Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: Uterum och växthus  (läst 3338 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #20 skrivet: 20 aug-15 kl 21:03 »
*mutter, harkel, fräs* oooooorättvist, han har redan två växthus och tänker bygga ett gigganstiskt till och jag har inte ett enda.  :-X


;)

Livet är inte rättvist, nej...

Inspirationen har egentligen varit familjen Solvarms hus i växthus. Det är drömmen. Men ack så dyrt. Och att bygga om hela huset  känns onödigt. Men något med mycket fönster och möjligt att hålla frostfritt året runt för en del växter. Utan att vara en miljöbov.

Vill du ha ett isolerande men ändå genomskinligt tak är det bara kanalplast som gäller. För växternas del gör det inget att det inte är lika genomskinligt som glas, det blir ändå mer än ljust nog. Men jag tror inte att du uppnår samma isolervärde som huset ens med tjockaste möjliga kanalplast.


Nä. Taket är den svaga länken.

Glastak finns här http://www.willabgarden.se/glastak/887


Det finns glastak, som christelle länkade om. Men det är bara 6 % lutning, jag vill gärna ha tak i större vinkel.

Fast jag ska försöka tänka om. :)

Du har inte funderat på en "geodome"? Googla. Kan också byggas med kanalplast för att ge lite isolering. Men man bör nog nöja sig med att hålla frostfritt på vinter, om ens det. Annars perfekt från tidig vår till sen höst.


Vi har kollat på geodome. Det finns en i närheten här som har varit med i reportage i tidningar. Men varför geodome?

Ett syfte med uterummet är att kunna äta frukost "ute" året runt, nåja när det är som kallast håller vi nog bara frostfritt. Men gärna gå direkt från varmt rum till varmt rum utan att passera utomhus.

Vi har redan ett uterum som fungerar bra under sen vår till tidig höst: vårt växthus med kamin. Men sen är det svårt att värma upp det med kaminen, det är massor med springor och ingen isolering.
« Senast ändrad: 20 aug-15 kl 21:25 av Toll »

andtol

  • Gäst
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #21 skrivet: 20 aug-15 kl 21:28 »
Kan du inte bygga längs långsidan på huset?

Långsidan är österläge, dvs det är inte sol hela dagen. Då ska det hellre stå på andra kortsidan, mot stora växthuset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14467
    • Östergötland
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #22 skrivet: 20 aug-15 kl 22:14 »
Vill du ha ett isolerande men ändå genomskinligt tak är det bara kanalplast som gäller.

Termofönster! 2 eller 3-glas. Begagnade är 2-glas lättast att få tag på eftersom de byts ut (ofta i onödan). Men jag tycker att kanalplasten är ett bra val om Toll inte måste vända på kronorna och köra begagnat. Glas har i och för sig sin charm.

När jag tittade på domer och tunnelväxthus i våras så såg jag att de även kör med bubbelplast av teflontyp, vilket ger både mer ljus, bra isolering och smutsavvisande yta. Lite väl hightech kanske, men bra att veta som ungarna säger (tror de har sett något på youtube).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #23 skrivet: 20 aug-15 kl 22:17 »
Termofönster! 2 eller 3-glas. Begagnade är 2-glas lättast att få tag på eftersom de byts ut (ofta i onödan). Men jag tycker att kanalplasten är ett bra val om Toll inte måste vända på kronorna och köra begagnat. Glas har i och för sig sin charm.
Håller det för snölast och hagel? Och väder och vind, de är ju inte gjorda för att monteras i vinkel. Men i sådana fall är de säkert ett bra val

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14467
    • Östergötland
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #24 skrivet: 20 aug-15 kl 22:39 »
De är starkare än de enkelglas som sitter i många växthus. Man monterar vindsfönster i rätt flack lutning.

Men det är klart, glas är inte som polykarbonat. Men ett gammalt solblekt pvc-tak klarar inte hagel. Jag har en släkting som ringde på lite dålig linje och sade vad jag tyckte att någon skjutit med hagelbössa genom altan hos honom. Men det visade sig att det hade haglat, och han tyckte det såg ut som om någon skjutit med hagelbössa genom taket på altan ;D Och en av mina grabbar sköt en höjdare med fotbollen, och den gick igenom ett relativt nytt pvc-tak.

För styrkan, reparationsmöjligheten och möjligheten att få tag i billigt eller gratis glas så är en variant att bygga med små rutor av enkelglas och eventuellt ha ett innertäcke av plast.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #25 skrivet: 21 aug-15 kl 01:38 »
... :D om vi säger den första delen du ska bygga är uterummet...Den bygger du som typ en sommarveranda ,använder då isolerglas i alla fönster och då vanligt tak i stil som passar huset...Borde gå att hålla det någorlunda varmt....En sak som man nog inte ska glömma är insekterna...Om du bygger ett långt växthus där du ritat så blir det ett perfekt vindskydd för knotten....Har du redan lite problem med dom så blir det nog inte bättre...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #26 skrivet: 21 aug-15 kl 05:12 »
Långsidan är österläge, dvs det är inte sol hela dagen. Då ska det hellre stå på andra kortsidan, mot stora växthuset.
Är det inte sydostläge? Längs långsidan menar jag. Det är klart lite beroende på vad du ska odla men om vi ponerar att du odlar sol- och värmekrävande växter i de andra växthusen så duger det gott med läget - "problemet" med att ha ett växthus med ena långsidan rakt åt söder är att det fordrar mera passning med luftning, vattning och skuggning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #27 skrivet: 21 aug-15 kl 06:41 »
Jag har inga knott i mitt uterum/växthus, men däremot gräshoppor. Stora jäklar, kanske något slags liten vårtbitare. Men jag har fönstren öppna dygnet runt just nu, glömmer man öppna på morgonen blir det hett som i helvetet där inne. Växterna skulle förmodligen dö innan dagen var till ända.

 

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Projekt: Uterum och växthus
« Svar #28 skrivet: 21 aug-15 kl 06:56 »
Inspirationen har egentligen varit familjen Solvarms hus i växthus. Det är drömmen. Men ack så dyrt.

Jag har allvarligt funderat på att sälja lägenheten och använda pengarna till att bygga in den ursprungliga delen av torpet i ett gigantiskt växthus.

Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
javill, Urban Larsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser