Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på torrved i februari..  (läst 22623 gånger)

Fordson

  • Inlägg: 475
Pris på torrved i februari..
« skrivet: 24 dec-10 kl 11:42 »
..lär ju vara astronomiskt om det överhuvudtaget går att få tag på. Dom flesta här omkring har eldat upp mer än halva vedförådet redan och då har vi kalla januari och februari framför oss. Det lär inte finnas många torrträd kvar i skogen efter den här vintern.
God Jul!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #1 skrivet: 24 dec-10 kl 12:02 »
Här ligger priset på 800:- kubiken i säck.
Vi som kanske kommer att elda upp 45 kubik huggen ved i år har kommit på att det är bättre att sälja veden och köpa pellets för pengarna.

 

signe

  • Inlägg: 498
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 11:15 »
Än så länge har affärerna värmeloggs som är jättebra att blanda med veden så att den räcker längre.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 16:40 »
Även här på Alternativ så har priserna på torr ved i säck passerat 1100:-/kubiken.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101981.msg907198;topicseen#new

Huggorm

  • Gäst
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #4 skrivet: 25 dec-10 kl 17:08 »
Även här på Alternativ så har priserna på torr ved i säck passerat 1100:-/kubiken.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101981.msg907198;topicseen#new
Frågan är väll bara hur affärerna går, får hon sålt något?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #5 skrivet: 25 dec-10 kl 19:27 »
Frågan är väll bara hur affärerna går, får hon sålt något?
Här i örebro så är det redan brist på ved.
Så vi har börjat tala om att kapa ner våra 55 cm klabbar till 30 cm och sälja av en 10 kubik.
Skulle sitta fint med 10 000:- nu efter jul.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #6 skrivet: 25 dec-10 kl 20:51 »
Hmmm?,,,,

Har i flera år funderat på att ta lite större lövgallringar och byta min gamla vedkap/klyv mot en processor.
Givetvis i syfte att kunna kränga lite överskottsved, men samtidigt känns det som att "sälja maten från munnen", när man har ett antal byggnader med vedpanna/braskaminer och järnspis.  :-\

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #7 skrivet: 25 dec-10 kl 21:22 »
Hmmm?,,,,

Har i flera år funderat på att ta lite större lövgallringar och byta min gamla vedkap/klyv mot en processor.
Givetvis i syfte att kunna kränga lite överskottsved, men samtidigt känns det som att "sälja maten från munnen", när man har ett antal byggnader med vedpanna/braskaminer och järnspis.  :-\
Allt handlar om hur mycket ved du kan sälja, hur många timmar du måste jobba med den och vad du får för den.
Får du minst 1000:- kubiken så är frågan. Har du råd att elda upp veden själv? ;)

I mitt fall så verkar det bli billigare att hugga veden och sälja den så jag får pengar till att köpa pellets för.

pålle

  • Gäst
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #8 skrivet: 25 dec-10 kl 21:25 »
ska man betala 1000 kr för en kubik d å får den nog va hand huggen då. :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #9 skrivet: 25 dec-10 kl 21:48 »
ska man betala 1000 kr för en kubik d å får den nog va hand huggen då. :)
Du kan få köpa hanhuggen av mig för 1000:- kubiken.
Jag lovar att den är handhuggen. 8)

pålle

  • Gäst
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #10 skrivet: 25 dec-10 kl 21:51 »
Du kan få köpa hanhuggen av mig för 1000:- kubiken.
Jag lovar att den är handhuggen. 8)
nåja ska tänka på det när ja inte orkar hugga skälv :)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #11 skrivet: 26 dec-10 kl 00:16 »
Allt handlar om hur mycket ved du kan sälja, hur många timmar du måste jobba med den och vad du får för den.
Får du minst 1000:- kubiken så är frågan. Har du råd att elda upp veden själv? ;)

I mitt fall så verkar det bli billigare att hugga veden och sälja den så jag får pengar till att köpa pellets för.

Alla kan ju inte sälja mackved på småsäck till fantasipriser, men det ligger onekligen något i det du skriver rosten.

Hur är intresset för ren barrved?, och vad ligger prisindikationerna på för detta sortiment?, ( gran - torr/kluven per 1 m3s).
De flesta här säljer bara löv/blandlöv och knappt någon barrved alls.





Huggorm

  • Gäst
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #12 skrivet: 26 dec-10 kl 00:29 »
Jag gissar att många som säljer "blandved" egentligen säljer mest gran, men slänger i några björkbitar på toppen så det skall se bra ut. Alternativt blandar ut granen med asp, det räcker ju för att det skall bli blandved

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #13 skrivet: 26 dec-10 kl 01:36 »
Alla kan ju inte sälja mackved på småsäck till fantasipriser, men det ligger onekligen något i det du skriver rosten.

Hur är intresset för ren barrved?, och vad ligger prisindikationerna på för detta sortiment?, ( gran - torr/kluven per 1 m3s).
De flesta här säljer bara löv/blandlöv och knappt någon barrved alls.
Årets priser är inte klara ännu. ;)
Men vi får se vad dom hammnar på i februari.
Förra året i februari så stod kluven torrgran i 800:- kubiken om man köpte minst 10 kubik.
Jobbarkompisen fick slut på ved och köpte 28 kubik torrgran för 800:-/kubiken + frakt!
Inte ett öre gick att pruta fast att han köpte nästan 3 gånger mer än minsta order.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #14 skrivet: 26 dec-10 kl 11:38 »
@Huggormen:

Vedköpare (herr/fru villaägare) vill helst ha sortimentsren björkved - naturligtvis pga energivärdet.
Blandlöv utan inblandning av barr är alltså det "sämsta" sortimentet som försäljs här (av de jag känner till).
För egen del så slänger jag gärna gallringsstam/barr i lövtraven,  bla sådant som riskeras att vrakas hos industrin (pattgran/dubbelstam/krokigt osv).

@Rosten: var det travat eller stjälpt för 800:-bagare m3?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #15 skrivet: 26 dec-10 kl 12:06 »
@Rosten: var det travat eller stjälpt för 800:-bagare m3?
Stjälpt mått.
Vilket gör att det hade nog blivit billigare att köpa säckar på affären eftersom dom är travade.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #16 skrivet: 26 dec-10 kl 16:03 »

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #17 skrivet: 26 dec-10 kl 16:18 »
Ja i år är det av naturliga själ ett väldigt sug efter ved... Häromkring går det inte att få tag på torrved längre vad jag vet iaf. Vi ångrar starkt att vi inte fick ihop mer i år så vi kunde haft torrved på lager. Det vi hade lagt undan var slut redan i början av månaden.

Folk har varit helt desperata och ringt, så nu det sista har vi tom sålt de torrtallarna som strukit med iom avverkningen som vi håller på med. Normalt sett eldar vi sådant själv och låter den fina veden gå till kunderna...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #18 skrivet: 27 dec-10 kl 15:15 »
Pallpris/1 m3tpb i Landskrona: 1450:- Sekr

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64386&a=Brist


Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Pris på torrved i februari..
« Svar #19 skrivet: 28 dec-10 kl 10:21 »
Yes! Fick just tag på 10m2 pannved för 400:-/m2. Sköööönt nu kan jag andas ut....
(Stjälptmått, blandat med ganska mycket löv, enligt utsago.)
« Senast ändrad: 28 dec-10 kl 10:24 av Fordson »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser