Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mössen blir fler på fler, och hotar hemfriden på många håll i SVerige ...  (läst 8501 gånger)

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #40 skrivet: 14 okt-20 kl 16:34 »
Har man inte katt så är det bara fällor som gäller och man kan få hålla på ett tag om en stor musfamilj har flyttat in. Men möss (skogsmöss) är enl. min erfarenhet rätt dumma, dom kan gå i en fälla likadan som en annan bredvid med en död mus i. Själv tycker jag denna fälla funkar bäst, men där finns det lika många åsikter om användare på alternativ;)
 https://www.granngarden.se/musfalla-giljotti/p/1019102
Betar med en mandel i klon.
Körde också med hinkfällor när vi inte bodde på plats och kunde tömma fällorna hela tiden och det funkade bra men kanske inte det mest humana så nu när vi bor på plats har vi skrotat dom.
Har man hållit undan det som kommer in på hösten så brukar det vara lugnt sen på vintern :)
Som hink fälla använde vi denna hemmagjorda variant.
https://www.youtube.com/watch?v=eVTI_0K9Dqg

Råttor har vi sluppit än så länge men det är säkert en helt annan femma.
/Anders

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #41 skrivet: 14 okt-20 kl 17:05 »
Jag har en gammaldags burfälla köpt på Granngården. När det är råtta i buren, trär jag en spik igenom nätet över motvikten och ut på andra sidan så att falluckan inte kan öppna sig. Sen stoppar jag hela fällan i en spann vatten. Det tar mindre än en minut. Har det kommit en mus i fällan kryper det gärna dit ett par till.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Ett stort problem är de nya råttgiften son används, dom är väldigt giftiga och skadar och tar livet av katter och andra som äter möss.
kretslopp

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #43 skrivet: 14 okt-20 kl 19:51 »
Det där forskningsförsöket där 24 möss blev 2000 st efter 8 månader ger mig frossa. Jag har oavsiktligen gött upp omgivningen på både det ena och det andra. Hur kunna odla utan växthus? Måste man skaffa slutna kompostsystem? En Maine Coon är ju aldrig fel så klart, men kanske får jag bara fler som ligger och pösmunkar sig igenom tillvaron  ;D jag suger lite på den där katt-karamellen just nu, varje nytt djur är ett så stort ansvarstagande. Enstaka fällor i all ära, men jag gillar tanken på att fånga fler åt gången, kanske några sådana där plåtlådor. Då kan man ju ha en sån inne hos hönsen utan att någon (annan) skadas.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
Sammanfogade två trådar i samma ämne /moderator

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Vet inte om det kommit med här? Men att städa golven noga och speciellt utmed väggarna och att då torka med våt trasa med ättika det har hjälpt mej.
kretslopp

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 293
    • Dalarna
När vi flyttade till vårt nuvarande hus kom det smågnagare i mängder. En natt hade de hunnit gnaga hål på en trasmatta jag lämnat ute på verandabänken. Måttet var rågat. Två katter - hona och hane -  inskaffades och när första kullen kattungar föddes brakade det loss. En del morgnar gick det knappast att öppna ytterdörren. Hela verandagolvet var fyllt med nattens fångst. Hon tog till och med en kull med minkar nere vid stranden, En dag när vi kom hem låg "landningsstället" efter en kanadagåskyckling på gräsmattan. I dag jagar hon i katthimlen men hennes gener finns kvar och gårdens råttor för en ojämn strid med hennes tre kastrerade söner.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
När vi flyttade till vårt nuvarande hus kom det smågnagare i mängder. En natt hade de hunnit gnaga hål på en trasmatta jag lämnat ute på verandabänken. Måttet var rågat. Två katter - hona och hane -  inskaffades och när första kullen kattungar föddes brakade det loss. En del morgnar gick det knappast att öppna ytterdörren. Hela verandagolvet var fyllt med nattens fångst. Hon tog till och med en kull med minkar nere vid stranden, En dag när vi kom hem låg "landningsstället" efter en kanadagåskyckling på gräsmattan. I dag jagar hon i katthimlen men hennes gener finns kvar och gårdens råttor för en ojämn strid med hennes tre kastrerade söner.

Vilken enormt duktig jägare minsann!

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
Jo katt är absolut en av lösningarna. Jag har haft katter ända till för tre år sedan. Det var tre syskon som blev över 20 är gamla och de jagade jättebra. Tyvärr strök det med en och annan fågel och ekorre också. När jag tvingades ta beslutet att ge dem enkel biljett till katthimlen var jag så ledsen och bestämde där och då att jag inte ska ha flera djur. Jag är alldeles för blödig. Och jag orkar inte med att ha ensamt ansvar för djur. Man blir så bunden. Så i mitt fall är katt inte en lösning.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Jag gjorde en fälla av denna typen, https://youtu.be/b7yGhEtsW1s  fast enklare med wellpapp i vippbrädan där jag stack igenom en ståltråd mellan pappskikten och även wellpapp i rampen upp till hinken.
Vippbrädan balanserade jag med en gipsskruv som tyngd. Jordnötssmör har mössen svårt att motstå. Vippbrädan ska vara tillräckligt lång och blank så mössen inte hinner vända när den slår över. Vatten och diskmedel i hinken så kommer de inte upp. Det bästa är att den redan när första musen ranlat i är redo för nästa. Humant eller ej lägger jag ingen värdering i då det är skadedjur. Man måste få bort dem.
Ett annat gammalt knep som håller dem på avstånd i tex uthus och liknande är att stampa sönder vitlöksklyftor. Det gillar de inte


Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
.
Ett annat gammalt knep som håller dem på avstånd i tex uthus och liknande är att stampa sönder vitlöksklyftor. Det gillar de inte

Jag har testat det också. De som kommer in hos mig verkar inte bry sig. De har t.o.m. knaprat på vitlöken jag förvarar i skafferiet. Mynta och pors ska också verka avskräckande. Inte hos mig. De bryr sig inte. Fällorna har gapat tomma en vecka nu. Än så länge är det bara två små inkräktare men jag vill ju inte de ska bli flera. Det börjar bli dags att testa något annat eller att låna in en katt.  >:D
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Luftgevär? Här brukar de springa under fåglarnas matplats och plocka tappade solrosfrön, det skulle vara enkelt att skjuta dom då.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Alltså... 

Jag ser inget större problem med möss.
Visst dom kommer in på hösten men då sätter vi ut lite fällor.
Kan man inte med deras förekomst så bekämpar man dom mer och mer eller flyr till en miljö där man inte märker av förekomsten.
« Senast ändrad: 18 okt-20 kl 17:09 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
Större och större... jämfört med krig, svält och annat elände så bleknar ju de små mössens tilltag, men de kan ställa till med en hel del. Blir man så drabbad att det står mellan att flytta eller inte så borde det väl kännas som ett större problem.


Om nu mössen ökar så pass i antal på grund av t ex varmare och kortare vintrar, så blir det liksom ett nytt problem som får en övergångsperiod innan vi vant oss vid det.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
Luftgevär? Här brukar de springa under fåglarnas matplats och plocka tappade solrosfrön, det skulle vara enkelt att skjuta dom då.
Själva skjutandet skulle nog gå, det är jag bra på. Vad jag inte gillar är dödandet. Men jag har tvingat mig själv att skaffa och sätta ut fällor, problemet är att de inte går i dem. Och under tiden stör de min nattsömn och driver mig till vansinne. Dessutom brukar jag inte se dem utanför huset, har ingen aning om var de kommer ifrån.

Jag håller med Bäste Drängen, allt är relativt men att behöva flytta för att man inte står ut med gnagare inomhus är nog att betrakta som ett större problem.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
Det här är ju två trådar som slagits ihop. Den ena handlade om vad man kan göra för att bli av med möss och den andra om hur vi mår av att det är så mycket just nu. Är det bara jag som inte kan sova på nätterna och mår mentalt dåligt av detta? Hur gör ni andra?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Jag bryr mig inte så mycket nu, sedan jag insett att deras gnagande sällan eller aldrig sker i husets väggar eller elledningar. Visst är det irriterande att höra hur de knaprar, men så länge de bara tuggar sin mat spelar det ju ingen roll. Det var också tråkigt att hitta musskit på köksbänken, men nu har jag tätat så de inte kan komma in i huset. De är helt enkelt inget problem längre.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det här är ju två trådar som slagits ihop. Den ena handlade om vad man kan göra för att bli av med möss och den andra om hur vi mår av att det är så mycket just nu. Är det bara jag som inte kan sova på nätterna och mår mentalt dåligt av detta? Hur gör ni andra?

Jag gör som vanligt...
somnar till en ljudbok.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
Det här är ju två trådar som slagits ihop. Den ena handlade om vad man kan göra för att bli av med möss och den andra om hur vi mår av att det är så mycket just nu. Är det bara jag som inte kan sova på nätterna och mår mentalt dåligt av detta? Hur gör ni andra?

Öronproppar gör att man slipper höra dem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
Och jag tycker om deras små ljud. Har svårt att bli störd av dem, fastän jag vet att skiter i min isolering och äter sönder saker.

Det är svårt att mus-täta gamla hus, men i längden är det där man bör lägga krutet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser