Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Super resistent mot bladmögel?  (läst 3379 gånger)

Jan M Hedlund

  • Gäst
Super resistent mot bladmögel?
« skrivet: 18 sep-05 kl 13:17 »
Jag var med om bågot lustigt tror att det var 3år sedan farsan köpte sättpotatis som skulle vara superresistent mot bladmögel, vart tror ni att bladmöglet dyker upp om inte på just den potatis som var resistent, vad menas med detta lustigt eller???

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Super resistent mot bladmögel?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-05 kl 20:39 »
Kanske inte rätt forumdel iofs, men kortfattat så finns det ingen potatis som är helt resistent mot bladmögel. Skulle vara några oförädlade plantor uppe i Anderna då typ, kanske. Om denna sort drabbas extra hårt i år så kan knölarna, eller jorden, ha burit smitta sen tidigare år. Vi har fått in en extra variant av bladmögel, som kombinerat med den tidigare varianten är mycket lömskare.

I stort sett alla potatissorter vi har i omlopp idag är dessutom framtagna för kommersiell odling och är framavlade "för att besprutas" liksom. Om man odlar ekologiskt, eller obesprutat, så får man nog räkna med bladmögel förr eller senare under säsongen. Har man tur blir det så sent att potatisen i stort sett är färdig att tas upp ändå.

Vi köpte en sort som heter Hamlet i år. Ska vara rätt motståndskraftig mot skorv. Gissa vilken sort som fick mest skorv? Jo, just Hamlet... :)

Svenska sättpotatisleverantörer är ganska dåliga på att informera om potatissorternas egenskaper, tyvärr :(

Tillägg : jag ändrade till "helt resistent", dvs immun, eftersom det var det jag menade. Viss resistens finns ju ofta.
« Senast ändrad: 19 sep-05 kl 01:20 av Pirum »

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Re:Super resistent mot bladmögel?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-05 kl 23:57 »
Potatis i ekologisk odling

De bæsta sorter jag vet om ær Ovatio, Annika och Karna.
Den sistnæmda sæljs inte i før kommersiell odling men om du
vill prova så kan min bror skicka några mot portokostnad.
Men jag menar inte att de skulle vara totalresistenta...
Sætt dom till ex i en vindskyddad sluttning med aftonsol så
får du se. Bæst ær alltså det motsatta. Øppet, blåsigt och
morgonsol så att daggen snabbt torkar om mornarna.
Om det ændå børjar møgla på ett stælle så skynda att slå ned blasten dær så bromsar du spridningen lite.

Kanske ville du inte diskutera bladmøgel utan helt enkelt
det faktum att många affærer ger felaktig information ??
Inte bara om potatis utan om allt møjligt før att få sælja
och att det sedan kan vara svårt att sætta dit dom???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser