Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ormbett? (katt)  (läst 19421 gånger)

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
ormbett? (katt)
« skrivet: 07 maj-12 kl 14:25 »
Är det någon som vet lite mer om hur ormgift fungerar, om det ackumuleras i kroppen, om man utvecklar någon resistens etc.?
Jag vet att det kan vara väldigt farligt och jag vet att katten bör hållas i stillhet samt tas till veterinär, men det jag funderar på är hur en katt reagerar på att upprepade ggr bli biten? När kan man blåsa faran över?



Det är inte denna snok som som har bitit Gaston, men han är totalt besatt av ormar, så gårdagens huggormsbett var inte det första och förmodligen inte det sista... :(

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: ormbett? (katt)
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 14:44 »
Hej! Känner igen problemet, våran Dexter kommer hem med halvdöda huggorar då och då. Har en bekant som är vetrinär han sa att katter oftast klarar ormbet om de inte blir  bitna i ansiktet och sväller upp. Lämnar man katten hos veterinär får de ligga på observation och man ger bara motgift om det är akut (kostar skjortan) så vila hemma var det råg vi fick. Om man inte ser att katten har extremt ont eller så då måste man ju åka in.
Vet inte hur det är med resistens.... det vore ju bra.

Broberg

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 19:25 »
Katten här fick ett bett i nosen för några veckor sen. Låg utslagen tre-fyra dagar sen släppte det. Min förhoppning är att han ska ge fan i ormar nu, men man får väl se.

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: ormbett? (katt)
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 20:25 »
Katten här fick ett bett i nosen för några veckor sen. Låg utslagen tre-fyra dagar sen släppte det. Min förhoppning är att han ska ge fan i ormar nu, men man får väl se.

Jag bugar och gratulerar om din katt är så läraktig.
Gossen på bilden plockar 5-10 ormar i veckan när det är säsong. Mestadels kopparödlor, men även snokar och huggormar. Jag skulle ge ett kungarike för att få honom avprogrammerad, men han är 6 år och man ser inte tillstymmelse till avmattning... ::)

Mysk-åsbomamma, jag har fattat det som att det är värre när de blir bitna i tassen.? Då går de omkring och giftet pumpas snabbare runt i kroppen.

« Senast ändrad: 07 maj-12 kl 20:27 av sisel »

Broberg

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 20:27 »
Jag bugar och gratulerar om din katt är så läraktig.
Gossen på bilden plockar 5-10 ormar i veckan när det är säsong. Mestadels kopparödlor, men även snokar och huggormar. Jag skulle ge ett kungarike för att få honom avprogrammerad, men han är 6 år och man ser inte tillstymmelse till avmattning... ::)

Med så många tagna ormar, tycker jag nog inte du ska ha den lös ute överhuvudtaget faktiskt..

Vattenloppan

  • Inlägg: 111
    • Närke
SV: ormbett? (katt)
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 20:36 »
Intressant tråd... min tokiga kisse (1 år) tog in en levande huggorm häromdagen... kattskrälle! Hon verkar dock inte ha blivit biten men bra att läsa svaren här... för hon kommer garanterat göra det igen..
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

anders50

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #6 skrivet: 07 maj-12 kl 21:03 »
Katter verkar tåla ormbett bra!  Lite lugna och svullna ett par dar bara, sen är de på dom igen!
Och de flesta katter är ju så dumma så de lär sig ju inte av misstagen!   ;)

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: ormbett? (katt)
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 21:55 »
För det första gör ett huggormsbett fruktansvärt ont. Våra katter kan inte tala om att det gör ont, men kan man läsa av dem så märker man det väldigt tydligt. En katt som blivit biten av en huggorm ska alltid snarast till veterinär, dels för smärtstillande men även för chockbehandling.
Det som händer i kroppen när en katt blivit biten är att lever och njurar tar hand om giftet. Detta innebär att dessa organ kan bli påverkade, vilket bör kollas upp med blodprov ca 1 månad efter bettet. Om det visar något då kan man behöva ändra till specialkost och understödjande medicin för att organen ska återhämta sig.

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: ormbett? (katt)
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 22:59 »
Tack LillaBu.
Problemet med den här katten är - förutom hans ormbesatthet - att han är paniskt livrädd för bilåkning. (Hela han är liksom alldeles för mycket i en liten kattkropp...)
Jag vet att det är viktigt att åka till veterinär, men sist jag gjorde det kände jag mig väldigt osäker på om det verkligen var det bästa. Jag har 6 mil till ett djursjukhus och under de 45 minuter som det tar att komma dit vrålar han utan uppehåll och snurrar runt i transportburen som vore han i en centrifug.
M.a.o han stressar upp sig bortom alla gränser och han är definitivt inte stillhet, som väl är rekommendation nummer ett vid ormbett. Den här gången var även djurskötaren tveksam till vad som var minst dåligt.
Däremot kände jag inte till att man bör kolla upp njur- och levervärden efter en månad, så varmt tack för den informationen.

(Det skulle kännas väldigt sorgligt, men i värsta fall får jag väl bygga en gigantisk kattgård.)

Broberg

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 23:11 »
För det första gör ett huggormsbett fruktansvärt ont. Våra katter kan inte tala om att det gör ont, men kan man läsa av dem så märker man det väldigt tydligt. En katt som blivit biten av en huggorm ska alltid snarast till veterinär, dels för smärtstillande men även för chockbehandling.
Det som händer i kroppen när en katt blivit biten är att lever och njurar tar hand om giftet. Detta innebär att dessa organ kan bli påverkade, vilket bör kollas upp med blodprov ca 1 månad efter bettet. Om det visar något då kan man behöva ändra till specialkost och understödjande medicin för att organen ska återhämta sig.

Har man en höna som hackar kycklingar, en tupp som inte befruktar äggen eller håller ordning på flocken, en kanin som biter ihjäl sina ungar, en hund som biter ihjäl hönsen, en katt som inte fångar möss, eller för den delen tar ihjäl överdrivet med djur som den inte bör.
Vad gör man då? I självhushållning ska djur fungera tillfredställande.

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: ormbett? (katt)
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 23:18 »
Även om jag läser och skriver en del på det här forumet är självhushållning inte det primära för mig.
Ur det perspektivet är det förmodligen att betrakta som helt bisarrt att lägga de pengar jag lägger på mina djurs välbefinnande, men för mig är det självklart.

Broberg

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #11 skrivet: 09 maj-12 kl 23:21 »
Även om jag läser och skriver en del på det här forumet är självhushållning inte det primära för mig.
Ur det perspektivet är det förmodligen att betrakta som helt bisarrt att lägga de pengar jag lägger på mina djurs välbefinnande, men för mig är det självklart.

Ja. Ju mer självhushållande, desto mindre pengar och vilken veterinär kan betalas med några slaktade höns, en fläskbit eller ett par stickade vantar..

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: ormbett? (katt)
« Svar #12 skrivet: 09 maj-12 kl 23:47 »
Jag har flera ggr. upplevt att i tex. Africa används just kattor för att hålla ormar borta,jaga dem,så antagligen så är det naturligt för dem.Finns naturligt i dem.

Vargerik

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #13 skrivet: 09 maj-12 kl 23:52 »
Katter som tar orm är guld värda!  :)

När hunn min blev ormbiten i benet sa veterinären att det var bättre i nos/ansikte då giftet "portionerades" ut långsammare iom huvudet slänger runt mindre än ett ben. Inbillar mig att det är samma sak med katter även om de enligt uppgift tål ormgift bättre än hundar?

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: ormbett? (katt)
« Svar #14 skrivet: 10 maj-12 kl 05:29 »
Min katt blev ormbiten i kinden. Hon va trött och nedsatt ett-tvådygn och kinden svullnad upp. Veterinären sa att vi skulle avvvakta, för
katter brukar fixa ormbett bra, men att vi skulle kolla henne och se till att hon åt och drack, hon fick husarrest också.
Hon blev piggare, men fick problem med själva såret sen, en bula och varbildning. Så det fick vi hålla öppet och ge medicin mot.
Njuter av värme och allt det gröna!

anders50

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #15 skrivet: 10 maj-12 kl 21:14 »
För det första gör ett huggormsbett fruktansvärt ont. Våra katter kan inte tala om att det gör ont, men kan man läsa av dem så märker man det väldigt tydligt. En katt som blivit biten av en huggorm ska alltid snarast till veterinär, dels för smärtstillande men även för chockbehandling.
Det som händer i kroppen när en katt blivit biten är att lever och njurar tar hand om giftet. Detta innebär att dessa organ kan bli påverkade, vilket bör kollas upp med blodprov ca 1 månad efter bettet. Om det visar något då kan man behöva ändra till specialkost och understödjande medicin för att organen ska återhämta sig.

Bra att det finns folk som är måna om sina katter och måna om att veterinärernas bankkonto välfyllt!

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: ormbett? (katt)
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 21:35 »
Ja. Ju mer självhushållande, desto mindre pengar och vilken veterinär kan betalas med några slaktade höns, en fläskbit eller ett par stickade vantar..

+ anders50

För mig är det självklart att om ett djur som bor hos mig behöver veterinärvård så får den det. Det är tråkigt att höra att andra inte ser saker och ting på samma sätt, men smaken är väl som baken.....

Broberg

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #17 skrivet: 10 maj-12 kl 21:43 »
+ anders50

För mig är det självklart att om ett djur som bor hos mig behöver veterinärvård så får den det. Det är tråkigt att höra att andra inte ser saker och ting på samma sätt, men smaken är väl som baken.....

Eftersom du som jobbar i vårdbranschen, så förutsätter jag att du ser det som ett kall och inte som något du gör för dyra penningar och därför ställer upp när vi behöver hjälp med våra djur.

anders50

  • Gäst
SV: ormbett? (katt)
« Svar #18 skrivet: 10 maj-12 kl 22:51 »
+ anders50

För mig är det självklart att om ett djur som bor hos mig behöver veterinärvård så får den det. Det är tråkigt att höra att andra inte ser saker och ting på samma sätt, men smaken är väl som baken.....

Mina djur får också den veterinärvård som de behöver, men jag avlönar inte en veterinär bara för att en katt eller hund är t.ex. lös i magen en dag, utan gör som vi människor får göra, avvaktar lite först och ser.

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: ormbett? (katt)
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 15:32 »
Eftersom du som jobbar i vårdbranschen, så förutsätter jag att du ser det som ett kall och inte som något du gör för dyra penningar och därför ställer upp när vi behöver hjälp med våra djur.

Det förstår jag inte.  ???
Varför ska människor som jobbar inom vården vara ett undantag och inte få betalt för sitt arbete?
Att veterinärvård är dyrare än humanvård beror på att den inte är subventionerad. Även om jag personligen betraktar mina djur som min familj tycker jag inte att det vore rimligt med skattefinansierad veterinärvård, utan att det är en kostnad man får ha beredskap för när man skaffar ett djur.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser