Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövproblem  (läst 10411 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klövproblem
« Svar #20 skrivet: 23 dec-08 kl 23:34 »
Det verkar vara lite svårt att läsa? Jag skrev inte blöt ströbädd!!!! Det är den mjuka ströbädden som inte ger klövarna varken slitage eller motion.
Jag har inte svårt att läsa, men ser inte växande klövar som ett klövproblem, det är bara att verka dom. Därför trodde jag du menade något annat.
 För mina fårs del spelar det ingen roll om dom går på mjuk snö eller mjuk ströbädd, klövarna växer, men som sagt det ser jag inte som ett problem eller sjukdom utan något fullt naturligt och lätt åtgärdat. Det är väl snarast ett friskhetstecken om INTE klövarna växte när djuren går på mjukt underlag hur skulle det då gå för dem när de går på hårdare under sommaren?
                                           Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 24 dec-08 kl 00:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Klövproblem
« Svar #21 skrivet: 24 dec-08 kl 08:13 »
Fast nu var det ju gutefår och inte gotlandsfår? En viss skillnad. Gutar ska vara ute, basta!

Mina gutar går bara in i vindskyddet för att jag har grovfodret där. Sedan går de ut igen när det skall idisslas (regnar de brukar de lägga sig i lä längs ladans vägg, men utomhus).  Vatten, kraftfoder, hamlat löv och tallris serverar jag utomhus. Och de envisas med att beta även nu i december, fast det finns kvar grovfoder, är väl tråkigt att stå still och äta. Vinterhagen (4500 kvm) är kort och fin när det blir vår, på vintern betar de även bort veketågen.

Har mycket berghällar som sliter på klövarna, även i vinterhagen, plus riktigt berg de klättrar på sommartid.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #22 skrivet: 24 dec-08 kl 08:42 »
Förlåt Birgit, jag läste lite slarvigt. AV egen erfarenhet kan jag säga att jag aldrig har några klövproblem på mina djur trots att de går på ströbädd under vinterhalvåret. Verkar dem innan utsläpp och det brukar räcka. Alla som har djurn ute kan bygga ladugården som jag föreslår det handlar bara om vilja för djurens bästa.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #23 skrivet: 24 dec-08 kl 20:00 »
Igen Stormulen, nej! Vi har en f.d lösdriftslagård med spaltgolv. Det är inte realistiskt att göra om hela golvet för lite får. Vi strör på spalten och får en superdränering på köpet.
Nu är det bara baggar och lamm som bor i lagården på vintern. Tackorna går ute och det är detta jag ville få fram, att oavsett väderlek, behöver vi inte verka utefåren alls. Medan de inne har riktigt fula klövar på våren, och då är de inne från kanske mitten av november till max slutet av mars. Alltså ca: 4 mån. Utefåren är också överlag friskare, får finare ull (kvalité alltså) osv.

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #24 skrivet: 25 dec-08 kl 17:18 »
Låter som att Birgit har en dålig miljö inomhus till sina djur. Ett litet tips för att det ska bli bra, se till att stallet är ljust och VENTILERA. Temperaturen inomhus ska vara lika med temperaturen utomhus då har du en tillräcklig luftomsättning för att djuren ska må bra. Beträffande dina djur som går ute så kanske du har bättre markförhållanden än Ulfg och därmed inte får problem med klövarna, eller vad tror du? Sedan håller jag med dig om att har man bara det rätta förutsättningarna så är det bästa för fåren att vara ute så mycket som möjligt. Tyvärr är det inte alltid det går och i kombination med en djurägare som inte bättre förstår kan det se rätt tråkigt ut.

signe

  • Inlägg: 498
SV: Klövproblem
« Svar #25 skrivet: 25 dec-08 kl 19:06 »
Jag hörde om ett fårhus på en gammal gård där man byggt fårhuset runt en stor sten som fåren hoppade upp och ner på hela vintern så att klövarna nöttes. Smart! Jag funderar på om en halv brunnsring av cement skulle kunna ha samma funktion. Saltstenen placerad ovanför kanske?

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Klövproblem
« Svar #26 skrivet: 25 dec-08 kl 21:19 »
Vi har också gutefår och problem med att klövarna separerar i vita linjen. Det leder inte sällan till att något djur haltar. Vi har behandlat genom att verka bort så mycket av hornet som möjligt och peta/tvätta bort jord och smuts. Därefter sprayar vi med blått spray (minns inte namnet, köpt från LG-produkter) och kladdar på trätjära. Det hjälper sådär skulle jag vilja säga. Tyvärr verkar ingen veta varför det uppstår och hur man kan bli av med det, åtminstone inte de fårhälsoveterinärer vi varit i kontakt med. Detta gör att man känner sig ganska maktlös.

Våra får går ute året runt, alltid ny vinterhage varje år (en tredjeårsvall som plöjs till våren). Utfodringshäcken flyttas varje gång de får en ny ensilegebal men trots det blir det ibland ganska geggigt runt häcken, speciellt om det regnar mycket. Jorden är moränjord. De har tillgång till en mobil ligghall dit de endast går för att slicka på saltstenen eller äta mineralfoder eller om det blir snöstorm. Annars ligger de ute under bar himmel. Vi funderar allvarligt på att bygga ett permanent fårstall för att kunna stänga in dem på en torr ströbädd under den skånska vintern. Jag verkar hellre friska klövar än håller på med skadade klövar i tid och otid! Vi har tyvärr inga berghällar men en del sten i betesmarkerna. Under vintern när de går på åkermark finns inte mycket att slita klövar på...

Våra erfarenheter är att det oftast är framklövarna som drabbas. Vissa individer drabbas hårdare än andra men alla är mer eller mindre drabbade. Lammens klövar är oftast fina när de går till slakt och ungtackor som läggs på brukar drabbas första vintern.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #27 skrivet: 26 dec-08 kl 11:45 »
Troliigen har jag "bättre" vinterhage en ulfg, ja. Vi har sett till att ha en stor hage med varierad terräng.  Sedan har vi flera foderhäckar med en bit emellan, så de måste röra sig. Vatten på ett ställe och salt/mineralsten mellan foderhäckar och vatten. Sträckan, enkel tur innebär 500m!

Som jag skrev tidigare, har jag ett intryck av att stallmiljö, med kraftfoder skadar klövkvalitén!

Jo, vi har godventialtion efter godkända mått. Dessutom har vi alltid öppet i lagården, så det är både ljust och luftigt!!!

Stormulen, jag tror bara du försöker trycka till mig, som okunnig, men jag har både lång och stor erfarenhet av djurhållning i allmänhet och får i synnerhet. Kan tillägga att vi inte behöver verka klövar på våra rödkullor heller. De sliter dem jättefint själva. Allt sådant som djur klarat i årtusenden, men behöver hjälp med idag, tyder på att vi människor gjort något galet med djurhållning/avel!
Dessutom, Stormulen, varför är min innemiljö dålig, när jag verkar "innefåren" en gång/år? Du och Charlotte verkar ju klövarna! Charlotte rek. ju t.om. mer än 3 ggr/år för problemdjur!
Vad jag försöker belysa, är att djuren, med rätt förutsättningar, klarar detta själva.

ulfg hade ju ett tillfälligt problem, efter avverkning. Han ville ha tips och råd om det, inte halshuggning och rek. ombyggnad av lagård gissar jag ???

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klövproblem
« Svar #28 skrivet: 26 dec-08 kl 12:12 »
 Eftersom jag inte betraktar växande klövar som ett klövproblem... Så var det ulfgs får med Hålvägg som jag tänkte att man kanske behövde verka oftare eftersom det var vad som stod i länken angående åkomman. Det stod ju även i länken att det kunde vara ärftligt, det skulle jag kolla upp närmare om jag hade problem i besättningen. Vissa Guteägare verkar ju inte ha några problem medan andra verkar ha det ganska utbrett i flocken. kanske någon vill göra en undersökning på det? Vissa linjer kan ju ha mer problem än andra?
Om det vore intressant kunde man ju göra en enkel omröstning bland guteägarna här på Forumet som start?
                                      Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 12:15 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

 

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #29 skrivet: 26 dec-08 kl 14:49 »
Ja, Charlotte, det vore intressant!
Olika betingelser som kan orsaka problemet.
Detta problem har jag aldrig råkat ut för hos mina får, vare sig gutar, finull, roslag eller de första oxford down.
Detta oavsett om jag haft fåren inne, ute, torra eller geggiga rastfållor. Problemet måste nog finnas för att uppstå vid "gynsamma" förhållanden. Så ärftlighet kan säkert vara en orsak.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klövproblem
« Svar #30 skrivet: 26 dec-08 kl 20:26 »
Bäste Stormulen, du behöver inte vara orolig för att jag skulle skjuta på någon budbärare. Du har kloka och bra argument och vill bara väl. Jag försökte bara vara lite skämtsam om motion. Jag älskar naturligtvis motion.
Normalt sett har jag 8 ha bergmark att sprida ut mina får på, det är just i år jag har lite tillfälliga problem med vägar som behöver återställas efter en skogsavverkning. Jag skall också bygga en större lada/ligghall i höst då jag tänker utöka och också ha vägarna ordnade.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klövproblem
« Svar #31 skrivet: 26 dec-08 kl 20:45 »
Jobbar natt som väktare just nu och lade inte märke till att diskussionen fortsatt framåt på ett mycket intressant och återigen djupt informativt sätt. Det skulle vara intressant att kolla upp eventuellt ärftliga klövproblem bland gutefår som Charlotte var inne på. Det är naturligtvis svårt att separera den frågan från diskussionen kring vinterskötseln, men det vore värt ett försök. Jag har tyvärr en misstanke en om att ett par av mina livdjur inte har några vidare bra klövar oavsett yttre förhållanden och andra. De går på skrovlig, stenrik berg- och moränmark större delen av året, ändå känner jag igen mycket i den beskrivning som Jonte P gav av sina gutar. Detta oavsett mina tillfälliga lite sämre förhållanden det är året. Jag verkar klövarna på fåren i snitt 3-4 ggr och det är ett par djur som de inre klövväggarna släpper på. Strategin bör väl bli att rensa ut dessa livdjur på sikt. Men det vore intressant att kunna kolla upp klövproblem bland gutefår på en mer allmän nivå med t. ex en omröstning.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Klövproblem
« Svar #32 skrivet: 26 dec-08 kl 22:01 »
Jag har haft klövproblem med vissa får, som varit från gotlandsfår, men mina gutar har ytterst sällan klövproblem. De som ev haft problem med klövar eller annat har jag slaktat ut. Jag verkar klövarna samtidigt som jag klipper tackorna kring midsommar.
snus? vad är priset på en pris?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Klövproblem
« Svar #33 skrivet: 27 okt-17 kl 16:36 »
Någon som kan ge tips på här med verkning... jag vet inte om dte är ett resultat av fuktiga marker eller faktiskt är en separation i vita linjen.

I vanliga fall så brukar man/jag klippa bort lite klövkapsel som växt över sulan...men nu har jag en klövkapsel som inte har växt ikapp sulan. Frågan är då hur mycket av sulan man ska våga skära av... Att rensa klövkapsel så att det inte samlas smuts är ju det enkla..

Tänkte fråga innan jag börjar leta efter smärtpunkter och blod..
« Senast ändrad: 27 okt-17 kl 19:28 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Klövproblem
« Svar #34 skrivet: 28 okt-17 kl 20:25 »
Börja med att klippa bort allt det som vikt sig in över klöven så det kommer i nivå med själva sulan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Klövproblem
« Svar #35 skrivet: 29 okt-17 kl 07:25 »
Det är ju tyvärr så att nu är dte sulan som är längst och sticker ut...själva klövkapseln har inte växt ikapp men har skapat en del fickor där det mest samlas skit.

En veterinär får väl svara på bästa åtgärd..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser