Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?  (läst 80002 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Det är lätt att vara efterklok, sägs det. Och varje hus har ju en del detaljer som hade kunnat bli mycket bättre om man hade tänkt rätt från början. Min tanke med den här tråden är att, utan någon särskild ordning eller kategorisering, räkna upp sådana saker som ofta blir fel eller lätt hade kunnat göras bättre i våra bostäder. Dela med sig av misstagen så att alla kan lära sig utan att behöva göra dem själva.

Tänk på väderstrecken och se till att rum som man inte vill ha för mycket soluppvärmda vetter huvudsakligen åt norr. Köket bör gärna ha direkt norrläge, och sovrum bör åtminstone inte ha kvällssol.

För att utnyttja solvärmen och inte släppa ut onödigt mycket värme i huset är det bra med stora fönsterytor åt söder men desto mindre åt norr.

Om man installerar golvvärme, se till att lägga en extra slinga värmekabel/slang direkt innanför tröskel till ytterdörr, annars blir det kallt där. Ev. tempgivare eller termostat som ska byggas in i golvet bör placeras en bra bit från det uppvärmda områdets kant och på en plats där det inte är risk att någon lägger en tjock matta eller ställer tunga möbler.

Hatthylla och hängare för ytterkläder bör inte sitta på yttervägg, i synnerhet inte om väggen är dåligt isolerad. Det är bra att få dit ett (vattenburet) värmeelement under hatthyllan.

Varmluftströmmen från en luftvärmepumps inomhusdel är utmärkt för torkning av tvätt och ytterkläder, det kan löna sig att tänka till en gång extra beträffande placering av den och möblering i närheten.

Eldstäder som ska användas dagligen bör man gärna placera så att ved- och askhanteringen blir så enkel som möjligt - kort och rak väg till närmaste ytterdörr.

För att få ett bra skydd mot åska för elapparater och fasta installationer i huset bör man vid nybyggnad vara noga med att följa de föreskrifter om potentialutjämning som finns sedan några år (men de är inte särskilt välkända i byggbranschen, och man måste ta hänsyn till dem redan när grunden läggs, det duger inte att vänta ett halvår till och hoppas att elektrikern sköter allt). Det är också bra om man ser till att alla ledningar utifrån (el, vatten, avlopp, tele, utgående el till uthus osv) går in genom grundmuren/plattan samlat på ett enda ställe, då blir det mycket enklare och billigare att förbinda dem med varandra för potentialutjämning.

Konstruktioner med ett sluttande tak - en bit lodrät vägg - ett tak till på lägre nivå (t ex garage påbyggt intill ett tvåvåningshus) är inte bra vid snörika vintrar. Det är stor risk att snö och is som rasar ner från det högre taket skadar det lägre taket.

Utomhusdel till luftvärmepumpar måste placeras skyddat för takras och dropp. Det är bra om takutsprånget är så stort att allt sådant kommer utanför värmepumpen, annars bör man ordna ett extra skärmtak över den. Man måste också se till att kondensvattnet kan rinna bort fritt och inte orsakar isgata på vintern eller rinner in mot husgrunden. Många luftvärmepumpar är känsliga för kraftig sidvind som kan störa avfrostningsautomatiken, en skärmvägg någon meter till vänster om utomhusdelen brukar lösa detta.  Dock får man inte bygga in utomhusdelen så att luftväxlingen runt den blir för dålig, det är helt förkastligt att t ex sätta den i ett innerhörn under ett stort altantak.

VVS-installationerna blir betydligt billigare om man kan placera de flesta avlopp och vattenkranar relativt samlat, så man inte behöver dra vatten- och avloppsrör ut till vartenda hörn av huset. Det är också en stor fördel att ha så korta varmvattenledningar som möjligt, så man inte behöver spola så länge för att få fram varmvatten.

I ett påkostat nybygge med modern teknik för värmeåtervinning osv är det bra om man kan samla alla apparater - panna/värmepump, ventilationsaggregat, ackumulatortankar osv - i ett enda pannrum/apparatrum. Storleken på detta bör tas till rejält i överkant så att det finns utrymme över för framtida installationer. Bra med stor dörr utifrån, det underlättar när det ska baxas in tung utrustning där. Med tanke på risken för bakpuffar och brandtillbud bör dock ved- och pelletspannor gärna ha ett eget rum, så brandsäkert som möjligt och helst fritt från andra känsliga eller dyra installationer. Se till att ett brandtillbud inte kan sprida sig till ved/pelletsförrådet, och att ett missöde i pannrummet inte riskerar att sota ner hela huset - stabil och tät dörr till pannrummet, inga ventilationskanaler bör gå genom det, rör- och elledningsgenomföringar väl tätade.

Om man ska ha en vattenmantlad kamin i ett boningsrum så kräver föreskrifterna numera att tappkallvatten och avlopp ska vara framdraget dit som nödkylning för kaminen. Det bör man tänka på i god tid, speciellt om alla rör ska gjutas in i betongplattan.

När det är frågan om att gjuta en grundmur eller bottenplatta: dubbelkolla alla mått och se till att alla inblandade verkligen är överens om hur det är tänkt. Det har hänt alldeles för många gånger att man t ex har räknat in ytterväggstjockleken en gång för mycket eller en gång för litet, och så blir alla mått på gjutningen en halvmeter större eller mindre än det var tänkt.

 

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 15:24 »
Här kommer lite tips till!

Om man använder sig av smidiga kantelement vid gjutning av platta bör måtten på plattan och sedemera huset ritas in efter dessa delningsmått. Det är onödigt att kapa dem och få oödigt jobb.

Om du bygger enochenhalv eller tvåplans hus kosta gärna på dig att lägga mellanbjälklag på c/c 30cm. Dett minskar risken för svikt i golvet.

Om du bygger i lösvirke och tänkt isolera med lösull i vägg och bjälklag. Regla gärna hur du vill med hänsyn till fönster och dörrar. Låt dörr och fönstermått bestämma och dela in resterande utrymme med reglar, dock alltid minst c/c 60. Detta spar tid och material och bidrar till hållfasthet.

Planera väl material leveranser, i god tid i förväg, och se till stt ha väl utförda underlag redan från början. Ex. När väggar och takstolar är på plats vill man ha ev gles, gips och OSB redan inne på plattan. Innan gavlarna byggs för, bör man ha samma sak inne på mellanbjälklaget för övervåningen! 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 15:29 »
Tänk på väderstrecken och se till att rum som man inte vill ha för mycket soluppvärmda vetter huvudsakligen åt norr. Köket bör gärna ha direkt norrläge, och sovrum bör åtminstone inte ha kvällssol.

Nä, där håller jag inte med dig. Vårt förra sovrum vätte åt öster och på somrarna blev det stekhett. Så vi fixade ett nytt sovrum tvärs över farstuvinden och det vätter åt väster.

Jag har hellre kvällssol än morgonsol i mitt sovrum.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 15:32 »
Det är billigare att sätta dit kortlingar mellan reglarna i mellan bjälklaget mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #4 skrivet: 20 nov-10 kl 18:51 »
Tjaa...Det där med Österfönster i sovrummet,då får man dra ner persiennerna innan man somnar. Eluttag bör man nog lägga stor vikt på,slippa alla skarvsladdar. El i moderna hus dras väl i rör i väggen,vill man då komplettera senare kanske man blir tvungen att dra sladdar utanpå väggarna,vad vet väl jag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #5 skrivet: 27 nov-10 kl 10:33 »
Placera ytterdörrar, ventiler mm med tanke på förhärskande vindriktning.

Det är ju inte bra om det alltid blåser rakt in så snart man öppnar ytterdörren, inte heller om den ligger på läsidan så det blir undertryck i huset och alla eldstäder ryker in så snart dörren öppnas i blåsväder. I svåra fall kan en extra farstu eller skärmvägg kanske göra nytta.

Samma sak med ventilerna, man vill inte att det ska blåsa in kalluft genom imkanaler och frånluftventiler.

Har man mekanisk ventilation så bör man sätta till- och frånluftsöppningar så långt från varandra att inte den gamla luften kommer tillbaka in i huset, men båda bör vetta åt samma håll så att inte vinden orsakar oväntade tryckskillnader och motverkar fläktarna.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-10 kl 11:27 »
Jag tycker att köket är husets viktigaste rum och att det ska placeras i söderläge, ljust och härligt och dessutom ska det vara stort. Norrläge gör det mörkt och mindre trivsamt. Kallskafferi kan placeras bakom köket så det kommer i norrläge.
Hallen - rejäl med massor av smarta förvaringslösningar så man slipper röran som lätt uppstår i en trång hall.
Placera "vattenställen" så rördragningar minimeras.
Var inte allför fyrkantig i optimeringen, små vinklar och "den där lilla snutten som blir över för att kåpen inte stämmer" är guldgruvor för att tex ställa sopborsten eller någon annan viktig oplacerbar sak, dessutom blir det mera liv i rummen om allt inte är helt kant i kant.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-10 kl 23:26 »
Enligt mig så skall köket placeras i norrläge och fönstren skall placeras framför arbetsbänken och diskhon.
Så man slipper glo rätt in i en skåplucka när man jobbar.
Då är köket svalt skönt på sommaren och känns ljust då man ser ut samtidigt som man arbetar med bakning/syltning/matlagning.

Så bygger vi vårt nya kök. Det blir vårt 3 kök och nu skall allt bli rätt. ;)

Sovrummet vill jag ha i söderläge för jag älskar att vakna när solen lyser in i sovrummet på morgonen.
Man riktigt känner hur solen värmer och fyller kroppen med energi.
Till skillnad från tjejen som vill ha sovmorgon och gnäller på att det blir varm och svettigt. ;D
Så för henne skulle västerläge passa bättre.

Uteplats vill jag ha i västerläge då jag endast har tid med lite vila på kvällen.
Jag har kökstrappen åt söder så jag sitter på den och äter frukost på sommaren.

Eldstäder skall placeras närma dörren så att man slipper skita ner så mycket när man bär in ved.
Vedbod skall placeras så att det är enkelt att när där även på vintern.
Våran vedbod är placerad i en nerförsbacke.
Vilket gör att det är uppförsbacke och svinhalt på vintern när kärran är lastad.
Så det är mer än en gång som man har slagit i backen.
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 23:37 av Rosten »

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-10 kl 22:11 »
Sovrummet vill jag ha i söderläge för jag älskar att vakna när solen lyser in i sovrummet på morgonen.
Man riktigt känner hur solen värmer och fyller kroppen med energi.


Hur dags vaknar du på förmiddagen?  ;) Solen går upp i öster och åt öster har vi våra sovrumsfönster. Härligt att vakna med ljuset. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #9 skrivet: 06 dec-10 kl 23:21 »
Hur dags vaknar du på förmiddagen?  ;) Solen går upp i öster och åt öster har vi våra sovrumsfönster. Härligt att vakna med ljuset.
Var tydligen trött när jag skrev. ;D
Givetvis vill jag ha sovrumsfönster åt öster.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-10 kl 22:22 »
Dra vattenledningar, vattenburen värme mm så att det är (relativt) lätt gjort att dränera allt vatten och lämna systemen i frostsäkert skick, någon gång i framtiden kanske något oförutsett inträffar som gör att man måste kallställa huset ett par veckor mitt i vintern. Se till att en skriven instruktion finns uppsatt t ex i pannrummet och att ev verktyg som behövs för att lossa kopplingar etc finns på ett bestämt ställe, så att vem som helst klarar av att utföra dräneringen. Du själv kanske inte är arbetsför just när jobbet måste göras!

När man planerar tomten bör man se till att det finns bra platser att tippa snön från gårdsplan/garageinfart. Det är synnerligen opraktiskt med t ex byggnader och känsliga planteringar på alla håll så man måste dra iväg all snö tiotals meter bort innan man kan tippa av den om man snöröjer för hand. Tänker man använda snöslunga så bör det vara fritt fram att skicka iväg snön åt minst ett håll från varje plats som kan behöva snöröjas. Det är bra om man har en brant slänt nedåt på ena sidan av infarten, då är det lätt att bli av med snön.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #11 skrivet: 20 dec-10 kl 21:22 »
Installera ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG!!!!!!! en vedpanna om du har ett stort hus!
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #12 skrivet: 20 dec-10 kl 21:52 »
Dra vattenledningar, vattenburen värme mm så att det är (relativt) lätt gjort att dränera allt vatten och lämna systemen i frostsäkert skick, någon gång i framtiden kanske något oförutsett inträffar som gör att man måste kallställa huset ett par veckor mitt i vintern. Se till att en skriven instruktion finns uppsatt t ex i pannrummet och att ev verktyg som behövs för att lossa kopplingar etc finns på ett bestämt ställe, så att vem som helst klarar av att utföra dräneringen. Du själv kanske inte är arbetsför just när jobbet måste göras!


BTDT, Det tar emot att använda bågfil på en finfint fungerande anläggning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #13 skrivet: 21 dec-10 kl 10:51 »
Har man kladdiga barn kanske det borde målats i stället för tapetserats. ::) Vi har snygga flott-handavtryck överallt på ganska nya tapeter. Nåja... Det är inte så snyggt här annars heller.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #14 skrivet: 22 dec-10 kl 22:56 »
vedboden, borde varit stor nog för minst tre år...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #15 skrivet: 24 dec-10 kl 15:20 »
Att man inte följde hjärtat.    Utan istället gör något för enkelhetens skull och inte för skönheten
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #16 skrivet: 24 dec-10 kl 15:26 »
Att man inte följde hjärtat.    Utan istället gör något för enkelhetens skull och inte för skönheten

Oj. Det där skulle kunna ha varit i 'vad borde man ha tänkt på när man levde'.

FCR2

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #17 skrivet: 25 dec-10 kl 16:11 »
När jag la in nytt golv på ovanvåningen och upptäckte att det inte fanns någon isolering i mellanbjälklaget, då skulle jag isolerat. Känner inte för att bryta upp nya golvet i efterhand.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #18 skrivet: 02 jan-11 kl 11:27 »
Om man lägger golvvärme slingor så ska man lägga lite extra kring ytterväggarna. Låter ju hur självklart som helst men var inget som vi tänkte på när vi la det.... Stod dock som svar till en fråga jag hade på forumet, men då var slangen redan lagd och golvet fastskruvat...... hoppas vi håller värmen ändå!

En bok att anteckna alla saker man tänker på, idéer som dyker upp eller smarta lösningar man kan använda sig av senare.

Att när man inte vet så kan man alltid kontakta fackfolk, eller leta lite till på världens bästa forum!!

Jag borde ha varit mer insatt i hur mycket tid det faktiskt tar att renovera ett hus, vilket stort tålamod som krävs samt att om man inte planerar och köper när tillfälle ges, så blir man direkt ruinerad när man måste köpa en rörkoppling eller åka till brädgården.
Det är bra att samla på sig!

Det är smart att göra klart innan man går på nästa grej.. det har inte vi gjort och det är rent ut sagt utmattande! Gör färdigt, superfärdigt. Pusta ut och känn dig nöjd innan du börjar i nästa hörn. Å se till att det finns nån plats för avkoppling under hela byggprocessen, det ska jag tänka på i fortsättningen :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad borde man ha tänkt på när man byggde eller renoverade?
« Svar #19 skrivet: 02 jan-11 kl 11:35 »
Att det alltid tar längre tid och kostar mer än vad man tänkt sig :-\ Speciellt när man fixar med gamla hus och får överraskningar ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser