Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har snart gård (förhoppningsvis) men ingen aning om hur man gör! tips?  (läst 3750 gånger)

ace_

  • Inlägg: 12
    • -
    • ÅSKA
Letar efter en gård i Bohuslän och lär antagligen få napp snart. Jag vill ha lite djur, mest som sällskap - inte för att slakta. Jag vill odla en del - spannmål, grönsaker till självhushållning, ta in eget hö m.m. Sätta potäter kan jag väl men resten... Vi har mkt vilja och energi, men mindre kunskap.
Hur gör man? Var ska man börja? Tips om hur man blir bonde utan att kunna nåt (i princip) från början tas tacksamt emot! Finns det någon bra bok tex? Skulle någon kunna tänka sig att ställa upp som "mentor"?

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
Viktigt att tänka till innan man köper gård! Har den nuvarande ägaren av gården EU-bidrag? Då måste överföring av stödrätter stå med i kontraktet annars kan du stå med lång näsa och utan viktiga stödpengar! Vi har en liten gård men de cirka 20 000 som vi får för 10 ha åker är mycket välkomna. Motprestationen är att odla och fylla i en blankett. Odlat hade jag gjort ändå. Alltså anser jag att den timme det tar att fylla i en blankett ger en bra timpenning.

När man letar gård så finns det en sak man inte kan åtgärda senare: Marken och läget. Hus och lokaler går alltid att fixa men framför allt läget har stor betydelse. Att bo på landet är trevligt, men hela familjen måste kunna hantera det. Har man barn så ska man noga kolla skolor, barnomsorg, skolskjutsar, bussar och om det finns andra barnfamiljer i området.

ace_

  • Inlägg: 12
    • -
    • ÅSKA
tack för tipset om stödrätter. sånt ska jag kolla upp.

hur mkt odlingsbar mark + bete  behövs för att ha ca 4 hästar, några får, ett par kor, ett par grisar + lite andra djur som säkert kommer till + att ändå få lite över att eventuellt sälja?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
tack för tipset om stödrätter. sånt ska jag kolla upp.

hur mkt odlingsbar mark + bete  behövs för att ha ca 4 hästar, några får, ett par kor, ett par grisar + lite andra djur som säkert kommer till + att ändå få lite över att eventuellt sälja?

10 ha lär du behöva.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fordson

  • Inlägg: 475
Snåla INTE med storleken på marken. Du lär behöva varje kvadratmeter om du ska ha djur.
I min enfald trodde jag att man kunde köpa till mark, eller arrendera om man behövde mer, men det har visat sig vara mycket svårt


ekobonde

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Vad ska du göra när djuren blir gamla och tappar tänderna, låta dem självdö.  I sådana fall hoppas jag du får djurförbud.
Ingens herre ingens slav

kurt

  • Inlägg: 3488
Vad ska du göra när djuren blir gamla och tappar tänderna, låta dem självdö.  I sådana fall hoppas jag du får djurförbud.

Nu finns det ju några miljoner sällskapsdjur i Sverige, och jag har ingen erfarenhet att alla de skulle låta sina djur lida?

ekobonde

  • Inlägg: 22
    • Västergötland


Hare Chrisna  hade kor i Järna som de inte ville slakta, korna tynade ju bort förstås vilket jag inte anser vara god djuromsorg och givetvis inte förenligt med svensk djurskyddlagstiftning. Tack och lov ingrep en djurskyddinspektör.

Min erfarenhet handlar mest om kor hästar får och höns som jag pysslat med i 15 år, huruvida husdjursägare hellre låter sina djur självdö eller låter veterinären sköta avlivningen vet jag inte så mycket om.
Ingens herre ingens slav

ekobonde

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
hur mkt odlingsbar mark + bete  behövs för att ha ca 4 hästar, några får, ett par kor, ett par grisar + lite andra djur som säkert kommer till + att ändå få lite över att eventuellt sälja?   

Sällskapsdjur eller inte men det här var vad saken gällde.
Ingens herre ingens slav

hånung

  • Gäst
hur mkt odlingsbar mark + bete  behövs för att ha ca 4 hästar, några får, ett par kor, ett par grisar + lite andra djur som säkert kommer till + att ändå få lite över att eventuellt sälja?   

Sällskapsdjur eller inte men det här var vad saken gällde.
Frågan blir ju då om dom ska odla maten till djuren ?.  För då lär knappast tio ha räcka    vilket borde behövas om man inte har väldigt bra ställt då  fören häst behöver ju minst 2 1/2-3 t om man räknar stor häst .

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Letar efter en gård i Bohuslän och lär antagligen få napp snart. Jag vill ha lite djur, mest som sällskap - inte för att slakta. Jag vill odla en del - spannmål, grönsaker till självhushållning, ta in eget hö m.m. Sätta potäter kan jag väl men resten... Vi har mkt vilja och energi, men mindre kunskap.
Hur gör man? Var ska man börja? Tips om hur man blir bonde utan att kunna nåt (i princip) från början tas tacksamt emot! Finns det någon bra bok tex? Skulle någon kunna tänka sig att ställa upp som "mentor"?

kolla upp om marken är dränerad, hur ska foder förvaras? balar eller på höskulle? finns spannmålstork? finns jordkällare för egna maten?
hur är djurstallarna? maskiner? en bastraktor som kan göra typ allt är ju att föredra:) men att leja folk är nog en bra idé i början.
börja i liten skala med små djur först. hö till t e x kaniner kan man ju lätt slå själv o hässja.

leta reda på de bönder som finns i trakten, dem kan ni lära mycket utav på en fika:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
När man letar gård så finns det en sak man inte kan åtgärda senare: Marken och läget. Hus och lokaler går alltid att fixa men framför allt läget har stor betydelse.
Vi hittade ett perfekt ställe som låg för sig själv i slutet av en väg.
Ett perfekt ställe då vi köpte gården för några år sedan.
Idag så skulle jag aldrig ha köpt denna gård pga att den ligger för sig själv i änden på vägen.

Idag så hade jag köpt en gård i närheten av en större väg så hade jag haft massor av kunder som passerade oss. Idag så är enda besöket brevbärare vilket gör att jag inte kan få in dom inkomster som jag skulle behöva på vår verksamhet.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Såg att du ville ha massa djur.
Tänk dig för. Djur är svindyrt. Du måste ha maskiner, större mark, större gård, ja större utav allt för att kunna driva runt allt. Så du måste låna mera pengar för att kunna köpa in allt du behöver. Vilket gör att du måste lönejobba mera och får då liten tid kvar att sköta djuren.
Till slut så jobbar du ihjäl dig för en drömm.

Vill du ha hjälp med kostnader för djur mm så fråga Existens. Han har koll och har gått på många smällar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Börja i det lilla o se till att du har stängsel o stallar o sånt i ordning INNAN du skaffar djuren annars använder man alldeles för mycket tid på att fixa i ordning nånting för att man just nu behöver tex en annan hage eller att stalla in en dålig tacka eller..... man måste byta hage pga parasiter eller annat.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Aqualize

  • Inlägg: 420
Man får ju verkligen hoppas att ace_ (trådskaparen) endera lagt ner dessa planer eller förverkligat dem 5 år efter att tråden startades...

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Man får ju verkligen hoppas att ace_ (trådskaparen) endera lagt ner dessa planer eller förverkligat dem 5 år efter att tråden startades...
OJ då!  :o
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
Såg nu också att tråden är gammal. Haha! Hoppas det gått bra för trådskaparen... :)
Men för framtida referenser för folk som googlar och får upp tråden.
När man ska köpa gård och planerar att ha hästar bör man kolla att det finns nån byggnad där man kan hålla dem med godkänd takhöjd. Mycket större krav på takhöjd för hästar än för andra djur, med tanke på att hästar har behov av det. Vi gick på den niten själva då mäklaren menade att takhöjden räckte gott och väl.  o:) Att höja taket i en gammal ladugård innan man ens kan planera att bygga om det till stall är inte billigt.
Vi har två stora hästar och två shettisar. Vi har 4 ha vall och tar bara en sen skörd hösilage vilket räcker till fri tillgång hela vintern. Hästarna går på lösdrift på 1 ha under vintern. Vi har 3,5 ha naturbete till de stora hästarna på sommaren uppdelat på 5 hagar där de får beta en i taget.  Shettisarna röjer slänter mellan åkrar, hagar och trädgård (magert bete).
Vi arrenderar ytterligare 6 ha naturbete som vi tar emot 6-7 hästar på varje år som extra inkomst. I år har vi utökat med några får och två kalvar som ska försörja oss med kött till hösten/vintern. Kalvarna kommer slaktas innan det behöver stödfodras men tackorna kommer behöva lite hösilage i vinter. Eventuellt kanske det blir en sen skörd på en åker.
Vi har även 15 hönor som förser oss med ägg och vi säljer överskottet till grannar, vänner och kollegor. Foder får vi från kondiset där jag jobbar i form av frön, bröd, grönsaker och matrester. Trycket på äggen är enormt. Ett tiotal vaktlar har vi som gör det möjligt att sälja ägg till restauranger.
Vi odlar ännu inga grönsaker men vi har ändå många "plätter" oanvänd mark. Så 10-15 ha räcker långt ändå tycker jag :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Vi har 4.5ha, och jag har stora problem att hitta på något vettigt för allt utrymme. :)
Vill man inte mekanisera, så skulle jag tro att 2ha är ungefär lagom, för lieslåtter och några enstaka djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare
alternaiv, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser