Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Personbil att övernatta i  (läst 6060 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Personbil att övernatta i
« skrivet: 05 dec-19 kl 01:22 »
I yngre år brukade jag sova mycket i bil på semesterresor i Sverige. Då räckte det med att fälla bak sätet till yttersta läget.

Numera protesterar ryggen när den inte får ligga någorlunda platt och rakt under nattsömnen. Så jag börjar fundera på vad slags bil som kan uppfylla det kravet. Vill tillsvidare försöka med personbil om det går, husbil verkar vara större projekt.

Tänker mig en äldre combi/herrgårdsvagn, där passagerar stolen kan  flyttas fram långt. Vet inte om den sammanlagda längden då räcker för 186cm kroppslängd. Kanske någon på forumet har erfarenhet?

Att montera av passagerarstolen och förlänga lastutrymmet på combin vore kanske en möjlighet. Har genom åren sett en del som monterat av passagerarstolen på sina sedanbilar för att kunna lasta mer eller större, men de har alltid satt tillbaka stolen när bilen skall besiktigas. Intrycket har varit att det till vardags inte är så noga om passagerarstolen är där eller inte, utom vid besiktningen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #1 skrivet: 05 dec-19 kl 06:27 »
Nån form av skåpbil såklart. Där du kan ha en säng där bak.
Vet en här som kör runt i en skåpbil mest för att han kan köra in skotern där bak.
Dock kan jag inget om bilar och benämner dom mest med 4 hjul och ratt.

Eller nån suv som det går att fälla ner baksätet på. Där du kanske kan ta bort passagerarsätet där fram och bygga ihop den med baksätet och skuffen.
Vet inte om det finns bilar som är 2 meter bred så man kan ligga helt på baksätet.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #2 skrivet: 05 dec-19 kl 07:49 »
Om du lyckas hitta en, så finns det Volvo 245 limo, som var förlängda.
En kompis hade en och han plockade ut baksätet och la in en skiva som han la en vanlig 2 meters madrass på och ändå hade han lastutrymme kvar längst bak

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #3 skrivet: 05 dec-19 kl 08:00 »
Hade en ford tanus combi där baksätet fälldes så hela ytan blev plan, Där låg man bra och kunde sträcka på sig. Sov i den både sommar och vinter och det funkade bra

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #4 skrivet: 05 dec-19 kl 08:30 »
Caddy Life, du är lite längre än vad jag är så du får plocka ut det ena baksätet, lägg in en madrass så sover du gott.
Jag var i Australien vintern 2017-18 sex månader och vintern 2018-19 4 månader köpte en caddy model hantverkare. jag sov minst 90% av nätterna i bilen. Perfekt

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #5 skrivet: 05 dec-19 kl 08:39 »
De flesta små skåpbilar har för kort skåp för att man ska kunna sova drägligt i dem. Man måste upp lite i storlek - till Citroën Jumpy eller något liknande - för att få tillräcklig längd. Lastförskjutningsskyddet ställer också till en del problem.
En nackdel med skåpbil som sovplats är dock att skåpet brukar vara ganska dragigt, i synnerhet är skjutdörren på sidan ofta inte särskilt tät när bilen har några år på nacken.

Vill man ha en personbil med långt lastutrymme så föreslår jag Citroën C5 eller Chrysler PT Cruiser.
Tror förresten att en tidigare skribent i denna tråd har en Citroën XM (föregångare till C5) till salu!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #6 skrivet: 05 dec-19 kl 19:48 »
Tack för alla svar!

Förlängda herrgårdsvagnar är sällsynta, svåra att få tag på.

Jag tar till mig att Caddy - skåpbilar som är lite längre bör funka.

Att det kan dra från glappande skjutdörrar kan vara en tillgång vid sommar och varm väderlek, men givetvis ett gissel när det är kallare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #7 skrivet: 05 dec-19 kl 22:21 »
Om du fäller baksätet i en 145-245 bör du kunna ligga raklång (funkade för mig) . Kanske också 745-945. En takbox på en sådan så får du med dig det mesta du behöver.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #8 skrivet: 05 dec-19 kl 23:25 »
 en gammal likbil eller ambulans vore väl idealet.. bädda i kistan eller på en bår...
Fjäderfän och kaniner

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #9 skrivet: 06 dec-19 kl 23:42 »
en gammal likbil eller ambulans vore väl idealet.. bädda i kistan eller på en bår...

Nä, likbil är inget alternativ. Lukten av formalin går inte att tvätta bort, återstår att riva ut all inredning. Annars hade det varit kul att med en sådan bil skjutsa folk och samtidigt spela låten 'Likbil -min bil är inte lik din bil den är en likbil' av Robban Broberg.

I så fall ambulans. Finns några på blocket av nyare modell. Äldre volvo med så lite elektronik som möjligt tilltalar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #10 skrivet: 07 dec-19 kl 00:10 »
största kombin med 2 m lastutrymme jag vet är citroen c5. hade en sådan en kort period och lastade obesvärat garderobsdörrar på 2 m. flat golv och går alltså att sova behagligt i. annars är det lite större skåpmodeller som funkar. En berlingo med borttaget passagerarsäte kan nog också funka. annars är väl rekordet en Fiat Uno med borttagen passagerarstol. lastar innerdörrar på 2,10 eller en tre meters stege. hade en sådan som firmabil i flera år. en av de bästa bilarna jag haft. tyvärr är nog inte många kvar idag.

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #11 skrivet: 07 dec-19 kl 15:48 »
En gammal Ford Mondeo är min favorit   Yess
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #12 skrivet: 07 dec-19 kl 16:29 »
Såg en på Blocket som nog räcker till om din budget räcker till

https://www.blocket.se/annons/dalarna/lincoln_town_car_4_6_v8_limousine_extra_lang/87311109?utm_source=annonsguide.se

Den här är nog mer i nivå med min plånbok.


 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #13 skrivet: 16 dec-19 kl 09:48 »
Saab 9-5. När jag mätte inuti min kombi av samma anledning som du så fick jag upp till 200 cm med framdragna framstolar. 185 utan att dra fram dem.
Du har dessutom 100 cm mellan hjulhusen bak så ligger du på diagonalen kan du lätt få plats. En luftmadrass bör utjämna eventuella kanter eller skarvar tänker jag, den är lättare att packa än en tvåmeters plyfaskiva :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

silverräven

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Personbil att övernatta i
« Svar #14 skrivet: 19 dec-19 kl 09:12 »
skulle börja en tjänst med att åka runt och sälja på landet , men miste det jobbet efter 1 dag ,, men hade köpt en Renault Kangoo familjebil och så en hängmatta som jag hade fest kroka i metallen(  diagonalt (mellan stolparna ) kroka dit när du ska sova , och den tar inte så mycket plats ja är själv 1,86 lång


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 4 användare
xaelanar, ekont22, skogskälla, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser