jag ær av den åsikten att det inte
ær fel att tydligt och bestæmt tala om før ungarna att man inte
gillar att dom gør det i byxan sedan dom blivit så stora att dom kan sæga till, och kanske till och med gå på pottstolen sjælv.
Det ær om man gør en massa væsen av det, skæller, påminner
barnet om gamla olyckor, hela tiden tjatar och tjatar om pottan som sjælvkænslan tar skada. En 2-3 åring har ingen aning om att
bløjor kostar pengar och att det ær jobbigt før mamma att tvætta
klæder.... En katt kan inte førstå hur gammal den æn blir!!


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #11 skrivet: 02 mar-06 kl 15:35 »
Fjällsäter,

För att komma med ytterliggare ett gott råd, skaffa dig en bra blomsterspruta och håll koll på katten, varje gång han sätter sig för att kissa nånstans sprutar du vatten på honom, så småningom lär han sig att det är okej att kissa i lådan. Det funkar bra med katter som vässar klorna på möbler och dyl också, jag har aldrig skällt,slagit eller hotat mina katter men däremot sprutat dom med vatten, jag har haft 25 katter genom livet varav INGEN gått på borden, vässat i möbler eller kissat nånstans. Prova vattenspruta men kastrera honom först, det finns inget som säger att du inte kan kastrera honom vid 6 månaders ålder. Troligtvis är han redan könsmogen (känner man på doften på urinet) och troligtvis vill han markera för att du har ytterliggare en hane( om än kastrerad) hemma.

Lycka till!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #12 skrivet: 08 mar-06 kl 20:05 »
Hmm.. jag har testat det mesta!! Men nu gör vi helt enkelt så att katterna bara får vara inne en sådär 6 timmar per dygn, då äter och sover de endast inne.. :) Och jag kan säga att han struntar totalt i om det ligger plast eller dyligt på hans favvo ställen.. då väljer han bara nya.. hehe. dessamma gäller med maten. Men nu var det ett tag sen senaste olyckan.. (3 dar?)

Villemo24

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #13 skrivet: 09 mar-06 kl 09:05 »
Hej jag har oxå haft problem med mina katter som kissar inne...jag provade oxå allt, till slut så gjorde jag såhär...så fort katten hade ätit och sovit en stund och jag märkte att dom började gå omkring, då släppte jag ut dom, eller satte dom på lådan...dom får gärna vara inne och sova och äta, men busa kan dom göra ute...till slut lärde sig katten att man skulle gå ut och pinka,
och lärde sej även att gå till lådan när dom vaknade och hade sovit en stund...det tar lite tid, men rom byggdes ju inte på en dag som sagt...

DunderBettan

  • Inlägg: 40
    • Skåne
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #14 skrivet: 12 mar-06 kl 17:38 »
Har du skaffat en till kattlåda? Om inte, så rekommenderar jag dig att göra det.

Jag har själv haft katter (honor) som kissat lite överallt. Det är jätte jobbigt. Den minsta slutade när hon steriliserades och den äldre slutade inte förrän hon fick huset själv.

För att återgå till ditt problem...
Jag tycker att du ska försöka komma underfund med varför han inte vill kissa i lådan. För det är det som är problemet.  ;D Inte att han kissar överallt annars, även om det själv klart är jobbigt. Om du försöker lösa problemet genom att göra det otrevligt där han kissar, t.ex. i soffan, så kommer han bara att hitta nya ställen. (Precis som du redan börjat märka.) Gå till roten med problemet.
Som många föreslagit så är kastrering en given lösning. ;)
Jag tror också att det beror på att du redan har en hankatt. Den nya katten kanske inte "får" kissa där den äldre kissat. Den känner osäkerhet gentemot den äldre katten.
Klassiskt är ju att katter kissar på fel ställen av osäkerhet eller revirmärkning.
Jag tycker inte att du ska skälla på katten. Den blir bara osäker och i värsta fall rädd för dig. Det är högst troligt att den kommer förknippa "skället" med dig och inte med händelsen. Om du kommer på den med att kissa, så är det bättre att du flyttar bort den till lådan (fast det brukar oftast vara omöjligt).
Men som jag skrev i början av inlägget, skaffa en till låda. Kanske det går att ha dem på vars ett ställe i huset.
Du får berätta hur det går.

Ett sätt att bli av med urindoften, eller snarare dölja den, är att blanda lite ättika i tvättvattnet.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #15 skrivet: 02 apr-06 kl 12:26 »
Det finns alltid en orsak till att katter kissar överallt. Är det inte pga könsmognad, är det ofta en protest mot någon förändring, ny familjemedlem (djur eller människa), ommöblering, längre tid ensam mm, ny kattsand mm mm.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

nån vänlig stadsbo

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #16 skrivet: 20 apr-06 kl 23:33 »
Vid det här laget är problemet kanske över? Hoppas det. Jag har levt med kiss-problemet i omgångar under flera år, med olika katter. Inte kul, otroligt skönt när man kan släppa på vaksamheten.
Det finns alltid en orsak till kissandet, jag håller med - men det är inte säkert att det hjälper att åtgärda ursprungsorsaken, för det som från början var en "logisk" reaktion kan ha blivit en dålig vana (precis som för människor) - och dåliga vanor är besvärliga att bryta, det kan kräva stor uthållighet...
Har inte funnit någon patentmetod, men olika åtgärder (de flesta har redan nämnts) har hjälpt mer eller mindre, olika i olika fall: kastrering, medicin mot urinvägsinfektion, ge stressad katt fristad från andra katter, snabb och effektiv rengöring var gång det "felkissats", egen låda till varje katt, annan sorts kattgrus, annan plats för låda, vattenflaska, kattavvärjningsmedel, vattenspruta, och så mycket mycket uppmärksamhet, och rättvisa mellan katterna.

(Jag skickar ett lite utförligare mail om våra erfarenheter direkt till trådstartaren.)

Kan rekommendera följande "kattpsykologibok" (kursbok för veterinärer): Feline Behaviour. Diskuterar orsaker till olika oönskade beteenden, och strategier för att ändra dem. Ganska trösterik läsning: författarna blundar inte för svårigheterna samt är respektfulla mot både katter och kattägare.

Lycka till...

Vickie

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #17 skrivet: 09 maj-06 kl 11:15 »
Hej, hoppas att problemet har löst sig det var ju ett tag sen nån skrev sist. Men annars har jag yttligare ett tips. Sprid ut kaffe-sump på ställen där katten inte får kissa. Kanske inte i sängen och soffan men tex i vedkorgen...... Har inte haft behov av att göra det själv men har hört att det ska fungera.  ;D Hoppas det ska gå bra...

Alore

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #18 skrivet: 21 maj-06 kl 17:52 »
Jag vill bara poängtera än en gång att det är MYCKET vanligt att okastrerade katter som börjar bli kmönsmogna kisasr inne! Det allra enklaste första steget är att kastrera! Vilket är helt okej att göra från 6 månaders ålder enligt SVA, som sagt. Hoppas det har löst sig!

Azeman

  • Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #19 skrivet: 01 jun-06 kl 22:21 »
När hämtate ni kattungen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser