Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valeriana officinalis - Inomhusodling  (läst 8356 gånger)

turbofish

  • Inlägg: 90
  • Dadaistisk Drömutforskare
Valeriana officinalis - Inomhusodling
« skrivet: 26 okt-05 kl 10:43 »
Jag håller på att experimentera med att göra ett eget te-recept med milt sedativa örter, men jag vill helst odla dom själv.

Jag har beställt frö av Valeriana officinalis, och eftersom jag inte har en egen trädgård tänkte jag försöka plantera dom i mitt lilla hembyggda inomhusväxthus. Jag hittar ingen som helst information om inomhusodling av Valeriana och väldigt lite om hur man ska plantera den utomhus med.

Så jag undrar om någon här på forumet har nån erfarenhet av antingen utomhusodling eller inomhusodling av Valeriana. Främst vilken jordblandning man ska ha, hur mycket ljus de kräver, rotutrymme, vattning etc.

/Turbofish
//Mitt första inlägg!
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #1 skrivet: 26 okt-05 kl 11:37 »
Hm, nu var det några år sedan jag sysslad med sådant men Valeriana växer vid vatten och när jag varit och dragit upp så är det ganska sandig, blöt jordblandning som det växer i. Inte för mycket sol.  

Kolla bara var, och hur de växer, återskapa så är det fixat.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #2 skrivet: 26 okt-05 kl 22:31 »
Jag vet inte hur det är med Valerianan men ...

just nu är det nog fel årstid att sätta igång odlingen av örter öht, det är för lite ljus och för varmt/torrt inomhus för att speciellt många växter skall trivas. Speciellt då perenner som normalt vill ha sin vila under vintern.

Mitt tips är att antingen skaffa en bra belysningsarmatur (inte så praktiskt eller ekonomiskt kanske) eller vänta med att så till våren.

Lycka till !


turbofish

  • Inlägg: 90
  • Dadaistisk Drömutforskare
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #3 skrivet: 27 okt-05 kl 20:23 »
Jag har monterat upp några Lågenergi-lampor för mitt projekt, så det ska nog räcka. Tack för tipsen!

/Turbofish
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Tjotten

  • Gäst
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #4 skrivet: 07 nov-05 kl 17:48 »
Jag tror nog inte att det funkar.
Denna ört blir nämligen ca. 1,5 meter hög och den behöver stor (större)plats under jorden då det är roten man använder. Vänderot är det Svenska namnet. Vi har en sådan stor en (som en buske) och den växer och frodas i lerjord hos oss.

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #5 skrivet: 15 nov-05 kl 20:42 »
Jag har valeriana på min gård. Köpte också frö för att få just "officinalis". Den växer och frodas mycket bra och sprider sig till alla möjliga ställen. Fröna är av samma typ som maskrosens. Så... den är inte speciellt kräsen av sig.

Lycka till. :)

LillaLiza

  • Gäst
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #6 skrivet: 20 dec-05 kl 20:04 »
Tänkte bara berätta om mina erfarenheter när det gäller att använda Valeriana som sedativt örtte..... för det första är rottrådarna ganska tunna och trassliga, tvätta dom noga och hacka dom fint INNAN torkning..... första gången jag torkade så fick dom vara hela och när jag sedan skulle använda dom så höll kniven på att gå under .... dom är stenhårda! Jag torkade min valeriana i köket och det luktade inte särskilt gott under ett par veckor. Men det var det värt, Valeriana tillsammans med kamomill, lite lavendel, citronmeliss och humle blir en väldigt bra "godnatt-blandning". Jag är känslig för alla mediciner och naturläkemedel och för mycket Valeriana kan ge mardrömmar (inte så trevligt) därför blandar jag ut den med de andra örterna.  Har inte odlat inomhus då den tar mycket plats.... blev väldigt stor i mina leriga örtagårdsjord.

Lycka till med din odling!


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #7 skrivet: 02 jan-06 kl 12:49 »
Valeriana växer i väl gödslad jord, ta jord där nässlor trivs, eller blanda själv. Ler eller sand tycks inte spela så stor roll.
Jag tror det går att odla innomhus i en mycket stor kruka.

Ta rätt lampor med den färgtemperatur som lämpar sig för "solersättning".

Valeriana tillhör inte de farligaste drogerna, men ta det lite allvarliagare  än kaffe eller te, man KAN bli beroende.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

asta

  • Inlägg: 332
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #8 skrivet: 14 feb-06 kl 19:28 »
Jag håller på att experimentera med att göra ett eget te-recept med milt sedativa örter, men jag vill helst odla dom själv.

Jag har beställt frö av Valeriana officinalis, och eftersom jag inte har en egen trädgård tänkte jag försöka plantera dom i mitt lilla hembyggda inomhusväxthus. Jag hittar ingen som helst information om inomhusodling av Valeriana och väldigt lite om hur man ska plantera den utomhus med.

Så jag undrar om någon här på forumet har nån erfarenhet av antingen utomhusodling eller inomhusodling av Valeriana. Främst vilken jordblandning man ska ha, hur mycket ljus de kräver, rotutrymme, vattning etc.

/Turbofish
//Mitt första inlägg!


Jag har ett par Valeriana/Läkevänderot i mitt ena kryddland. Om katterna inte är för envetna på dem så blir de STORA. Säkert 150 cm höga och med stora blommor. Mina står i sol/halvskugga och trivs bra. Jag har svårt att tro att de kan fungera att odla inomhus.
Jag har förodlat ett par nya plantor valeriana till i år och om de tar sig kan jag säkert avvara en bit rot från den gamla.

Bra växter för te som har liknande egenskaper som valerianan är Hjärtstilla och frossört. Hos mig står båda sorterna som grannar till valerianan och de trivs i samma miljö. Här använder man bladen och blommorna istället för roten. Min hjärtstilla blir också enorm så den behöver en hel del yta. Problem med frossörten är att den sprider sig så.

leonardodavinci

  • Gäst
Re:Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #9 skrivet: 29 nov-06 kl 19:39 »
Min erfarenhet av Valeriana Officinalis inskränker sig till tevarianten. Har inte prövat standardiserade piller. Beträffande teet tycker jag att det kan ge lite gas och magsmärtor från och till, men det kanske beror på att jag tagit för mycket/för starkt. Har ibland också fått lätt huvudvärk. Men jag är ändå intresserad av att fortsätta dricka örten.Jag vill gärna ha lite odlingstips inför nästa säsong. Är den lättodlad, hur planterar man frön, var köper man dom billigast osv allt av intresse.

Christoffer

  • Gäst
SV: Valeriana officinalis - Inomhusodling
« Svar #10 skrivet: 21 feb-08 kl 10:56 »
Älggräs växer i lite blöta områden, i samma jord som älggräs växer.
Jag skulle i sådana fall använt lite lerig jord, utblandat med lite vanlig jord.
Luktar nog inte gott att ha inomhus, men utomhus är nog ingen dum idé.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
Oskari, Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser