Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glidbräda för rullstolsbunden  (läst 1146 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
Glidbräda för rullstolsbunden
« skrivet: 31 okt-18 kl 17:25 »
Vi har en bräda för övergången från rullstolen till ett bilsäte eller en möbel. Den passar en person som inte längre kan stödja sig på benen.
Den variant som kommunen erbjöd, var oduglig och rentav livsfarlig att använda. Något annat fanns inte, meddelades det. Då hämtade jag lite inspiration på internet, med Google + bilder. Sedan köpte jag ett hyllplan av limmad gran och tog fram min elektriska sticksåg. Resten gjorde vi mer eller mindre tillsammans. Se här vår alternativa glidbräda.

Måtten: längd 70 cm, bredd 30 cm, tjocklek 18 mm.
Ovansidan är avrundad, avfasad, slipad och lackerad för bästa komfort.
Urtagen för hjul och drivhjul är snett avfasade och urholkade på undersidan, för ökad stabilitet.
Undersidan är rikligt försedd med mjuk halkskyddstejp.

Brädan har nu använts i 2 år och den fungerar utmärkt. Sitthöjden är nästan rätt, men vi skaffade en förhöjningsdyna som underlättar.
(Men vad skulle ha hänt om vi inte haft möjlighet att tillverka detta hjälpmedel själva? Jo, då skulle vi sitta här och vänta på färdtjänsten. Med en egen - anpassad - bräda har vi ju mycket större frihet!)
« Senast ändrad: 31 okt-18 kl 17:33 av Berberis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser