Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge tjudrad 3 m lång kätting  (läst 5824 gånger)

Livlinan

  • Inlägg: 22
Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« skrivet: 22 okt-06 kl 21:25 »
Hej alla på fårsidan!

Var idag hos en för mig främmande person som hade ett får tjudrat med en 3 m lång kätting. Som förklaring uppgav hon att fåret annars rymmer till grannen. Fåret är ensam i hagen och har inget skydd för vare sig regn eller sol. Jag funderar nu på att försöka ordna ett nytt hem till honom. Kan man sätta ihop honom med andra främmande baggar eller kan det bli slagsmål? Kan han gå med getflickor? Hur skall en bra situation se ut? Tacksam för tips! Allt Gott! Lena

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #1 skrivet: 22 okt-06 kl 21:41 »
Det "kan" gå att sätta baggen ihop med en annan bagge men det kan också vara omöjligt att få det att fungera..

Har den här baggen horn så är det nog inte så troligt att någon vill prova att släppa ihop en vuxen främmande behornad bagge med sin egen vuxna bagge...

Har inte baggen Maedi-Visna status och är av en intressant ras, är det nog vettigast att slakta den och stoppa i frysboxen  8)
Men det är väl något ägarinnan ska besluta...

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #3 skrivet: 26 okt-06 kl 22:38 »
Nämen du milde tid.... nog måste det finnas vettigare lösningar än att stoppa den stackaren i frysen ???
Den är ju en levande kännande varelse... som tydligen har det uselt där han bor nu. Han är väl värd ett bra liv i stället för att ätas upp?                                         Hoppas du anmäler det till något djurskydd Lena. En stjärna i kanten till dej som reagerade på fårets situation  :D
mvh. Gun  
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Pelargon

  • Gäst
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #4 skrivet: 27 okt-06 kl 00:42 »
Hoppas du anmäler det till något djurskydd Lena.

Varför ska hon det  ???
Måste väl vara bättre att lösa det "privat"
dessutom brukar djurskyddets lösningar vara liktydiga med avlivning  ;)

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #5 skrivet: 27 okt-06 kl 10:07 »
Det finns inget förbud mot att ha en bagge tjudrad. Det viktiga är att han sköts på ett bra sätt.
Så här står det i författningen:
Får och getter får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

För att få det att låta värre använder djurrättsaktivister och andra uttryck som fastkedjad eller fjättrad i stf bunden, kätting för kedja, galler ist f grind osv. Sådant dravel borde vi väl kunna stå över. Det är väl ingen ankarkätting baggen är tjudrad med? En inte alltför tung kedja är det bästa man kan binda med. Det ger minst risk för skador. 3 meter lång kedja låter som lagom längd på ett får som ska vara tjudrat. Om inte baggen far illa, låt honom och djurägaren vara ifred! Det går ju att ta in baggen om vädret inte är lämpligt eller fixa ett flyttbart skydd i utkanten av hans cirkel.

Livlinan

  • Inlägg: 22
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #6 skrivet: 28 okt-06 kl 16:36 »
Hej alla som undrat över fåret!

För det första är det absolut förbjudet att hålla får tjudrade enligt Djurskyddmyndighetens föreskrift kap. 2 paragraf 41.

Allt har ordnat sig på bästa sätt. Fåret ska få en egen liten hage och eget hus där han kan gå. Ev. kommer han att få gå tillsammans med två getflickor som behöver omplaceras.

Livlinan, en omplaceringsverksamhet för lantbruksdjur, ligger i startgroparna. Mer information snart på Djurens Rätts hemsida och i Djurens Rätts tidning.

Allt Gott till er alla!
Lena


javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #7 skrivet: 28 okt-06 kl 22:45 »
Hej alla som undrat över fåret!

För det första är det absolut förbjudet att hålla får tjudrade enligt Djurskyddmyndighetens föreskrift kap. 2 paragraf 41.

Men, det där är väl ingen lag? Det är väl en föreskrift som även innehåller allmänna råd? Hänvisa gärna till gällande lagrum!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #8 skrivet: 29 okt-06 kl 00:14 »
Hej!

Här är vi ute på djupt vatten.  Såvitt jag förstår det hela finns en lag som styr det hela och det är djurskyddslagen. Den kan förtydligas av förordningar och föreskrifter.
 
Det bär mig emot att hålla med djurens "rätt" och deras gelikar som kanske framgått av andra inlägg jag gjort i detta forum. Den paragraf som hänvisas till finns i  "djurskyddsmyndighetens"  föreskrift DFS 2004:17 och lyder kort och gott: Får ska hållas i lösdrift.

Någon bad att man skulle hänvisa till lag, men föreskrifter kan man bli fälld i rätten om man bryter mot. Så det handlar inte bara om råd.

Det finns en annan av "djurskyddsmyndighetens" föreskrifter som handlar om slakt. En av mina kaninslaktarkolleger har blivit fälld både i tingsrätt och hovrätt för att han brutit mot denna föreskrift. Ärendet är inte avgjort än. Överklagande är på gång.

Många är vi som anser att den paragraf han fällts för att brutit mot, i sin tur helt klart går emot djurskyddslagen, liksom en del andra paragrafer som vi försöker ändra på.

Vänligen

Edgar

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #9 skrivet: 29 okt-06 kl 12:13 »
För det första är det absolut förbjudet att hålla får tjudrade enligt Djurskyddmyndighetens föreskrift kap. 2 paragraf 41. Lena


Håller med javill o Henning.
Det finns inget klart utalat förbud mot att ha t.ex en bagge tjudrad !
Bara den kan röra sig ordentligt och har skydd mot sol o regn så är det ok.

För som jag läst det skriver:
Djurskyddsmyndigheten på sin sida:
Får och getter får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind
.


Om man inte alls får tjudra t.ex en Bagge ska väl inte djurskyddsmyndigheten skriva hur den ska tjudras min åsikt.

Den som har en Bagge tjudrad måste ju kunna upplysa den djurrättsaktivist som står på gårdstunet om detta  ;D Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #10 skrivet: 29 okt-06 kl 17:04 »
Hej!

Jag såg också detta, och det stärker min syn på att myndigheter i allmänhet och djurskyddsmyndigheten i synnerhet inte vet vad de sysslar med!

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #11 skrivet: 29 okt-06 kl 17:06 »
För att inte tala om djurens "rätt" och diverse aktivister!

Edgar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #12 skrivet: 29 okt-06 kl 19:46 »
vad jag läst så får de visst vara tjudrade men skall vara under uppsikt
och får inte bindas i nåt som släpar...förr band man i tex bildäck...

Är baggen van så brukar det ju gå bra...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #13 skrivet: 30 okt-06 kl 10:33 »
Ett förtydligande om vad som är lag o inte.
Riksdagen beslutar om lagar som ofta är ganska övergripande formulerade. I lagen finns ofta ett bemyndigande till regeringen om att skriva mer detaljerade förordningar. I förordningen kan regeringen sedan uppdra åt sina förvaltningsmyndigheter t.ex. Djurskyddsmyndigheten att ytterligare detaljutforma reglerna i föreskrifter. Lag-förordning-föreskrift hänger alltså ihop. Det finns således inga lösa föreskrifter som myndigheterna bara kan hitta på själva utan bemyndigande från regeringen. Allmänna råd däremot är myndighetens påfund och ska vara en vägledning om hur man lämpligen uppfyller föreskriften.
Djurskyddsmyndigheten vet mycket väl vad de sysslar med. De sköter det uppdrag de har på ett utmärkt sätt, liksom Jordbruksverket tidigare gjorde. Den som kritiserar myndigheterna bör först ta en titt i respektive regleringsbrev från regeringen och se vad uppdraget handlar om. Djurskyddsmyndigheten har ett annat uppdrag änvad SJV hade men sånt brukar inte jurnalister vara intresserade av..
Enligt min ringa åsikt var det idiotiskt att inrätta Djurskyddmyndigheten och lika korkat är det att lägga ner den.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #14 skrivet: 30 okt-06 kl 21:18 »
Hej!

Jag kanske är dum, men jag är inte karl nog att i lag-författning-föreskrift  hitta något som stöder att man får ha baggen tjudrad?

Var finns det ni hänvisar till, förutom texten på deras hemsida om rörelsefrihet för får och getter?

Edgar (ibland paragrafryttare)

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #15 skrivet: 31 okt-06 kl 11:19 »
Hej Edgar. Jag tycker absolut inte du är dum.
I författningen (=samlingsnamn på lag-förordning-föreskrift) står det inte att man får ha en bagge tjudrad. Det står inte att man får hålla sig med får öht.
Det står mest om vad man inte får göra. Det är dock orimligt att myndigheten skulle ge ut ett allmänt råd om ett förfarande som är förbjudet vilket skulle bli konsekvensen om man inte får ha en bagge tjudrad.  Det finns dock en otydlighet när det står att får ska hållas i lösdrift och det skulle behövas en definition av begreppet i föreskriften. Man kan ju också fundera på hur väl det av slakterierna påhejade systemet med helt inomhusuppfödda lamm även under vår/försommar, uppfyller författningen när det står att får ska gå på bete sommartid. Föreskrifter är färskvara och verkligheten förändras ständigt. L100 är ganska gammal och en ny version är på väg. Det återstår att se om den blir tydligare.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #16 skrivet: 31 okt-06 kl 12:03 »
Nu läggs ju djurskyddsmyndigheten ner. Vad det nu kan komma att innebära.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #17 skrivet: 31 okt-06 kl 12:22 »
Lösdrift är ju benämning på två olika saker, vilket gör föreskriften tvetydig.

Dels kan lösdrift vara benämning på en form av inhysning, dvs får skall gå lösa inomhus och inte stå uppbundna som kor.

Dels kan det betyda att de skall gå lösa utomhus med tillgång till ligghall.

Ordet lösdrift verkar vara relativt nytt i svenska språket, t.ex. finns det inte med i Nordisk Familjebok, uggleupplagan.

Tar man till sig den första betydelsen av ordet, att lösdrift betecknar en form av inhysning, finns ingen självmotsägelse i att Djurskyddsmyndigheten även beskriver hur får får bindas vid utomhusvistelse.

Men utan en officiell definition av lösdrift, vilket mig veterligt inte finns, går det inte att tolka föreskriften.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Bagge tjudrad 3 m lång kätting
« Svar #18 skrivet: 31 okt-06 kl 13:09 »
Nu läggs ju djurskyddsmyndigheten ner. Vad det nu kan komma att innebära.

Hej Magda.
Att djurskyddsmyndigheten läggs ner är ett politiskt beslut. Det innebär ingen förändring av bestämmelserna. Ansvaret för djurskyddsfrågorna kommer att flyttas tillbaka till Jordbruksverket. Om det innebär ett namnbyte på en filial i Skara eller att verksamheten flyttas till Jönköping ska snabbutredas. Risken med sådana här beslut är att duktigt folk nappar på andra erbjudanden och att det under en tid blir en kompetenssvacka hos det gänget som kommer att arbeta med frågorna. regeringen har sagt att ambitionsnivån på djurskyddet ska ligga på samma nivå som tidigare men samtidigt har man motiverast nerläggningen som ett sätt att spara pengar. Den som lever får se...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
Berberis, Rosanne, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser